بیش از ۱۵ ترفند برای بهبود مهارت‌های ارتباطی

برقراری ارتباط چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. برای برقراری ارتباط موثر، شما باید مخاطبان خود را درک کنید، تُن و بلندی صدای خود را اندازه گیری کنید، به زبان بدن خود توجه کنید، و برخی دیگر از مهارت‌های ارتباطی را اجرا کنید.

این مقاله نه تنها درباره ارتباطات موثر صحبت می‌کند، بلکه همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر را نیز ارائه می‌دهد. همراه وینوک باشید.

برخی از مهارت‌های ارتباطی ذاتی در همه شرایط اعمال می‌شود. دیگر مهارت‌ها تنها در حرفه و یا در زندگی شخصی شما اعمال می‌شوند. اگر مشکلی در کار دارید، احتمالا نیاز به بهبود مهارت ارتباطی خود در محل کار دارید.

این مشکلات می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • جریحه‌دار کردن احساسات دیگران
  • سوء تعبیر مداوم
  • مشکل داشتن، زمانی که تیم به شما نیاز دارد
  • عدم پیشرفت حرفه‌ای

مهارت‌های ارتباطی ضعیف اغلب باعث مشکلات زناشویی نیز می‌شود. ممکن است بخواهید در زندگی اجتماعی خود مکالمات بهتری داشته باشید یا توانایی برقراری ارتباط خود را در محل کار بهبود ببخشید. در صورت نیاز به برقراری ارتباط موثر، اطلاعات زیر به شما در تعیین اینکه آیا مهارت‌های ارتباطی موثری دارید و همچنین بهبود آنها نیز کمک می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی ناکارآمد را شناسایی کنید.

مهارت‌های ارتباطی موثر پایه

این که آیا شما به صورت چهره به چهره ارتباط برقرار می‌کنید و یا پیامی را به یک گروه ارائه می‌دهید، مهارت‌های ارتباطی مفیدی در زمینه ارتباط موثر وجود دارد که در هر موقعیت مکانی صحبتی مناسب است. ببینید دارای کدام یک از مهارت‌های ارتباطی موثر زیر هستید و کسانی را که فاقد آن هستند این مهارت‌ها را به مهارت‌های ارتباطی خود اضافه کنند.

آنچه قرار است بگویید را برنامه ریزی و آماده کنید

خیلی زود ترتیب یک ارائه گروهی و مکالمه انفرادی را بدهید. اگر چه ارائه به صورت ناخودآگاه مطلوب است، اما تا زمانی که شما این مهارت را توسعه ندهید، دمی توانید به متن از قبل آماده کرده تکیه کنید. اگر ارتباطات لحظه‌ای لازم باشد، مکث کنید و قبل از اینکه صحبت کنید، یک لحظه فکر کنید. وقتی ارتباط برقرار می‌کنید، همیشه با صراحت و صادقانه صحبت کنید، زیرا با این کار احترام طرف شنوده خود را کسب خواهید کرد.

در مورد آنچه که در مکالمات شخصی به اشتراک می‌گذارید فکر کنید. داستان‌های بامزه و خنده‌دار همیشه بهترین ایده هستند، مخصوصا اگر آنها در مورد چیزهایی باشند که اخیرا اتفاق افتاده باشد. از بیان مباحث بحث‌برانگیز مانند مباحث سیاستی، مذهبی، و غیره جلوگیری کنید و از رسیدن زمان برای حرف زدن دیگران مطمئن شوید. سوالات در این زمینه خوب کار می‌کند، فقط آنها را واضح و نسبتا غیر شخصی نگه دارید.

از کلماتی استفاده کنید که مطمئنید با آنها آشنا هستید. اگر در حال سخنرانی هستید، گرامر و حروف سخنرانی را قبل از ارائه آنها بررسی کنید. هدف شما این است که کاری کنید تا مخاطبان به‌راحتی سخنرانی شما را درک کنند.

مخاطب خود را بشناسید

اگر آنچه می‌گویید و اینکه چگونه می‌گویید برای مخاطبی که با آن صحبت می‌کنید طراحی شده باشد، موثرتر است. شیوه ارتباط شما با خانواده‌تان، رئیس‌تان و همکاران‌تان باید از لحن و سبک متفاوتی برخوردار باشد. مکالمه ما با دوستان‌مان و کسانی که آنها را نمی‌شناسیم، متفاوت است. ارتباط برقرار کنندگان موثر می‌دانند که چگونه توجه شنوندگان را در هنگام سخنرانی جلب کنند و به دیدگاه آنها هنگامی‌که اظهار نظر می‌کنند احترام بگذارند.

استفاده از زبان بدن به‌طور موثر

حتی زمانی که صحبت نمی‌کنید، شما دائما با زبان بدن خود ارتباط برقرار می‌کنید. اگر شما یاد بگیرید که به‌طور موثر از زبان بدن استفاده کنید و زبان بدن دیگران را به‌درستی تعبیر کنید، می‌توانید ارتباط برقرار کنید. به‌عنوان مثال:

  • نداشتن تماس نشان دهنده حواس پرتی و یا بی‌علاقه بودن است.
  • آه و خمیازه کشیدن معمولا علائم خستگی ذهنی یا فیزیکی یا ملول بودن است.
  • دست به سینه ایستادن و یا پای ضرب‌دری به شما یا شنونده نشان می‌دهد که در یک مکالمه خشمناک هستید.

این سیگنال‌های غیرشفاهی نشان می‌دهد که شما یا شنونده شما علنا برای ارتباطات سازنده نیستند.
از زبان بدن خود مانند حالت‌های چهره، طرز ایستادن و حرکات بدن استفاده کنید تا به پیام خود محتوایی اضافه کنید و اثربخشی آنچه را که می‌خواهید بگویید را با آن تقویت کنید. با یک تکان دادن یا اشاره سر می‌تواند معنی به محتوای خود اضافه کنید. در مورد زبان بدن، سن، وضعیت احساسی و پس‌زمینه فرهنگی شنوندگان خود را در نظر بگیرید.

تُن و سرعت خوبی برای صدایتان تنظیم کنید 

برای ارتباط موثر از میزان بلندی و تُن مناسب برای صدایتان استفاده کنید. وقتی برای یک گروه در حال صحبت هستید به اندازه‌ای بلند صحبت کنید که همه بشنوند، اما برای مکالمات خصوصی تُن صدا باید پایین‌تر از حالت گروهی باشد. تُن صدای شما همچنین باید احساسات شما را انعکاس دهد؛ هرگز به‌صورت یکنواخت صحبت نکنید؛ تُن صدای شما باید برای سنین مختلف، اندازه گروه‌ها و موضوعات ارتباطی متفاوت باشد.

شخص ارتباطی موثر می‌داند که چه سرعتی به صحبت کردن خود در سخنرانی بدهد. به‌وضوح صحبت کنید، هر کلمه را به‌درستی تلفظ کنید. اگر برای این کار زمان نیاز دارید، مکث کنید تا افکار خود را جمع‌آوری کنید. به یاد داشته باشید که سکوت لزوما یک چیز بد نیست؛ شما با سکوت و اندکی مکث کردن می‌خواهید آنچه را که قرار است بگویید کنترل کنید.

تمرین

بهترین راه برای بهبود مهارت‌های ارتباطی تمرین است. موقعیت‌های با ریسک پایین را برای تمرین مهارت‌هایی ارتباطی انتخاب کنید تا در آنها  یاد بگیرید و برای زمان سخنرانی برای گروه‌های بزرگ‌تر آماده شوید.

موقعیت‌های اجتماعی که در آن بسیاری از شرکت‌کنندگان را نمی‌شناسید، مکان خوبی برای شروع هستند. واکنش‌های شنوندگان خود را برای تعیین چگونگی استفاده از ارتباط موثر مشاهده کنید. بخش‌های بعدی اهمیت مهارت‌های شنیداری خوب برای ارتباط موثر را مورد بحث قرار خواهد داد و درباره اینکه چگونه این مهارت‌ها را توسعه دهیم صحبت خواهد کرد.

مهارت‌های شنیداری برای ارتباط موثر

داشتن یک ارتباط موثر شامل صحبت کردن و همچنین شنیدن موثر می‌شود. با توسعه دادن مهارت‌های زیر یاد بگیرید جذب صحبت‌های سخنران شوید.

  • کامل روی سخنران تمرکز کنید
  • درک احساساتی که مراوده می‌شود
  • به دنبال نشانه‌های غیرکلامی، تُن و بلندی صدا، زبان بدن و غیره باشید.
  • از توانایی‌های جسمی خود استفاده کنید:
  • با گوش راست خود به صحبت‌ها گوش دهید تا از سمت چپ مغز خود، برای پردازش احساسات عاطفی و درک گفتار استفاده کنید.
  • صاف با چانه به سمت پایین بایستید تا فرکانس‌های بالاتر سخنرانی را نیز دریافت کنید.
  • سر خود را به سمت سخنران کج کنید و بچرخانید.
  • صحبت‌های سخنران را قطع نکنید، اما منتظر بمانید تا فرد نظر خود را بیان کند و صحبت‌اش را به پایان برساند.
  • به تمام چیزهایی که گفته می‌شود از قبیل صحبت‌ها، تکان‌های سر، لبخند و نظرات کوتاه، مانند “واقعا”، “می‌دونم”، و غیره پاسخ دهید.

شما مجبور نیستید با تمام صحبت‌هایی که طرف مقابل می‌گوید موافقت کنید. با این حال، شما باید در رفتار خود احترام به نظرات دیگران را نشان دهید. شنونده خوب بودن شامل توجه به حرف‌های او نمی‌شود، بلکه کنار گذاشتن قضاوت‌ها و پاسخ دادن عینی به ارتباط دیگران نیز است. ما اکنون خواهیم دید که چگونه یک ارتباط دهنده موثر به دیگران پاسخ می‌دهد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

تبدیل شدن به یک ارتباط‌گر موثر بزرگ

یک ارتباط‌‌ گر بسیار موفق می‌داند که چگونه به‌طور موثر به ارتباط دیگران پاسخ دهند. انجام این کار کمک می‌کند تا یک پیوند، ولی نه با ارتباط، بلکه با محتوای پیام تشکیل دهید. ارتباط برقرارکننده موثر نه تنها با مشارکت بیشتر در مکالمات، بلکه همچنین با یک شنونده خوب بودن می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی از یک ارتباط را رقم بزند. راهنمایی‌های زیر کمک خواهد کرد که نه تنها یک ارتباط‌ برقرارکننده مؤثر باشید، بلکه  شخص عالی نیز شوید!

ابراز قدردانی و ستایش

هر زمانی که شما با یک گروه صحبت می‌کنید یا در مکالمه طولانی شرکت می‌کنید، قدردانی خود را از زمانی که شرکت‌کنندگان برای شنیدن صحبت‌های شما گذاشته‌اند را نشان دهید. علاوه بر این، هرگونه نظرات و یا تعریف شرکت‌کنندگان را به رسمیت بشناسید. انجام این کار به ایجاد ارتباط، ویژگی مهم ارتباطات موثر کمک می‌کند.

به شنوندگان خود متصل شوید

این مفهوم، به شناخت مخاطب بسیار کمک می‌کند. محل مکالمه یا صحبت، موضوع و حتی ظاهر شنوندگان شما می‌تواند سرنخ‌هایی را ایجاد کند که امکان برقراری ارتباط در سطح شخصی را فراهم می‌کند. فقط مطمئن شوید که از موضوعات بحث‌انگیز مانند سیاست و مذهب اجتناب کنید.

مثبت باقی بمانید

ارتباطات موثر اهمیت مثبت باقی ماندن را می‌دانند. برای انجام این کار:

  • از منفی گرایی و غرولند کردن اجتناب کنید.
  • زبان مکالمه را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید کلمات یا عبارات انتقادی و حمله‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
  • اگر دچار نارضایتی یا نگرانی شدید آن را ابراز کنید، اما این کار را با کلمات مهربانانه و دلگرم‌کننده انجام دهید؛ این یک چالش، اما ممکن است.

تمرکز بر نتایج مطلوب

یک ارتباط مؤثر، قبل از اینکه ارتباط برقرار کند، می‌داند به دنبال چه نتیجه‌ای است. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در موضوع مشخص‌شده بمانید و در صورت لزوم جهت مکالمه را تغییر دهید. قبل از صحبت کردن، آنچه را که می خواهید انجام دهید تعریف کنید. به‌عنوان مثال، آیا شما قصد دارید:

  • واقعیت‌ها را منتقل کنید؟
  • احتیاج به حل و فصل یک درگیری را دارید؟
  • به دنبال مشاوره هستید؟
  • رابطه اجتماعی هستید؟

نتیجه‌ای که به دنبال رسیدن به آن هستید، جریان و محتوای مکالمه را تعیین می‌کند.

درخواست و انتقادات

درخواست برای نظر گذاری و دادن بازخورد کمک به تصدیق ارتباطات موفق است. برخی از سوالات و عبارات مانند:

  • خب پس شما هم موافق هستید…
  • شما به نظر می‌خواهید بگویید…
  • منظورتان چیست. . .؟
  • آیا من به‌درستی متوجه منظور شما شدم؟

روشن کردن شنونده و ارتباط دادن او به آنچه شما می‌گویید امری الزام‌آور برای ارتباط موثر است. شما همچنین ‌می‌توانید چند کلمه دیگر شخص را تکرار کنید تا در مکالمه درگیر بمانید و تایید کنید که به صحبت‌های او گوش می‌کنید.

بهترین منظور را برداشت کنید

گاهی اوقات تعیین تُن صدای شخص صحبت کننده بسیار سخت است. فرض را بر این بگذارید که سخنرانان و شنوندگان نیت‌های خوبی دارند و از خشم و خصومت دوری می‌کنند. این به‌ویژه در ارتباطات نوشتاری مهم است، زیرا شما نمی‌توانید نشانه‌های غیرکلامی را ارزیابی کنید. اگر فکر می‌کنید ارتباطات بر پایه خشم یا ناراحتی طراحی شده است بهتر است با درک و مهربانی به آنها پاسخ دهید. اگر بخواهید، می‌توانید از طرف مقابل توضیحی درباره انگیزه و قصد سخنران بپرسید.

پیگیری پس از شروع ارتباط

یک برقرارکننده ارتباط بزرگ بعد از ارائه یا گفتگو، اهمیت پیگیری را می‌داند. در پایان هر ارتباطی، اقدامات آینده و پاسخگویی را روشن کنید. این موارد شامل:

  • ارزیابی پاسخ‌ها
  • تایید ضرب العجل‌ها
  • مشخص کردن مسئولیت‌ها
  • تنظیم انتظارات

در پایان هر مکالمه قدردانی خود را با یک لبخند و یک کلمه مهربانانه، درخور و مناسب جلسه، بیان کنید. انجام این کار درب را برای ارتباط موثر با شنونده در آینده باز می‌کند.

ارتباط موثر نوشتاری

یادداشت‌ها را دقیق نگه دارید

کسانی که در داشتن ارتباط موثر فعال هستند، خطر نداشتن مستندات را می‌دانند. مهم نیست که فکر می‌کنید چقدر حافظه شما قوی است، پس از سخنرانی یا گوش دادن به صحبت‌های دیگران، احتمال فراموش کردن نکات مهم وجود دارد. اگر تفکر استفاده از قلم و کاغذ موجب آزار شما می‌شود، از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تاریخ مکالمه و آنچه کردید را اضافه کنید.

پاسخ‌های خود را زمانبندی کنید

در اسرع وقت به متن، ایمیل و تلفن و پیام‌های نوشته‌شده پاسخ دهید. بسیاری از مردم زمان خاصی را برای پاسخ دادن به همه ارتباطات متنی در یک زمان مناسب مشخص می‌کنند. اما افراد دیگر هر دو تا سه ساعت می‌توانند این کار را انجام دهند. برنامه‌ای را انتخاب کنید که برای شما کار کند و به آن برسید. انجام این کار باعث می‌شود که افرادی که به‌طور منظم با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، بدانید که چه زمانی پاسخ‌گوی آنها خواهید بود.

خواندن و پاسخ به تمام ارتباطات

از خواندن یا گوش دادن به تنها بخشی از ارتباطات، به‌عنوان تفسیر اشتباه و پاسخ اشتباه، اجتناب کنید. علاوه بر این، زمان اضافی برای روشن کردن مشکلات ایجاد شده توسط خواندن نادرست از ارتباطات نوشته شده مورد نیاز است.

پاسخ شما باید واضح و مختصر باشد و از شماره‌ و بولت گذاری درست تشکیل شده باشد. درک صحیح از خواندن کامل، همراه با پاسخ سریع، واضح و مختصر، از سوء تفاهم و غیرحرفه‌ای بودن جلوگیری می‌کند.

پاسخ‌ها را از نظر املا و گرامر صحیح بررسی کنید

هنگامی‌که شما یک پیام یا پاسخ نوشته‌ای را می‌دهید، باید به‌دقت آنچه را که نوشته‌اید، چه از نظر املایی و چه از نظر اشتباهات گرامری مرور کنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که پیام شما به وضوح بیانگر پیام واقعی شما است. با نوشته غیرکافی به هدف‌تان برای برقراری ارتباط موثر دست نخواهد یافت.

موانع ارتباط موثر

برخی از موانع برای برقراری ارتباط موثر بین فردی وجود دارد که باید از آن آگاهی داشته باشید و از آنها دوری کنید. موارد زیر از جمله آنها هستند:

  • حواس پرتی. تلفن همراه خود را کنار بگذارید در صورت لزوم، به جایی ساکت‌تر نقل مکان کنید.
  • کلمات غیرضروری و پرکننده مکالمات؛ تکرار کلماتی مانند “آم”، “می‌دونید…” یا “آه”، بارها و بارها در طول مکالمه علاقه شنوندگان به گوش کردن به صحبت‌های شما را از بین می‌برد.
  • عدم همدلی. شنوندگان می‌توانند در صحبت‌های شما احساس همدلی را درک کنند و با درک آن کلمات شما اهمیت بیشتری برای آنها می‌گیرند.
  • از دست دادن کنترل خود. اگر بخشی از یک مکالمه باعث عصبانی شدن شما می‌شود و شما نمی‌توانید کنترل خود را حفظ کنید، در صورتی لزوم مکالمه را قطع کنید تا بتوانید آرامش خود را به دست بیاورید.
  • فشار و استرس. احساس استرس از موانع ارتباط موثر سات. استرس ممکن است ناشی از نگرانی هنگام ارائه در مقابل یک گروه بزرگ و یا صحبت کردن با فردی باشد که شما نمی‌شناسید. نفس عمیق بکشید، افکار خود را جمع کنید، و زمانی که آرام شدید، ادامه دهید.

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب در زندگی شخصی و حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد. مهارت‌های ارتباطی موثر، توانایی برقراری ارتباط حرفه‌ای با دیگران را بهبود می‌بخشد. مهارت‌های ارتباطی کلامی و نوشتاری را می توان آموخت و تقویت کرد. پیروی از اطلاعات و نکات این مقاله، سبب بهبود و یادگیری مهارت‌های ارتباطی شخصی و حرفه‌ای شما هم در کسب و کار و هم در اجتماع خواهد بود. یادگیری نحوه ارتباط موثر مکان پذیر است.

منبع icebreakerideas

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.