۹ ترفند روانشناسی که استارباکس از آنها برای بازاریابی استفاده می‌کند

امروزه میلیون‌ها نفر وقتی اسم قهوه را می‌شنوند به استارباکس فکر می‌کنند. در گذشته، استارباکس فقط یک فروشگاه معمولی بود، اما با گذشت زمان، به نوعی تبدیل به یک شبکه جهانی شده است که هر روز آن را گسترش می‌‌دهد.

البته، استارباکس قهوه خوبی دارد، اما چگونه آنها موفق به جذب بسیاری از مردم به کافه خود شده‌اند؟ جادویی پشت این موفقیت وجود ندارد و کاملا منطقی است. آنها فقط چند ترفند هوشمندانه بازاریابی را برای توجه شما به کار می‌برند.
در این مقاله استراتژی غول قهوه را تجزیه و تحلیل کرده و اسراری را که استارباکس از آنها استفاده می‌کند تا مشتریان خود را به طرفداران وفادار تبدیل کند، را کشف کردیم. همراه وینوک باشید و با این توفندها و اسرار آشنا شوید.

۱- استارباکس از مبلمان مختلف برای نظم دادن به تعداد مشتریان خود استفاده می‌کند

هواداران برند احتمالا متوجه شده‌اند که گاهی اوقات استارباکس می خواهد شما سریع کافه را ترک کنید، بنابراین از مبلمان نامناسب استفاده می‌کنند. راز آن محل کافه است. اگر استارباکسی در یک محل شلوغ و پر رفت و آمد واقع شده باشد، صندلی‌ها آن بسیار ناراحت و بدون پشتی خواهد بود. این ترفند برای این است که پس از ۳۰ دقیقه یا کمتر بعد از نوشیدن قهوه خود، محل را برای مشتری جدید خالی کنید. اما رستوران‌های دیگر در خیابان‌های خلوت‌تر بسیار متفاوت هستند.
استارباکس همچنین ماشین قهوه‌ساز بلند خریداری نمی‌کند، زیرا آنها نمی‌خواهند باریستاهای خود را از مشتریان پنهان کنند. کارکنان همیشه خوشحال هستند که شما را ببینند؛ آنها بر این باورند که مشتریان باید ارتباط شخصی با افرادی که در آنجا کار می‌کنند را احساس کنند.

۲- یک ترفند بازاریابی قدیمی، به این شرکت اجازه می‌دهد پول زیادی بدست آورد

در روانشناسی، یک اصطلاح شناخته شده به نام FOMO اختصار (the fear of missing out)، به معنی ترس از دست دادن وجود دارد، که زمانی از آن استفاده می‌شود که یک مشتری بالقوه از از دست دادن تخفیف یا خرید خوب بترسد. آگهی‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند تا این ترس رشد کند. مشتری به طور مداوم با خود فکر می‌کند: “همه این سری جدید فراپاچینو را خوردند و من هنوز آن را نخوردم.”
استارباکس از نقاط ضعف مردم استفاده می‌کند و همیشه نهایت تلاش خود را می‌کند تا ما را متقاعد کند که اگر شما اکنون آنها را امتحان نکنید، هفته آینده نیز خیلی دیر خواهد بود.

۳- قیمت‌ها در منو به روش خاصی نوشته می‌شوند

در رستوران‌های استارباکس، قیمت‌ها با ۵ یا ۰ به پایان می‌رسد. این به این دلیل است که این اعداد به راحتی تغییر قیمت را پنهان می‌کنند. طبق آمار، مشتریان اگر قیمت‌ها گرد نشوند متوجه افزایش آن نخواهند شد. مغز ما به صورت اتوماتیک به گرد کردن اعداد می‌پردازد تا نقایص آن را پنهان کنند.

۴- نورپردازی‌های ویژه باعث می‌شود که چیزی را که برنامه خرید آن را ندارید، خریداری کنید

استارباکس از نور برای جذب مشتری و صرف پول بیشتر آنها استفاده می‌کند. هنگامی که وارد استارباکس می‌شوید، خود کافه تاریک است اما قسمت صندوق و قفسه‌هایی که محصولات استارباکس روی آنها قرار گرفته است، بسیار روشن است. افراد با دیدن این روشنایی واکنش نشان می‌دهند به بدون درنگ و فکر کردن اقدام به خرید می‌کنند.
این ترفند به رستوران کمک می‌کند با یک تیر دو نشان بزند؛ آنها شما را در جهت ضرورت هدایت می‌کنند و همچنین توجه شما را به سمت محصولاتی جلب می‌کنند که بیشتر قصد فروش آنها را دارند.

۵- قهوه قوی باعث می‌شود مشتریان نوشیدنی‌های گران قیمت خریداری کنند

به گفته کارشناسان، استارباکس دانه قهوه را بیش از حد سرخ می‌کند. این چنین سرخ کردن متعلق به ایتالیایی‌ها است و فقط برای ساخت اسپرسو قوی عالی است. طعم و مزه این قهوه فقط برای افرادی که از خوردن اسپرسو قوی لذت می‌برند قابل تحمل است و بقیه باید لته و فراپاچینو سفارش دهند. بدیهی است، آنها گران‌تر هستند، بنابراین مشتریان خرید قهوه‌های سبک‌تر از این قهوه بسیار تلخ را آموزش می‌بینند.
این نوع سرخ کردن دانه قهوه همچنین به شما اجازه نمی‌دهد تشخیص دهید که چه نوع قهوه‌ای را می‌نوشید؛ این نوع امتحان کردن قهوه نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند یک قهوه استارباکس را از یک نوشیدنی رقیب تشخیص دهند.

۶- صندوق‌ها در استارباکس به گونه‌ای قرار می‌گیرند که شما نمی‌خواهید آنجا را ترک کنید

استارباکس این ترفند را از فروشگاه‌های پوشاک قرض گرفته است. صندوق در وسط یا در انتهای کافه قرار دارد. این باعث می‌شود که شما از میزهای راحت و مبل‌ها عبور کنید و بسیاری از مشتریان حتی اگر قصد نوشیدن قهوه نداشته باشند، برای نوشیدن قهو‌ه می‌مانند.

شاید پس از قرار گرفتن بر روی یک مبل یا صندلی راحت، تصمیم بگیرید یک نوشیدنی دیگر یا یک دسر سفارش دهید و پول بیشتری را صرف کنید.

۷- شما احساس می‌کنید که بخشی از طبقه ممتازه جامعه هستید

استارباکس از جمله نام‌های تجاری کلاس برتر است. این شرکت برای افرادی با درآمد متوسط و بالا مناسب است. این به این معنی است که مشتریان استارباکس افرادی هستند که می‌توانند پول زیادی برای چیزهای ساده مانند خوارکی‌های پخته و غیره پرداخت کنند.
در بازاریابی، حتی یک اصطلاح “تاثیر استارباکس” وجود دارد که زمانی که یک شرکت تصویر خود را به عنوان یک شرکت کلاس برتر ایجاد می‌کند و محصولات خود را با قیمت بالا به فروش می‌رساند، از آن استفاده می‌کند. اما مردم در این مورد عصبانی نیستند و آنها در واقع عجله برای پرداخت پول برای این محصولات دارند. این مربوط به کیفیت قهوه یا جو کافه نیست. بسیاری از مردم بر این باورند که آنها چیزی منحصر به فرد را خریداری می‌کنند که «برای همه نیست»، و دوباره به آن کافه سر خواهند زد.
حقیقتی شگفت‌انگیز: گران‌ترین قهوه در استارباکس در روسیه فروخته می‌شود. به عنوان مثال یک لته در شهرهای روسیه تقریبا دو برابر هزینه آن لته در لهستان است.

۸- قدرت برند عقل سلیم را به مبارزه می‌طلبد

استارباکس عمدا پول زیادی در تبلیغات صرف می‌کند. آنها فقط در سال گذشته، تنها ۲۶۰ میلیون دلار برای تبلیغات صرف کردند. صرف مقدار بیش از حد پول برای بالا بردن وفاداری مشتریان است؛ به همین دلیل است که در حال حاضر استارباکس مترادف یبرای “قهوه” و بالعکس است. فقط در مورد داستان اخیر در مورد Game of Thrones فکر کنید.
فصل ۸، قسمت ۴ باعث شد که، استارباکس ۲٫۳ میلیارد دلار به دست آورد و تمام آن به دلیل یک اشتباه ساده بود؛ یکی از اعضای خدمه یک فنجان قهوه را بر روی مجموعه گذاشت و همه فکر کردند که این یک فنجان استارباکس است، اما در واقع نبود! نوشیدنی‌ها از یک مکان دیگر خریداری شده بودند، اما هیچ کس حتی فکر نمی‌کرد که این می‌تواند چیزی جز استارباکس باشد.
در حال حاضر تولید کنندگان از اشتباه سریال عذرخواهی می‌کنند و استارباکس از تبلیغ رایگان لذت می‌برد.

۹- نام تجاری مردم را با تبلیغات در مورد محصولات پخته شده تازه فریب می‌دهد، اما این درست نیست

یک کاربر Reddit به خوانندگان خود گفت که تمام نانوایی‌های استارباکس از خوراکی‌های یخ‌زده استفاده می‌کنند. “جالب است که بسیاری از مردم در مورد آن نمی‌دانند. به این معنا نیست که خوراکی‌هایی که در نانوایی و شیرینی‌پزی استارباکس پخته می‌شود خوشمزه نیستند، فقط موضوع این است که تازه نیستند و با قیمت زیادی فروخته می‌شوند. “
اگر بخواهید در میزان مصرف هزینه صرفه‌جویی کنید یا فقط می‌خواهید غذاهای پخته شده تازه بخورید، استارباکس بهترین گزینه شما نیست.

ما می‌دانیم چگونه در استارباکس صرفه جویی کنیم

کارکنان و طرفداران رستوران استارباکس نکات و مهارت‌هایی در مورد چگونگی صرف پول کم‌تر در این کافه رستوران را به اشتراک گذاشته‌اند. این لیست را برای نگه‌داشن پول خود در حساب بانکی‌تان هنگام مراجعه به استارباکس، ذخیره کنید.

  • اگر شما با توله سگ خود به استارباکس بروید، برای آنها نیز چیزی خوشمزه در استارباکس است (حتی اگر در منو نباشد). فقط یک Puppuccino بخواهید و سگ شما یک فنجان از آن با خامه خواهد گرفت.
  • شما می‌توانید نوشیدنی‌های استارباکس را با دمای “بچه‌ها” سفارش دهید و نوشیدنی‌های با این دما بسیار خنک‌تر خواهند بود و زبان شما را نمی‌سوزاند.
  • مواجه با کارمندی با پیش‌بند سیاه، اتفاقی بسیار نادر و از سر خوش‌شانسی است. این افراا دوره‌های بسیار و سمینارها را تجربه کرده‌اند تا بتوانند بهترین نوشیدنی‌های قهوه را بسازند.
  • شما می‌توانید با یک فنجان چندین بار به استارباکس مراجعه کنید و از آن استفاده کنید. بنابراین، اگر شما فقط یک فنجان در روز قهوه خریداری کنید، تا پایان سال، ۲۰۰ دلار صرفه جویی خواهید کرد.

  • به طور متوسط، فنجان‌های متوسط و بزرگ کاپوچینو دارای میزان اسپرسو یکسان هستند. فقط فرق آنها این است که فنجان بزرگ سیروپ و شیر بیشتری دارد اما سطح کافئین آنها یکسان است. بنابراین، اگر می‌خواهید با نوشیدن قهوه احساس سرحال بودن بکنید و در پول صرفه‌جویی کنید، می‌توانید نوشیدنی کوچک‌تر را سفارش دهید، زیرا اثرشان یکسان خواهد بود.

بیایید این را قبول کنیم که، قهوه در یک کافه اغلب نسبت به چیزی که در خانه می‌نوشیم، لذیذتر است. به همین دلیل است که مقاومت برای خرید یک فنجان کاپوچینو سخت است. اما پس از خواندن این مقاله، می‌توانیم در مورد خرید نوشیدنی‌های مورد علاقه خود بیشتر منطقی باشیم و فریب مارک‌های مشهور را نخوریم.

آیا از طرفداران استارباکس هستید؟ اگر استارباکس در ایران شعبه داشت، می‌توانستید به راحتی از آن عبور کنید و یک فنجان قهوه داغ را نخرید؟ 

منبع brightside

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.