طرح ترافیک ۹۸ تهران چگونه است؟ همه چیز درباره طرح زوج و فرد ۹۸

روز به روز به تعداد ماشین‌های تهران اضافه می‌شود و همچنان مشکل آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین مشکلات این کلان شهر است. یکی از راهکارهای مسئولین شهری اعمال طرح ترافیک و همچنین زوج و فرد برای کاستن از حجم ترافیک تهران و آلودگی این شهر بزرگ است. ولی با این وجود آلودگی و ترافیک در تهران از مشکلات ناینحل باقی مانده است.

در خبری منتشر شده از سوی مسئولین شهری تهران طرح زوج و فرد را طرحی اشتباه قلمداد شده که نه‌ تنها نقشی در کاهش آلودگی هوا نداشته است، بلکه مردم را به سوی خرید ماشینی دیگر با پلاک جدید ترغیب کرده است. طرح ترافیک ۹۸ تهران جایگزینی برای رفع این نقض قلمداد می‌شود.

در سال ۹۸ نام طرح زوج و فرد به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر پیدا می‌کند. در قوانین جدید ورود به طرح زوج و فرد برای تمامی خودروها با پلاک تهران تنها ۲۰ روز در هر فصل و برای ماشین‌های دارای پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل است.

فروش عوارض به صورت روزانه است که مبلغ آن در حدود ۵۰ درصد مبلغ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک است که مبلغ آن براساس فاکتورهایی مانند معاینه فنی و ساعت ورود به طرح متغیر خواهد بود. همچنین ساکنان منطقه طرح می‌توانند از ۲۵ درصد خرید عوارض برای ۱ خودرو استفاده کنند.

برای اینکه کمتر در محدوده تردد کنید و مجاز به پرداخت عوارض نشوید باید مسیرهایی را انتخاب کنید که ترافیک کمتری دارند. برای پیدا کردن مسیرهای کم ترافیک نیاز به ابزاری دارید که تمام اطلاعات ترافیکی را ارائه دهد. اپلیکیشن ویز این امکان را به شما می‌دهد. بنابراین خیلی سریع این اپلیکیشن را نصب کنید و با یادگیری نحوه استفاده از ویز کمتر در ترافیک بمانید و کمتر به محدوده ورود کنید.

ولی در سال و در ماه گاهی مجبور به ورود به مناطق طرح لودگی هوا هستید و بنابراین لازم است تا بیشتر درباره بایدها و نبایدهای آن بدانید.

ساعت طرح ترافیک ۹۸

طرح ترافیک :

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

زوج یا فرد :

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

زوج و فرد در روزهای پنجشنبه

باید عنوان کرد که طرح کنترل آلودگی هوا مانند طرح زوج و فرد سابق شامل روز پنجشنبه می‌شود و تردد در این روز برای تمامی خودروها از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ شامل این طرح می‌شود.

طرح زوج و فرد

۱۳ بهمن ماه طرح زوج و فرد سال نود و هشت توسط شورای حمل و نقل و ترافیک تهران تصویب شد. دبیرخانه این شورا با صدور اطلاعیه ای٬ جزییات اجرای طرح زوج و فرد در سال نود و هشت را به این شرح اعلام کرد.

  • طرح ترافیک ۹۸ تهران از اول تیر ماه اجرایی خواهد بود.
  • در طرح ترافیک ۹۸ تهران نام طرح زوج و فرد به محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر خواهد کرد.
  • طرح ترافیک سال ۹۸ محدوده زوج و فرد ترافیکی در تهران وجود خارجی ندارد و تمام خودروها بیست روز حق تردد مجاز و رایگان دارند.
  • در طرح ترافیک ۹۸ تهران زوج یا فرد بودن پلاک محدودیت نیست و تمام خودروها مجاز به رفت و آمد در این مناطق منوط به شرایطی هستند.
  • برای خودروهای دارای پلاک غیر تهرانی در هر فصل ۱۵ بار تردد در تهران مجاز است و در صورت بیشتر بودن تردد باید عوارض آن را پراخت کند.
  • با توجه به قوانین جدید در سال ۹۸ هر خودرویی که بیش از میزان مشخص شده در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) تردد داشته باشد میبایست عوارض آنر ا پرداخت کند.
  • هدف اصلی حلقه دوم ( زوج و فرد سابق) این است که میزان آلودگی هوای پایتخت کاسته و در آن رفاه شهرواندان و شرایط اقتصادی آنها لحاظ شود.

دو نکته مهم درباره طرح زوج و فرد

  • در صورت ثبت نام در سایت TEHRAN.IR در سال ۹۷، در سال جدید دیگر نیاز به ثبت نام ندارید.
  • برای ساکنین محدوده طرح ترافیک تخفیفاتی در نظر گرفته شده است که برای استفاده از آن باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل دهند. درباره جزییات مدارک و آدرس‌های مربوطه در پایتخت هنوز اطلاع رسانی نشده است.

هزینه پرداخت عوارض تردد در محدود کنترل آلودگی هوا

بر اساس لایحه‌ای که از سوی شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران داده شده و در صورت تصویب، هزینه پرداخت عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال نود و هشت٬  به این صورت خواهد بود:

  • نرخ ورود بیش از حد مشخص شده یعنی بیشتر از ۲۰ روز برای ماشین‌های پلاک تهران و بیشتر از ۱۵ روز برای ماشین‌های پلاک غیر تهران، برابر با ۵۰ درصد نرخ عوارض طرح ترافیک روزانه می‌باشد.
  • طرح زوج و فرد در سال ۹۷ شامل پنجشنبه ها نمی‌شد ولی طرح محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق در روزهای ۵ شنبه نیز اجرا می‌شود و ساعت آن از ۶:۳۰ الی ۱۳ می‌باشد.
  • عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ بر حسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و همچنین داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر متغیر خواهد بود.
  • برای خرید عوارض با معاینه فنی برتر می‌توانید از ۲۵ درصد تخفیف برای ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا استفاده کنید.
  • ساکنان محدوده طرح کنترل آلودگی هوا نیز از تخفیف برای خرید عوارض ورود به طرح برخوردار هستند که تنها برای یک ماشین قابل استفاده است. یعنی اگر خانواده ای دارای ۳ خودرو باشد٬ تنها یک خوردو آنها شامل تخفیف ۵۰ درصدی برای تهیه عوارض ورود به محدوده طرح آلودگی هوا می‌شود.

طبق اعلام سعیدیان‌فر، مدیر واحد سامان‌دهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران بهای عوارض ورود به محدوده‌ی طرح کاهش آلودگی هوا به شرح زیر می‌باشد:

در طرح جدید داشتن معاینه‌ی فنی برتر و نداشتن آن در تعیین نرخ نهایی مؤثر است. اگر دوربین‌ها وسیله‌ی نقلیه را چندبار در یک روز مشاهده کنند، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود و براساس داشتن نوع معاینه‌ی فنی برتر یا عادی میزان پرداخت به‌ازای هرروز تردد در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق اعلام می‌شود.

بر این اساس اگر خودرویی با معاینه فنی بعد از ساعت ۱۰ به منظقه طرح وارد شود و قبل از ساعت ۱۶ از منطقه خارج شود، باید عوارضی به مبلغ ۷,۲۴۵ تومان پرداخت کند و و همین خودرو در صورت نداشتن معاینه‌ی فنی برتر می‌بایست مبلغ ۹,۶۶۰ تومان به عنوان بهای عوارض پرداخت کنید.

سعیدیان‌فر در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرده است:

هزینه تردد در محدوده طرح برای خودروهای با معاینه فنی برتر با ورود قبل از ساعت ۱۰ و خروج قبل از ساعت ۱۶، اگر توسط دوربین‌ها چندبار در روز ثبت شود، ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان خواهد بود و برای خودروهای بدون معاینه فنی برتر این عدد ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

اما اگر خودرویی با معاینه فنی برتر توسط دوربین‌ها با ورود قبل از ساعت ۱۰ و خروج بعد از ساعت ۱۶ مشاهده شوند باید ۱۵ هزار و ۵۲۵ تومان به عنوان هزینه تردد در محدوده طرح پرداخت کنند و خودروهای بدون معاینه فنی مبلغ ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان باید پرداخت کنند.

ملاک محاسبه ارقام بالا اولین ورود و آخرین خروجاین خودروها است و در صورتی که خودرویی بعد از ساعت ۱۰ به منطقه وارد شود و همچنین بعد از ساعت ۱۶ از منطقه خارج شود مبلغ ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان هزینه تردد آن خواهد بود و خودروی بدون معاینه فنی برتر مبلغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان باید به عنوان هزینه تردد پرداخت کند.

این در حالی است که در صورت مشاهده یک بار تردد خودرویی با معاینه فنی برتر توسط دوربین‌ها قبل از ساعت ۱۰، میزان ۱۰ هزار و ۳۰۵ تومان به عنوان هزینه ورود به طرح برای این ماشین ثبت می‌شود و این مبلغ برای خودروهای بدون معاینه فنی برتر مبلغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ خواهد بود.

این رقم برای خودروهای با معاینه فنی برتر که یک بار در روز به محدوده تردد دارند و ورود آنها بعد از ساعت ۱۰ و خروج آنها قبل از ساعت ۱۶ باشد، ۷,۲۴۵ تومان بابت تردد باید پرداخت کنند و خودروهای بدون معاینه فنی در این حالت مبلغ ۹,۶۶۰ تومان برای آنها محاسبه خواهد شد.

اما هزینه تردد بیش از ۱۶ ساعت در روز در محدوده طرح آلودگی هوا با معاینه فنی برتر۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان و بدون معاینه فنی برتر ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

جریمه دیرکرد پرداخت

پرداخت عوارض پرداخت نشده در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تهران در سال نود و هشت بر اساس مهلتی است که زمانش بزودی اعلام می شود و پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیر مجاز٬ به صاحب خودرو اعلام می شود تا نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام کند.

ثبت نام اینترنتی برای دریافت طرح ترافیک:

  • ثبت نام در سامانه my.tehran.ir و وارد کردن اطلاعات شخصی و مشخصات و اطلاعات خودرو.
  • به عنوان شخص حقیقی باید کد ملی و تاریخ تولد خود را ثبت کنید و بعد از وارد کردن تمامی اطلاعات شخصی، یک نام کاربری و رمز عبور برای خود ایجاد کنید که پس از آن یک کد فعال سازی از طریق پیامک دریافت خواهید کرد که پس از وارد کردن آن به پنل دسترس خواهید داشت.
  • پس از ثبت اطلاعات کاربری می‌توانید مشخصات یک یا چند خودرو را وارد کنید و همچنین میزان نقدی حساب خود را افزایش دهید تا از آن برای خرید طرح‌های روزانه یا هفتگی نیز استفاده کنید.
  • میزان پولی که در حساب شهروندی خود شارژ می‌کنید در حساب شما باقی می‌ماند و در صورت ورود به طرح آلودگی هوا با توجه به ساعت تردد و دیگر شرایط از آن کسر می‌شود.
  • انتخاب تاریخ (روزانه، هفتگی، سالانه) در سایت.
  • پرداخت اینترنتی و یا استفاده از شارژ حساب.
  • پرداخت با موفقیت و نمایش برگه پرداخت و مجوز طرح
  • پس از نمایش مجوز می‌بایست آنرا چاپ و بر روی شیشه خودرو بزنید و تا پایان تاریخ مجوز آن را همراه خود باید داشته باشید.
  • یکی از اصلی‌ترین نکات برای گرفتن مجوز طرح ترافیک به صورت اینترنتی پرداخت عوارض سالیانه شهرداری و داشتن معاینه فنی معتبر است.

*  البته صحبت‌هایی مبنی بر عدم فروش طرح سالیانه مطرح شده است. به گفته محسن پورسیدآقایی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرحی آماده شده است که در آن احتمالا دیگر موضوع ثبت‌نام و فروش سالیانه آرم طرح ترافیک حذف شود و بوسیله آن مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک آزادتر خواهند بود و رانتی که از این ناحیه سالیانه نصیب ۹۸ هزار خودرو می شد، حذف خواهد شد. براساس این طرح مردم می‌توانند با پرداخت عوارض به محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند.

ثبت نام خرید مجور تردد در محدوده زوج و فرد برای ساکنین این مناطق

طبق گفته علی پیرحسین‌لو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، افرادی که در محدوده طرح زوج و فرد و ترافیک زندگی می‌کنند بیشترین آسیب را می‌بینند و به همین دلیل باید برای این دسته از افراد امتیازی فرای دیگر افراد قائل شویم. 

به همین منظور قرار بر این شده است که هزینه طرح ترافیک و همینطور طرح کنترل آلودگی هوا، جایگزین طرح زوج و فرد، برای ساکنان این مناطق نصف افراد دیگر باشد. ثبت‌نام برای دریافت مجوز با تخفیف برای ساکنین محدوده‌های طرح از هفته سوم اردیبهشت در دفاتر خدمات الکترونیک شهر آغاز خواهد شد.

مراحل خرید مجوز ورود به طرح ترافیک روزانه و هفتگی

۱- ورود به سایت شهرداری تهران به آدرس www.tehran.ir و انتخاب کردن ثبت نام طرح ترافیک

۲- کلیک بر روی درخواست طرح ترافیک روزانه/هفتگی

۳- انتخاب نوع مجوز مورد نظر خود اعم از روزانه یا هفتگی

۴- مشخص کردن روز یا هفته مورد نظر

۵- کلیک بر روی دکمه ثبت درخواست 

۶- دریافت شماره پیگیری که حتما آن را جایی  یادداشت کنید.انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی

۷- انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی

* برای پرداخت اینترنتی یکی از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب باید داشته باشید که موارد زیر را دارا باشند:

  • رمز دوم یا رمز اینترنتی
  • دارای تاریخ انقضاء معتبر
  • داشتن کد (cvv2)

۸- برای مجور تردد روزانه احتیاجی به گرفتم پرینت از مجوز ندارید و تردد شما توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند و میزان تردد در محدوده طرح محاسبه خواهد شد و آن را در پنل می توانید مشاهده کنید.

۹- در صورت تمایل می توانید از مجوز پرینت تهیه کنید. در صورت عدم دریافت پرینت از مجوز صادر شده بر روی گزینه پیگیری درخواست را کلیک کنید و با وارد نمودن شماره پیگیری و با انتخاب گزینه چاپ مجوز، می‌توانید از مجوز روزانه یا هفتگی خویش پرینت داشته باشید.

۱۰- داشتن پرینت مجوز برای زمانی است که توسط پلیس جریمه شوید و با نشان دادن آن برگه می‌توانید تردد خود را در محدوده قانونی کنید. 

۱۱- در صورتی که کد رهگیری خود را فراموش کنید می‌توانید با ثبت نام مجدد شماره رهگیری خود را دریافت کنید.

خرید طرح ترافیک روزانه و هفتگی با موبایل از طریق کد ussd

۱- با گوشی موبایل خود کد #۱*۳*۱۳۷* را شماره گیری کنید.

۲- پس از چند ثانیه صفحه ای باز می‌شود که در آنجا باید شماره ۱ یعنی مجوز طرح ترافیک را ارسال کنید.

۳- مرحله بعد انتخاب بسته مودر نظر است (طرح ترافیک روزانه٫ طرح ترافیک هفتگی، استعلام خرید).

۴- مرحله بعد انتخاب تاریخ برای ورود به طرح است.

نکته ۱: در مرحله انتخاب تاریخ از شما میزان ساعت حضور در منطقه طرح ترافیک سوال می‌شود که باید جواب دهید.

نکته ۲: برای خرید طرح احتیاج به کارت بانکی و رمز دوم دارید که در مراحل پایانی از شما می‌خواهد.

نکته ۳: برای اینکه تا پایان مراحل به مشکلی برخورد نکنید از مکث زیاد هنگام انجام عملیات خودداری کنید.

 

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید
21 دیدگاه
  1. شیما

    این چه طرحی آخه…باید برای بیرون رفتنمون بشینیم چرنکه بندازیم که تو هر فصل چند روز رفتیم تو طرح زوج و فرد سابق

    1. بیبی

      اره والا همین رو بگو

    2. عباس امیرحسینی

      با سلام
      اگر مشکل تهران آلودگی هوا میباشد و این طرح برای جلوگیری از ازدیاد آلودگی میباشد پس فروش طرح ترافیک و صدور مجوز دقیقا برعکس گفته های مسئولین این طرح میباشد چگونه با پرداخت پول مانع از آلودگی هوا میشوید؟!!! در ضمن اگر مالکان خودرو نتوانند بطور کامل از اتومبیل خود استفاده کنند پس مبلغ بیمه اتومبیل هم به همین میزان باید کاسته شود .
      اگر خودرو بیش از حد در تهران وجود دارد چرا جلوی تولید و یا شماره گذاری آنها را نمیگیرید؟؟!! راحت ترین راه برای شما فشار به مردم مظلوم میباشد که دستشان به جایی بند نیست . بند اشتباه کردم به شورای شعر فعلی رای دادم الان هم با صدای بلند میگویم مرگ بر شورای شهر تهران

  2. علیرضا.ه

    یعنی این چیزا شده وسیله‌ای برای پول دادن‌های مدام به شهرداری.

  3. رضا

    کارخانه های بی کیفیت ایران خودرو و سایپا رو ببندید و خودرو های هیبریدی با تسهیلات ویژه وارد کنید مشکلتون حل میشه! محدود کردن همیشه خلافش رو نشون داده !

  4. فرهاد شفیعی

    پارکومترها از تو خیابونا برداشته شد حالا باید برای تردد روزانه تو شهر پول به شهرداری. هر چی در میاری تو ایران باید یا بدی شهرداری یا جاهای دیگه کلا چیزی واسه خودت نمیمونه.

    1. محمد آذری

      همه جای دنیا (شهر های پرجمعیت ) این قوانین هست حالا کمی متفاوت تر

  5. یک مادر

    واسه برگشتن به خونمون هم باید پول بدیم ،واقعا طرح مزخرفی هست ،اینها برای خودشون راه و رانت دارن ولی ما باید خرجشو بدیم این خود بی عدالتی هست

  6. محمد

    همه جای دنیا توی شهر های بزرگ این قانون هست
    باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد
    قراره باشه هرکی با ماشین بیاد بره دم خونش که نمیشه

    1. جواد

      همه جای دنیا (شهر های پرجمعیت ) این قوانین هست قبول !
      آیا ۳۰۰۰ میلیارد و رانت و گشت ارشاد و قاچاق ماشین توسط حکومت و اینهمه کثافت بازی هم هست؟؟
      اینهمه رانت و دزدی علنی و دروغ گفتن تو صدا و سیما و گشت ارشاد و کتک زدن مردم و بهتان و تهمت زدن به مردم کجای دنیا هست؟!
      ول کنید اینها رو . حکومت هر روز داره عرصه رو به مردم تنگ تر میکنه!

  7. حسن

    کسری بودجه از جیب مردم باید در بیاد

    1. محسن

      چه ربطی داره آخه..
      همینطوری ا‌ش تهران همش ترافیک عه
      هوا آلوده است

      اینا همش برای خود ما هست
      کار یه عده شده فقط اعتراض به دولت
      حالا اگر شاه همین طرح رو گذاشته بود همه به به و چه چه میکردن میگفتن دمش گرم

      1. میثم سهیلی

        بله ولی بهتره به جای محدود کردن برن ماشین هایی که الودگی دارند رو جمع کنند
        مثل همین پراید ، و خودروهای بی کیفیت ایرانی

  8. پروانه

    بله سایر کشورها هم این مقررات شاید باشه ولی احتمالا وسایل حمل و نقل عمومی شون هم سر و سامون داره نه اینکه تو متروها و اتوبوسش له بشی و همه با اعصاب داغون و خسته برسن به محل کارشون

  9. danial

    اومدن برای افرادی که تو طرح هستن مثلاً امتیاز تخفیف گذاشتن بعد یکی از مدارکی که نیاز هست تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری هستش حالا خیلی ها این عوارض رو کلاً با سند خونه که خریدن چک کردن با سند خونه که هر وقت بخوان به نام بزنن هم باز چک میکنن کمتر کسی هست که این وسط این عوارض رو پرداخت کنه حالا از طرف دیگه هم اینکه خیلی هایی که تو این محدوده هستن مستاجرن و مطمینن صاحب ملک براش مهم نیست که شما تخفیف بگیری یا نگیری به قولی طرف به جاییش هم نیست حالا این وسط تکلیف کسایی که مستاجر هستن همه رو هواس چون از ی سمت شهرداری میگه این مدرک لازمه از یه سمتم صاحب خونه عمرن یک ریال هم نمیده حالا اینجوریه که میخوایی بری یجا رو اجاره کنی کم بدبختی هست باید من بعد چک کنی ببینی که طرف عوارض نوسازی داده یا نداده اومدن یک تخفیفی دادن ولی شرایطش بجوریه که عمرن نمیتونی بگیری من نمیدونم عوارض نوسازی که ربطی به جریمه طح ترافیک داره ینی هر جوری هست یک بامبول و یک ترفندی ایجاد میکنن که از مردم پول بگیرن اونم بزور و دولت و مسولین بی عرضه و بدرد نخور جز دزدی چیز دیگه ای بلد نیستن.

  10. شهاب

    اینم کلک پول میخوان کاری کنن مردم برن داخل سایتشون پول بریزن به حسابشون بعدم یه گردش مالی میلیاردی دیگه

  11. عباس امیرحسینی

    باید مبارزه با شورای شهر تهران رو شروع کنیم حالا به هر طریقی که میشه

    1. فرهاد رستمی

      برای چی اونوقت؟
      این طرح به نفع همه ماست
      میزان استفاده مردم از خودروی شخصی چندین برابر شده
      چون جمعیت زیاد شده
      تولید خودرو بیشتر شده

      1. جواد

        چرند نگو!
        دو حالت داره
        یکی اینکه هنوز ماشین نداری یا زن وبچه نداری مخت آزاده وزیر سن قانونی هستی و داری ول میکنی ؟!
        دو اینکه جیره خار همین سایتها هستی و چیزی بهت میرسه!
        هر کی تو این سایت از این طرح دفاع کنه به خدا قسم یا زیر جیره خار دولته یا اصلا ماشین و زن و بچه نمیفهمه یعنی چی

  12. عارفه

    نتونستن دلارهای خونگی رو از دست مردم بکشن بیرون حالا خیابان رو پولی کردن این طرح برای الودگی هوا نیست چون اگر بود پولی نبود …این طرح فقط و فقط واسه پر کردن خزانه خالی از جیب مردم مظلوم هست من که راضی نیستم از دادن این پول …وقتی دم خونه من نه اتوبوسی نه مترویی هست مجبورم با بچه کوچیک از ماشین شخصی استفاده کنم

  13. پرهام.گ

    به نظر من با اینکه همه با این طرح مخالفن ولی خیلی خوبه اتفاقا یه روزایی واقعا کاری داشتی که باید تو طرح زوج و فرد میرفتی و نمی دونستی چی کار کنی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.