۱۱ نکته روانشناسی برای کسانی که اعتماد به نفس ندارند

شده تا به حال به این فکر کنید که اگر اعتماد به نفس بیشتری داشتید کار رویای خود را پیدا می‌کردید و زندگی بهتری داشتید؟ همه افراد با اعتماد به نفس متولد نمی‌شوند، اما شما می‌توانید آن را افزایش دهید.

ما فکر می‌کنیم که اعتماد به نفس یک خصوصیت بسیار مهم است، به همین دلیل دانستن این نکات از روانشناسان ممکن است بسیار مفید باشد. همراه وینوک باشید.

۱- یاد بگیرید که تعریف کردن را بپذیرید

هر کس نسبت به شنیدن تعریف از خود واکنش متفاوتی دارد. بعضی از مردم خجالت می‌کشند و حتی به نقص‌هایشان توجه می‌کنند. این روش برای نشان دادن واکنش به تعریف غلط است و نشان می‌دهد که فرد اعتماد به نفس ندارد. علاوه بر این، ممکن است به نظر برسد که شما واقعا به نظر فردی که برای اولین بار از شما تعریف می کند ارزش قائل نیستید.

بهترین راه واکنش به شنیدن تعریف، این است که صادقانه لبخند بزنید و بگوئید “متشکرم”. فرض نکنید که آن فرد سعی دارد شما را فریب دهد، فقط سعی کنید به این موضوع اعتقاد داشته باشید که برخی از ویژگی‌های شما واقعا برای افراد دیگر جذاب هستند.

۲- سعی نکنید که همه چیز تمام باشید

بگذارید بگوییم شما یک برنامه بسیار فشرده دارید؛ ۲۰ تماس تلفنی، شرکت در ۱۰ جلسه، خواندن و پاسخ دادن به ایمیل‌ها، و یک دقیقه زمان برای خودتان ندارید. اما به جای اینکه راضی باشید، همیشه احساس ناامیدی می‌کنید زیرا خروجی ان به اندازه کافی خوب نیست، درست است؟

هنگامی که شما اهدافی را که احتمالا نمی‌توانید به آنها دست پیدا کنید را مشخص می‌کنید، به سمت اضطراب می‌روید و به موفقیت دست پیدا نمی‌کنید. افراد موفق نیز اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند و از برخی از تصمیماتی که می‌گیرند، پشیمان می‌شوند. اما آنها از اشتباهات خود درس می‌گیرند و آناده یادگیری از اشتباهات خود هستند.

۳- یاد بگیرید در طول یک مکالمه تماس چشم در چشم را برقرار کنید

می‌توانید با نگاه کردن به چشمان طرف مقابل خلق و خوی آن فرد را تشخیص دهید. نوزادان به چشم‌های والدین خود نگاه می‌کنند تا شناخت احساسات را از ۹ ماهگی شروع کنند. دروغگو معمولا به نقطه‌ای دور خیره می‌شود، تا واقعیت را مخفی کنند و دروغ بگویند.

هنگامی که کسی ازبرقراری  تماسچشمی جلوگیری می‌کند، به این معنی است که اعتماد به نفس ندارد. بنابراین، حفظ تماس چشم با مردم به شما کمک می‌کند تا اعتماد طرف مقابل را جلب کنید و آنها را قانع کنید که رفتار صادقانه دارید.

۴- روش راه رفتن خود را تغییر دهید و هنگام راه رفتن کمر خود را صاف نگه دارید

داشتن کمری صاف، حرکات باز و مطمئن راه رفتن، همه نشانه‌هایی از یک فرد با اعتماد به نفس است.

بنابراین، سر خود را بالا بیاورید و کمر خود را به جای پایین نگه داشتن صاف کنید. افراد اطراف شما این را متوجه خواهند شد و به زودی تفوات را احساس خواهید کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که زبان بدن یک فرد با اعتماد به نفس، سطح استرس را کاهش می‌دهد.

۵- منحرف کردن افکار منفی

کنترل گفتمان درونی کار دشوار اما بسیار موثر برای نظم دادن به خودتان است. سعی کنید به فکرهایی که برای هفته پیش رویتان دارید فکر کنید. و همه چیزهایی را که با متزلزل بودن ارتباط دارد را بنویسید. این سوال را از خودتان بپرسید «آیا من مردکی برای اثبات متزلزل بودنم وجود دارد؟» پس از تجزیه و تحلیل افکار خود، متوجه خواهید شد که اکثر آنها هیچ پایه و اساسی ندارند.

همانطور که نکات منفی خود را تجزیه و تحلیل می کنید، لیستی از ویژگی‌های مثبت و دستاوردهای خود نیز تهیه کنید. می‌توانید این لیست را هر بار که یک ایده منفی به ذهنتان خطور کرد، بخوانید.

۶- به لحظه‌ای که اعتقاد به خودتان را از دست دادید توجه داشته باشید 

اگر افکار بد را دنبال کنید، به زودی متوجه خواهید شد که در همان زمان برایتان نمایان خواهند شد. شاید روز خوبی داشته باشید اما قبل از اینکه به خواب بروید شروع به فکر کردن درباره افکار بد می‌کنید. فقط سعی کنید این افکار را نادیده بگیرید و این افکار را فقط به چیزی که هر روز بدون هیچ دلیلی انجام می‌دهید در نظر بگیرید.

۷- دستاوردهای خود را علامت بزنید

دفتری از دستاوردهای خود بسازید و هر روز در آن چیزهای جدید بنویسید و فقط چیزهای واقعا بزرگ را ننویسید. هر گام به سمت هدف خود را علامت بزنید، حتی اگر کوچک به نظر برسد. به عنوان مثال، “براى صبحانه سوپ خوردید”، “۲۰ صفحه از کتابم را خواندم” و غیره.

هنگامی که دلایل متعددی برای افتخار به خود دارید، این امر به بهبود اعتماد نفس‌تان کمک خواهد کرد.

۸- به ایده‌آل خود فکر کنید

“در شرایط انجام این کار چه چیزی به من اعتماد به نفس می‌دهد؟” این یک پرسش خوب را هر چند وقت یک بار از خودتان بپرسید. به ویژه هنگامی که شما قصد انجام کاری را دارید که نیاز به اعتماد به نفس دارد.

لازم نیست به خیابان بروید و شروع به صحبت با جذاب‌ترین مرد در خیابان کنید. قدم کوچک این است: لبخند زدن به یک غریبه. CV خود را ارسال کنید و درباره عواقب آن نگران نباشید. آماده بودن برای ریسک و مسئولیت پذیری چیزی است که هر فرد با اعتماد به نفس باید بتواند انجام دهد.

۹- با غریبه‌ها صحبت کنید

به رویدادی بروید که در آن شما هیچ کس را نمی‌شناسد و سعی کنید نقش یک شخص با اعتماد به نفس را بازی کنید. لازم نیست حتما مانند ستاره‌ها باشید؛ زمانی که توسط غریبه‌ها احاطه شدید انجام این کار دشوار است. اما بعدا احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

به غیر از آن، سعی کنید در زندگی روزمره خود مکالکه با افراد غریبه را شروع کنید. دوستانه با صندوقداران فروشگاه‌ها یا با پیشخدمت یک کافه صحبت کنید. به یاد داشته باشید، این ممکن است برای همه کار نکند. اگر هنگام صحبت با کسی احساس ناراحتی می‌کنید، باید این آزمایش را متوقف کنید.

۱۰- به دیگران پیشنهاد کمک دهید

مردم دوست دارند احساس کنند که مهم و ارزشمند هستند. این خیلی حس خوبی است که بدانید که کسی مراقب شما است. هر کس باید شخصی را داشته باشد که بتواند به آن تکیه کند، اما تعداد کمی از مردم برای کمک خواستن و یا پیشنهاد آن پا پیش می‌گذارند.

کمک کردن به دیگران باعث می‌شود تا شما احساس مهم و مفید بودن داشته باشید و درخواست کمک از دیگران باعث می‌شود که تاامنی یا تنهایی نکنید.

۱۱- زمان خود را در رسانه های اجتماعی هدر ندهید

به عکس‌هایی از افرادی که می‌شناسید نگاه نکنید و آنها را با خود مقایسه کنید. این عادت می‌تواند به طور جدی اعتماد به نفس شما را با آسیب مواجه کند. رسانه‌های اجتماعی جایی هستند که مردم برای موفق نشان دادن خود در رقابت هستند.

مردم فقط تصاویر زیبا از مکان‌های شگفت انگیز ارسال می‌کنند. و تعداد بسیار کمی از افراد هستند که در هنگام پوشیدن لباس‌های معمولی و انجام کارهای معمولی در خانه از خود سلفی می‌گیرند و آن را به اشتراک می‌گذارند.

رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید؛ فالو کردن کاربرانی که دائما عکس‌های خود را منتشر می‌کنند را لغو کنید و خود را از این وبسایت‌ها یا برنامه‌ها دور کنید.

شما برای بالا بردن اعتماد به نفس خود چه کارهایی انجام دادید؟


مقالات بیشتر:

۱۰ قانونی که افراد ثروتمند از آنها پیروی می‌کنند

۹ قانون روانشناختی که اعمال شما را بر خلاف میلتان کنترل می‌کنند

آیا انگشت اشاره بلندتر به اعتماد به نفس بالایی ارتباط دارد؟

با ۷ قانون میشل اوباما در کتاب‌اش آشنا شوید

منبع brightside
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.