با این روش‌ها می‌توانید روند پیری را در خود کند کنید

هر انسانی ساخته شده است که رشد کند و پا به سن بگذارد و این یک واقعیت است. رابین برزین، دکتر داروساز و مدیر بخش عمل جراحی مرکز Parsley Health می‌گوید، اما اینکه ما چگونه پیر می‌شویم بستگی به تعدادی از عوامل دارد و راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید این روند را کند کنید. در این مقاله نصیحت‌هایی برای کند کردن روند پیری به اشتراک خواهیم گذاشت. همراه وینوک باشید.

هیچ قرص جادویی وجود ندارد که بتواند زمان آمدن پیری را تغییر دهد، اما بدون توجه به اینکه الآن در چه سنی هستید، تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند باعث شود که تا سالها بعد احساس جوانی کنید.

پیری فقط در ظاهر پوست اتفاق نمی‌افتد. این اتفاق در سلول‌ها، بافت‌ها و اندام شما رخ می‌دهد. بنابراین در حالی که ممکن است در مورد چین و چروک صورت حساس شوید و به دنبال رفع آن باشید، پیری که در سن ۲۶ سالگی شروع می‌شود واقعا پیچیده‌تر و نگران کننده‌تر است.

روند پیری بیولوژیکی نتیجه یک عامل نیست

فرایند پیری بیولوژیک نتیجه یک عامل نیست، بلکه از تجمع چندین عامل است که بسیاری از آنها هنوز هم توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بعضی از نظریه‌‌ها با پایه علمی که پشت سر آنها هستند، نقش استرس اکسیداتیو از رادیکال‌های آزاد، روند گلیساسیون (تبدیل شدن مولکول‌های شکر به پروتئین در خون)، کاهش تلومر و اثر التهاب را بیان می‌کند.

بهترین دفاع شما تعدیل کردن تعدادی از این عوامل است تا بتوانید به هدف مورد نظر یعنی کاهش روند پیری دست یابید و این کار از آنچه که فکر می‌کنید دشوارتر نیست زیرا ممکن است فکر کنید که نتایج خوبی بدست می‌آورید.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای، گروهی از شرکت کنندگان با رژیم غذایی مبتنی بر گیاه، ورزش‌های متوسط و فعالیت‌های کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن انجام دادند. گروه دیگر هیچ تغییری در شیوه زندگی خود انجام ندادند. دانشمندان طول تلومر، محافظ انتهای کروموزوم‌ها را در ابتدای مطالعه و پنج سال بعد در گلبول‌های سفید خون هر دو گروه اندازه‌گیری کردند. گروهی که تغییرات در سبک زندگی سالم را انجام داده بودند، متوسط تلومر آنها ۱۰ درصد افزایش داشت، در حالی که تلومرهای گروه بدون تغییر به طور متوسط ۳ درصد کاهش یافته بود.

چرا این موضوع باید مهم باشد؟ بسیاری از تحقیقات نشان داده است که هر چه طول تلومرها کوتاهتر باشد باعث بیماری‌هایی مثل سرطان و کاهش طول عمر می‌شود. هنوز مشخص نیست که تغییرات در سبک زندگی می‌توانند طول تلومر را تغییر دهد، اما تحقیقات نشان داده است که تغییرات مثبت بیشتر باعث افزایش طول تلومر می‌شود.

اگر امروز آماده اعمال تغییراتی هستید که بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد، در ادامه خواهید دید که چگونه می‌توانید روزمرگی خود را تغییر دهید تا پیری را احساس نکنید.

اضافه کردن تمرینات شدت ورزشی(HIIT) به برنامه تمرینی هفته‌ای

کند کردن روند پیری

هر نوع ورزش برای حفظ سلامت مهم است، به خصوص وقتی پا به سن می‌گذارید. ورزش‌های هوازی برای حفظ سلامت قلب و عروق حیاتی است، در حالی که تمرین‌های مقاومتی به حفظ توده‌های عضلانی کمک می‌کند و تراکم استخوان را افزایش می‌دهد. اما به نظر می‌رسد HIIT، که اغلب برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرد، برای مقابله با پیری نیز بسیار ارزشمند است. در حقیقت، این می‌تواند برخی از علائم پیری سلولی را تغییر دهد.

محققین Mayo Clinic گروهی از افراد بی‌تحرک را داشتند، که برخی از آنها تمرینات کاهش وزن، برخی دیگر ورزش‌های شدید قدرتی(HIIT) و برخی دیگر تمرینات قلبی را چندین بار در هفته انجام دادند، در حالی که همه شرکت کنندگان سطح آمادگی و تنظیم قند خون خود را افزایش دادند، تنها گروه HIIT افزایش تعداد و سلامت میتوکندری‌ها را داشتند. میتوکندری‌ها سلول‌هایی هستند که در آن تولید انرژی اتفاق می‌افتد و نشان داده شده است که کاهش عملکرد میتوکندری یکی از مهمترین عوامل پیری است. رابین برزین به بیمارانش در Parsley Health این نوع ورزش را یک تا دو روز در هفته برای کمک به کاهش روند پیر شدن بافت‌ها سلولی توصیه می‌کند.

شکر فرآوری شده را رها کنید

کند کردن روند پیری

سیستم غذایی با قند می‌تواند کولاژن، پروتئینی که پوست را قوی می‌کند را از بین ببرد. این امر می‌تواند سبب بروز نشانه‌های ظاهری پیری (مانند پوست خشن، دارای چین و چروک و از دست دادن کشش) شود. هنگامی که شکر مصرف می‌کنید،  با پروتئین موجود در جریان خون واکنش نشان می‌‌دهد و پروتئینی از طریق فرایندی به نام گلیکسیون تولید می‌کند. سپس پروتئین بوجود آمده سبب آسیب به پروتئین‌هایی مانند کلاژن و الاستین می‌شود، که اثر آن در پوست قابل مشاهده است. این بدین معنا است که التهاب ناشی از مصرف قند است که با بیماری‌های مرتبط با سن، استرس اکسیداتیو و آسیب‌های میتوکندری ارتباط دارد. با توجه به تمام این دلایل، دکتر رابین برزین به بیمارانش توصیه می‌کند که قندهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و قندهایی مثل عسل، شربت افرا و میوه‌ها را در آرامش مصرف کنند.

مکمل‌های دارای گلوتاتیون

کند کردن روند پیری

گلوتاتیون یک پپتید است که به طور طبیعی توسط بدن شما ساخته شده و در تمام سلول‌ها یافت می‌شوند. گلوتاتیون به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان محسوب می‌شود که نقش مهمی در سم زدایی بدن از استرس‌هایی که از محیط اطراف می‌گیریم، آلودگی هوا، مواد سمی و سموم دیگر دارد. اما با افزایش سن، سطح گلوتاتیون کاهش می‌یابد و ما را به استرس اکسیداتیو آسیب پذیر می‌کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد به پروتئین‌ها، چربی‌ها و DNA در سلول‌ها آسیب می‌رسانند. با گذشت زمان، این آسیب با پیری، بیماری‌های مرتبط با سن، و کاهش طول عمر همراه است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جلوگیری از کاهش سطح گلوتاتیون می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند و روند پیری را کاهش می‌دهد.

استرس‌های روحی و جسمی را در زندگی خود کاهش دهید 

کند کردن روند پیری

بدن شما با نسبت به استرس‌های روحی و جسمی با کلمات “پرواز یا مبارزه” و آزاد سازی هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین واکنش نشان می‌دهد. این یک واکنش فیزیولوژیک طبیعی است که ما برای مقابله با دوزهای کوچک از استرس نشان می‌دهیم، اما هنگامی که شما به طور فزاینده تحت فشار استرس قرار بگیرید، از فشار بیش از حد یا فشار روانی موارم، سطح بالایی از کورتیزول می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد کند.

استرس مزمن نیز با نشانگرهای التهاب همراه است که در بیماری‌های مرتبط با پیری مانند رد کردن انسولین، بسته شدن شریان‌ها و سندرم متابولیک دخیل است. دکتر رابین برزین برای مقابله با استرس‌های عاطفی و پرخطر، از بیمارانش در Parsley Health می‌خواهد که یوگا و مدیتیشن را در کارهای خود قرار دهند.

قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی را کاهش دهید

کند کردن روند پیری

رادیکال‌های آزاد بواسطه فرآیندهای روزمره بدن مانند تنفس ایجاد می‌شود، اما استرس اکسیداتیو بیش از حد برای پیشگیری مهم است. آلاینده‌های محیطی مواد شیمیایی هستند که توسط انسان به محیط زیست اضافه شده‌اند، از جمله از طریق آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش و آفت کش‌ها در مواد غذایی. اخیرا مطالعه‌ای نشان داده است که لکه‌های که همزمان با پیری بر روی پوست نمایان می‌شوند با افزایش آلودگی هوا، ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طولانی مدت با بیماری قلبی عروقی، اختلال عملکرد شناختی، سرطان و مرگ زودرس نیز همراه است. نشان داده شده که افرادی که سالانه در معرض دوز سنگینی از مواد شیمیایی آزاد شده از سوزاندن ذغال سنگ، نفت، بنزین، تنباکو و چوب هستند، نسبت به گروهی که از این فضا دور هستند است تلومرهای کوتاه‌تری دارند. ممکن نیست که همیشه به طور کامل از آلودگی‌ها دوری کنید، به خصوص اگر در یک شهر زندگی کنید، اما می‌توانید روند پیری را با استفاده نکردن از محصولات آرایشی کندتر کنید.

منبع: wellandgood


مقالات بیشتر: 

سبزیجات و میوه‌هایی که هرگز نباید داخل آبمیوه‌گیری ریخت

به یاد آوردن خواب با خوردن ویتامین B6 قبل از خواب

کافه گردی: رو به روی زیبایی در کافه رو‌به‌رو

درست کردن آب آشامیدنی در مواقع اضطراری

۱۰ دلیل برای ترک سیگار

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.