دردهای عضلانی را چگونه درمان کنیم؟ معنای واقعی پشت ۸ درد بدن

همه ما خصوصا زمانی که پا به سن می‌گذاریم دردهای گاه و بی گاه را تجربه کردیم و می‌کنیم. اگر چه نمونه‌های خاصی وجود دارد که ما قطعا می‌توانیم بدانیم که چرا یک قسمت خاص بدن احساس درد می‌کند و زمان‌های دیگری وجود دارد که نقاطی از بدن بسیار تصادفی درد می‌گیرد.

در این مقاله می‌خواهیم درباره معنای واقعی ۸ نوع از دردهای بدن صحبت کنیم که در میان مردم بسیار متداول است. گردن درد یکی از آنها است که در مقاله‌ای درمان گردن درد به طور مفصل صحبت کردیم. همراه وینوک باشید.

۱- زانو درد

چیزی ناراحت کننده‌تر از این نیست که بعد از نشستن در اثر زانو درد بخواهید قدم بردارید. این می‌تواند نتیجه آسیب عصبی، آرتروز یا آسیب خاصی باشد. در صورت ادامه پیدا کردن این مشکل باید با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

برای درمان خانگی زانو درد در کنار کارهایی که توسط پزشک متخصص به بیمار داده می‌شود و داروهایی که مصرف می‌کند، می‌توان کارهای راحت و آسانی انجام داد. راحت‌ترین و بهترین روش کمپرس سرد است. استفاده از کمپرس سرد باعث می‌شود که رگ‌های خون تنگ شوند، جریان خون در قسمتی که درد دارد کاهش یابدو در نهایت نتیجه آن کاهش تورم است.

در زمانی که درد زانو ناشی از آتروز، کشیدگی عضلانی یا جراحت باشد، بهترین درمان خانگی برای رفع درد آن زنجبیل است. از خواص زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی است و به همین دلیل التهاب و درد ناشی از زانو درد را کاهش می‌دهد.

یک تکه از زنجبیل را در ظرفی برای ده دقیقه بجوشانید. سپس این محلول را با کمی عسل و عصاره لیمو تازه مخلوط کنید. روزانه از این محلول دو تا سه فنجان برای بهبودی درد بنوشید.همچنین روغن زنجبیل نیز برای ماساژ و رفه درد زانو بسیار مفید است.

۲- گرفتگی

درد شکم معمولا به سبب سوء هاضمه است، اما دلیل گرفتگی‌های پا، بازو و عضلات کف پا چیست؟ این گرفتگی‌ها می‌توانند نتیجه گردش خون ضعیف باشند یا نشان می‌دهند که برنامه غذایی شما فاقد مواد مغذی یا مواد معدنی حیاتی است.

از دیگر عوامل مهم در گرفتگی عضلات می‌توان به استرس، فشار عصبی، کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون، کاهش جریان خون و کم آبی بدن نام برد. یکی از بهترین راه‌های درمان گرفتگی عضلات ماساژ درمانی است. ماساژ خصوصا ماساژ سنگ داغ باعث می‌شود که جریان خون در بدن بهتر شود و درد ناشی از گرفتگی عضلات کاهش یابد.

یکی از روش‌هایی که امروزه برای درمان گرفتگی عضلات استفاه می‌شود و موثر است استفاده از نمک اپسوم است زیرا باعث تکسین، آرامش و بهبود گرفتگی عضلات می‌شود. بریا این کار باید قبل از حمام وان را از آب گرم پر کنید سپس دو فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید و برای مدت ۲۰ دقیقه در این حمام برای درمان گرفتگی عضلات بخوابید.

رژیم غذایی مناسب و دارای مواد معدنی و مغذی یکی از راه‌های کاهش گرفتگی عضلات است. همچنین استفاده از ورزش‌های کششی و مناسب برای رفع گرفتگی نیز از راه‌های درمان خانگی است.

۳- قلب درد

البته، درد گرفتن قلب می‌تواند چندین مفهوم جدی خطر برای سلامت، از جمله حمله قلبی را نشان دهد. با این حال، درد ناگهانی قلب همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کشیدگی عضلانی در قفسه سینه باشد. بهترین راه برای جلوگیری از خطرات احتمالی هرگونه درد قلبی بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید.

داشتن درد صرفا بیماری نیست و تنها یک نشانه است. درد باعث می‌شود که فرد به پزشک مراجعه کند و پزشک تشخیص و درمان خود را براساس بررسی‌هایی که انجام می‌دهد بگوید. برای درد قلب درمان ممکن است دارویی یا انجام اعمالی مانند آنژیو پلاستی باشد. یعنی پزشک طبق آن چیزی که تشخیص می‌دهد درمان را به بیمار می‌دهد.

اما در مواقعی پزشک با استفاده از روش‌های معمول مانند اکو، تست ورزش، نوار قلب و اسکن ممکن است بیمار را معاینه کند تا مطمئن شود درد در قفسه سینه ناشی از قلب است یا تنها ناشی از یک گرفتگی عضلانی است. برای درمان درد ناشی از کشیدگی عضلانی درمان‌هایی که در قسمت قبل گفته شد مناسب است.

۴- درد کف پا

اگر هنگام فشار بر روی کف پایتان احساس درد کردید، این درد می‌تواند ناشی از یک بیماری شایع به نام التهاب کف پا باشد. برای رفع این مشکل سعی کنید تا کفش‌های استاندارد و راحت برای پوشیدن انتخاب کنید و ماساژ و کشیدن پا را هر روز انجام دهید.

برای درمان درد کف پا بیشتر از همه استراحت کمک می‌کند. بعد از استارحت کافی می‌شود با گذاشتن کمپرس سرد که برای درمان خار پاشنه نیز استفاده می‌شود، التهاب آن را کم کرد. یک نکته مهم برای جلوگیری از این مشکل این است که از پوشیدن کفش‌های تنگ و یا گشاد دوری کنید.استفاده طولانی مدت از کفش‌های پاشنه بلند نیز یکی از دلایل اصلی برای بیستر شدن درد کف پا است. 

توجه کنید که درد و التهاب کف پا ارتباط مستقیمی با کمردردهای مزمن دارد. بنابراین با انجام حرکات ورزش مناسب و انجام ماساژ بعد از داشتن یک روز سخت سرپا ایستادن، این درد را برای همیشه از خود دور کنید.

۵- درد پشت گوش

اگر درد پشت گوش خود احساس درد کردید، می‌تواند نشانگر میگرن یا حتی عفونت گوش باشد. با این حال، این درد حتی می‌تواند چیزی جدی‌تر را نشان دهد، بنابراین بهتر است آن را به پزشک نشان دهید.

درمان‌های خانگی برای کاهش درد پشت گوش وجود دارد که قبل از مراجعه به پزشک می‌توان آن‌ها را انجام داد. یکی از آنها ماساژ گردن و پشت گوش است. این کار باعث تسکین درد و التهاب می‌شود. یکی از دلایل اصلی این درد وجود استرس و اضطراب بیش از حد است. سعی کنید تا آنجایی که ممکن است از استرس خود را دور کنید.

دردهای پشت گوش در بیشتر مواقع نشانه ای از وضعیت تهدید کننده‌ای نیست. اغلب با استراحت و مصرف دارو درد تسکین می‌یابد.

۶- درد شکم و معده

درد در ناحیه شکم و معده به طور کلی ناشی از سوء هاضمه یا ترشح بیش از حد اسید است. اما اگر درد شکم شما بیش از یک روز ادامه پیدا کرد، می‌تواند چیزی جدی‌تر مانند کیست تخمدان، زخم معده، یا آپاندیس را نشان دهد.

از بهترین راه‌ها برای درمان معده درد انواع دمنوش های موثر است. دمنوش نعناع، بابونه، دمنوش لیمو و دمنوش زنجبیل از بهترین مایعاتی است که برای درمان معده درد می‌شود نوشید. نشویدن بیش از حد چای نیز یکی از مواردی است که این درد را افزایش می دهد. 

یکی دیگر از راه های کاهش درد شکم و معده انجام ورزش است. حرکات ملایم و کششی یوگا بهترین درمان برای معده درد هستند. با انجام روزانه آنها کاهش درد را به وضوح مشاهده کنید.

به کار گیری درمان‌های خانگی برای کاهش درد معده و شکم ممکن است خوب باشند. اما اگر درد معده و شکم بیش از حد طولانی شد به یک پزشک متخصص دستگاه گوارش مراجعه کنید. دور شدن از استرس‌های روزانه نیز رتهی برای کاهش دردهای عصبی معده است.

۷- کمر درد ناگهانی

اگر یک روز صبح با درد ناگهانی و شدید کمر از خواب بیدار شدید، ممکن است دلیلش کشیدگی عضلات، سیاتیک یا دیسک کمر باشد. اگر درد بیش از اندازه زیاد بود یا همچنان ادامه دار بود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

دردهای شدید و ناگهانی در ناحیه کمر، ممکن است به دلیل مشکلات کلیوی نیز باشد. سنگ کلیه یا عفونت کلیه درد بسیار شدیدی دارند که به هیچ عنوان نمی‌توان درد آنها را تحمل کرد و در این مواقع مراجعه سریع به پزشک اولین کار است. حس کردن درد کمر بعد از ورزش شدید نیز در اثر گرفتگی عضلات است. بلند کردن اجسام سنگین نیز موجب درد کمر و گرفتگی عضلات آن می‌شود.

برای تسکین و درکان درد کمر می‌توان به ورزش‌های سبک برای تقویت عضلات، کمپرس سرد و گرم، خواب کافی، تعویض کفش، دوری یا کاهش استرس، انجام ورزش‌هایی مانند یوگا، انجام حرکات کششی، استفاده از مواد غذایی کاهش دهنده التهاب مانند زنجبیل و تغییر حالت نشستن، راه رفتن و ایستادن نام برد.

۸- درد و گرفتگی عضلات پا

درد و گرفتگی عضلات پا می‌تواند ناشی از تمرینات ورزشی شدید و یا ایستادن‌های طولانی مدت باشد. با این حال، درد و گرفتگی عضلات پاها ممکن است به دلیل لخته شدن خون یا عفونت نیز باشد، که هر دو کاملا جدی هستند.

در بسیاری از موارد گرفتگی عضلات پا در اثر فقر ویتامین E،  منیزیم، پتاسیم یا ویتامین A است. با مصرف مکمل‌های این ویتامین‌ها یم‌توان از بروز دردها و گرفتگی عضلانی در ناحیه پا جلوگیری کرد. تا آنجایی که می‌توانید در روز آب بنوشید. مصرف به اندازه آب باعث می‌شود که بدن دچار کمبود آب نشود و دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی را تجربه نکند.

راه حل دیگر استفاده از حمام نمک اپسوم است. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که سولفات و منیزیم به راحتی جذب پوست می‌شوند و در نتیجه به عنوان درمانی برای این مشکلات و ناراحتی‌ها عمل می‌کنند. منیزیم موجود در نمک اپسوم خاصیت تنظیم آنزیم‌ها، کمک به عملکرد عصب‌ها و عضلات، تسکین التهاب، و پیشگیری از گرفتگی شرایین دارد.

به یاد داشته باشید، اگر شما با هریک از مسائل مربوط به سلامت که در این مقاله عنوان شده دست و پنجه نرم می‌کنید، باید با دکتر خود مشورت کنید. این موارد و دلایل گفته شده در مورد دردها می‌تواند همه دردها را به پایان برساند، اما همیشه به جای انتظار و نگرانی، بهتر است تا با یک متخصص سلامت خود را چک کنید.

منبع: listabs


مقالات بیشتر: 

عوارض بدنسازی در نوجوانی

گرفتگی عضلات نشانه‌ای از کمبود کلسیم است

تورم پاها، مچ پا و کف پاها نشان می‌دهد قلب به درستی کار نمی‌کند

با آرایش ورزش کردن سبب مشکلات پوستی می‌شود

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.