۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ای که برای سلامت مضر هستند

آب میوه‌های طبیعی، رژیم‌های کم کربوهیدرات و غذاهای مقوی همه از افسانه‌های تغذیه‌ای است که همه جا به عنوان توصیه‌های بهداشتی و یا پزشکی شناخته می‌شوند. افتادن در دام حیله برخی حرف‌ها که کلسترول شما را کاهش می‌دهیم، بدنتیان را سم‌زدایی می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا وزنتان را کم کنید آسان است اما در مقابل این تبلیغ‌ها مقاومت کنید.

در این مقاله با دو کارشناس تغذیه صحبت خواهیم کرد که تا شما را از ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ ای که برای سلامت بدن مضر است آگاه کنیم.

گریس دروچا کارشناس تغذیه و مربی سلامت و رژیم غذایی در Blue Cross Blue Shield میشیگان و فریدا هارجو کارشناس تغذیه در اپلیکیشن  سلامت Lifesum به ما کمک می‌کنند تا بیشتر درباره این اعتقادات غلط بدانیم.

قرص زغال چوب یک غذای مقوی است

10 اعتقاد غلط تغذیه‌ ای

قرص زغال چوب آنقدر که طرفدارانش به آن اعتقاد دارند عالی و کامل نیست و اینکه آن غذای مقوی است جزء ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ ای است. دروچا عنوان میکند: زغال چوب به خاطر خاصیت جذب‌اش شناخته شده است. 

اما همزمان می‌تواند بدن شما از مواد مغذی خوب تهی کند. مکمل‌های زغال چوب فعال شده ممکن است اثربخشی داروها را نیز کاهش دهد.

شیرین کننده‌های مصنوعی بهتر از دیگر شیرین کننده‌ها است

10 اعتقاد غلط تغذیه‌ ای

داروچا در این باره می‌گوید: “بسیاری از شیرینی کننده‌های مصنوعی از مواد شیمیایی درست شده‌اند و بسیاری از افراد بدن آنها را به خوبی به آنها را هضم نمی‌کنند و باعث مسمومیت و حتی سردرد می شوند.

” او توصیه می‌کند که از کمی عسل، آگوا و یا ریشه استویا خام (نه مواد بسته بندی شده و شرکتی) در وعده‌های غذایی خود به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

کربوهیدرات دشمن بدن است جزء ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ ای است

10 اعتقاد غلط تغذیه‌ ای

پیش از این هم می‌دانستیم که رژیم‌های غذایی بدون گلوتن ایده خوبی نیستند. اما دروچا اعتقاد دارد که تمام کربوهیدرات‌ها مانند هم نیستند.

او می‌گوید: ترکیبی از کربوهیدرات‌هایی که در تمام دانه‌های غلات و یا گندم یافت می شوند حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و فیبر هستند. کربوهیدرات‌های موجود در برنج و نان سفید، از آن دسته کربوهیدرات‌هایی هستند که باعث کمبود مواد مغذی در بدن می شوند.

پرخوری به معنی کمبود مواد مغذی در بدن است

10 اعتقاد غلط تغذیه‌ ای

به گفته دروچا، دشوار است که به طور قطع بیان کرد که پرخوری به کمبود مواد مغذی وابسته است. اکثریت مردم از این استدلال برای توجیه خوردن غذاهایی خاص استفاده می‌کنند.

او می‌گوید که پرخوری و گرسنگی های مکرر می‌تواند نشانه کمبود آب در بدن باشد بنابراین خوردن آب آشامیدنی را فراموش نکنید. 

غذا خوردن بعد از ساعت ۶ بعدازظهر خوب نیست

غذا خوردن بعد از ساعت 6 بعدازظهر خوب نیست

هارجو در این باره می‌گوید: این گفته افسانه‌ای همیشگی است. بدن شما نمی‌داند ساعت چند است و یا در چه ساعتی غذا می‌خورید، چه ۶ و چه ۷ بعدازظهر باشد.

تنها چیزی که برای بدن مهم این است که چه میزان کالری مصرف کردید. او پیشنهاد می‌دهد به جای اینکه ساعت غذا خوردن برای خود تعیین کنید سعی کنید در وعده‌های غذایی خود مقدار غذای خود را کاهش دهید.

خوردن غذاهای چرب شما را چاق می‌کند جزء ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ ای است

خوردن غذاهای چرب

هارجو عنوان می‌کند: “چربی یک عنصر ضروری در رژیم‌های غذایی است، زیرا بدن نمی‌تواند برخی از ویتامین‌ها را بدون کمک چربی هضم و پردازش کند.

مهم این نیست که مصرف چربی‌ها را از رژیم خود بردارید، بلکه باید تفاوت بین انواع سالم و ناسالم را بدانید. وی توصیه می‌کند از روغن زیتون، ماهی، آووکادو و آجیل به جای روغن‌های استفاده شود. 

بیشتر بخوانید: چگونه سریع لاغر شویم؟ 

سبزیجات منجمد مانند سبزیجات تازه سالم نیستند

سبزیجات منجمد

این داستان خود حیله است. هارجو در این باره می‌گوید: گاهی اوقات محصولات تازه دارای مواد مغذی بیشتری از انواع یخ زده آن است، اما اغلب محصولات تازه نیز از طریق قرار گرفتن در معرض اکسیژن و نور خورشید برخی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

هارجو توصیه می‌کند موادی که فصلشان است تازه مصرف شوند و محصولاتی که فصلشان نیست به صورت فریز شده و منجمد استفاده شوند. 

آب میوه طبیعی می‌تواند بدن شما را سم زدایی کند

آب میوه طبیعی

طبق نظر دروچا،آب میوه طبیعی می‌تواند در حقیقت خطرناک باشد، زیرا آنها بدن را از مواد مغذی و کالری‌های مهم پاک می‌کند و انسان را گرسنه می‌کند.”

به همین دلیل است که شما در زمان رژیم غذایی مایعات برای سم زدایی با کاهش وزن سریع رو به رو هستید. بهترین کار برای پاک کردن بدن از مواد مضر این است که موادغذایی مغذی مصرف کنید، فعالیت بدنی خود را قطع نکنید، وعده‌های غذایی خود را کنترل کنید و آب زیاد بنوشید.

باید هشت لیوان آب در روز نوشید جزء ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌ ای است

هشت لیوان آب

بدن شما به مقدار قابل توجهی آب برای زنده ماندن و رشد نیاز دارد، اما راه‌های دیگری برای حفظ هیدراته در کنار H2O سالم وجود دارد. هارجو می‌گوید: می‌توان آب مورد نیاز برای بدن را از سایر نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه، میوه‌ها و سبزیجات بدست آورد. 

باید هفت وعده غذایی کوچک در روز خورد

 وعده غذایی کوچک

داروچا عنوان می‌کند: بدن و متابولیسم هر فرد متفاوت هستند، بنابراین این رویکرد که باید هر روز هفت وعده غذایی خود قابل قبول نیست و جزء ۱۰ اعتقاد غلط تغذیه‌‌ای است.

او در ادامه می‌گوید: بهترین کاری که باید بکنید این است که مواظب اندازه غذای خود باشید و هرگز غذا خوردن را حذف نکنید.

منبع thisisinsider
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید
۲ دیدگاه
  1. فرزاد

    یه عمر آبمیوه خوردیم فک کردیم مفیده..حالا شد بد

    1. فرزانه علی‌نقی

      نمیشه گفت که بد است اما می‌توان گفت مصرف بیش از حد آن سبب کاهش مواد مغذی در بدن می‌شود پس بهتر است نوشیدن آب را جایگزین آن کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.