۱۷ مزیت علمی ثابت شده اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ فوق العاده برای بدن مهم هستند. آنها فواید سلامتی زیادی برای بدن و مغز دارند. در حقیقت، تعداد کمی از مواد مغذی به اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

در این مقاله ۱۷ مورد از فواید سلامتی اسیدهای چرب امگا ۳ را عنوان می‌کنیم که توسط علم ثابت شده هستند. همراه وینوک باشید.

۱- امگا ۳ می‌تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان است. علائم آن شامل غم و اندوه، بی حالی و به طور کلی از دست دادن علاقه به زندگی است.
اضطراب، همچنین یک اختلال شایع است، که علائم آن نگرانی و عصبی بودن مداوم است. جالب است که مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب این اسید چرب مصرف می‌کنند کمتر دچار افسردگی می‌شوند و با کاهش استرس مواجه هستند.
علاوه بر این، وقتی افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل‌های امگا ۳ می‌کنند، علائم آنها بهبود می‌یابد.
سه نوع اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد: ALA ،EPA و DHA. به نظر می‌رسد از بین این سه، EPA در مبارزه با افسردگی بهترین است.
یک مطالعه حتی نشان داده است که EPA در برابر افسردگی به عنوان یک داروی ضد افسردگی رایج مؤثر است.

۲- می‌تواند سلامت چشم را بهبود بخشد

DHA، یکی از سه نوع امگا ۳، یک عنصر ساختاری مهم شبکیه چشم است. هنگامی که به اندازه کافی DHA دریافت نکنید، ممکن است دچار مشکلات بینایی شوید.

امگا 3

جالب اینجاست که دریافت مقدار کافی امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل عمده آسیب دیدگی و نابینایی چشم در جهان مرتبط است.

۳- مصرف امگا ۳ در دوران بارداری می‌تواند باعث تقویت و سلامت مغز نوزاد شود

امگا ۳ برای رشد و نمو مغز در نوزادان بسیار مهم است. در واقع DHA حدود ۴۰٪ از اسیدهای چرب اشباع نشده مغز و ۶۰٪ در شبکیه چشم شما را تشکیل می‌دهد.
بنابراین، جای تعجب نیست که نوزادانی که از یک فرمول غنی شده DHA تغذیه می‌شوند، بینایی بهتری نسبت به نوزادانی دارند که بدون آن فرمول تغذیه می‌شوند.
دریافت مقدار کافی از این ماده در دوران بارداری با فواید بیشماری برای فرزند شما همراه است، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن هوش بالاتر
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی بهتر
  • کم بودن مشکلات رفتاری 
  • کاهش خطر تاخیر در فعالیت‌های شناختی و حرکتی کودکان
  • کاهش خطر ابتلا به بیش فعالی، بیماری اوتیسم و فلج مغزی

۴- می‌تواند عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد

حملات قلبی و سکته‌های قلبی مهم‌ترین دلایل مرگ در جهان هستند. دهه‌ها قبل، محققان مشاهده کردند جوامعی که بیشترین میزان خوردن ماهی را دارند، کم‌تر به بیماری‌ های قلبی مبتلا می‌شوند. بعدها دلیل آن را مصرف امگا ۳ تشخیص دادند.

امگا 3

از آن زمان، اسیدهای چرب امگا ۳ به مزایای بیشماری برای سلامت قلب گره خورده‌اند. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تری گلیسیریدها: این ماده می‌تواند باعث کاهش عمده تری گلیسیریدها، معمولاً در حدود ۱۵ تا ۳۰٪ شود.
  • فشار خون: این ماده می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا در افراد با فشار خون بالا شود.
  • کلسترول HDL “خوب”: این ماده می‌تواند سطح کلسترول HDL “خوب” را بالا ببرد.
  • لخته‌های خون: این ماده می‌تواند از لخته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری کند. این به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون مضر کمک می‌کند.
  • پلاک: با صاف و عاری از آسیب نگه داشتن عروق خونی، امگا ۳ به جلوگیری از پلاک‌هایی که می‌توانند شریان‌های شما را محدود و سفت کند، کمک می‌کند.
  • التهاب: این ماده تولید برخی از مواد آزاد شده در اثر واکنش التهابی بدن شما را کاهش می‌دهد.

برای برخی از افراد، این اسیدهای چرب می‌تواند باعث کاهش کلسترول بالا شود. با این حال، شواهد مختلط است و برخی از مطالعات افزایش LDL را نشان می‌دهند.
با وجود اثرات مفید بر روی کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی، هیچ مدرک قانع کننده‌ای وجود ندارد که مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند از حملات قلبی یا نشانه های سکته مغزی جلوگیری کنند. بسیاری از مطالعات فوایدی در این زمینه پیدا نکرده‌اند.

۵- امگا ۳ می‌تواند علائم اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی را در کودکان کاهش دهد

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال رفتاری است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری شناخته می‌شود.
چندین مطالعه نشان می‌دهند که کودکان مبتلا به ADHD میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در خون کمتر از همسالان خود دارند.
علاوه بر این، مطالعات بی‌شمار مشخص کرده‌اند که مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند علائم این بیماری را کاهش دهند.
این اسید چرب به بهبود بی‌ توجهی و تکمیل کار کمک می‌کند. آنها همچنین بیش فعالی، تکانشگرى، بی‌قراری و پرخاشگری را کاهش می‌دهند.
به تازگی، محققان مشاهده کردند که مکمل‌های روغن ماهی یکی از امیدبخش‌ترین درمان‌ها برای ADHD است.

۶- امگا ۳ می‌تواند علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد

امگا 3

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایطی خاص است. این شرایط شامل چاقی ناحیه مرکزی بدن، همچنین به عنوان چربی شکم نیز شناخته می‌شود؛ شرایط دیگر شامل فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید بالا و سطح کلسترول HDL “خوب” بالا می‌شود.
این بیماری یک نگرانی عمده برای سلامت بدن است زیرا خطر بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.
اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند مقاومت به انسولین، التهاب و عوامل خطر بیماری قلبی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بهبود بخشند.

۷- می‌تواند با التهاب مبارزه کند

التهاب یک واکنش طبیعی در برابر عفونت‌ها و آسیب‌های بدن است. بنابراین، درمان و پیشگیری از آن برای سلامتی شما بسیار مهم است.
با این حال، التهاب گاهی اوقات حتی بدون عفونت یا آسیب برای مدت طولانی ادامه می‌یابد. به این حالت التهاب مزمن یا بلند مدت گفته می‌شود.
التهاب طولانی مدت می‌تواند تقریباً به هر بیماری مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی و انواع سرطان منجر شود.
نکته قابل توجه این است که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند تولید مولکول‌ها و مواد مرتبط با التهاب مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سایتوکاین‌ها را کاهش دهند.
مطالعات به طور مداوم ارتباط بین مصرف بالاتر این اسیدهای چرب و کاهش التهاب را تشخیص داده‌اند.

۸- امگا ۳ می‌تواند با بیماری‌های خود ایمنی مبارزه کند

در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن سلول های سالم را برای سلول های خارجی اشتباه می کند و شروع به حمله به آنها می کند.

امگا 3

دیابت نوع ۱ یک نمونه بارز است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده شما حمله می کند.
این اسید چری می‌تواند با برخی از این بیماری‌ها مقابله کند و ممکن است در دوران اولیه زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
مطالعات نشان می دهد که دریافت مقدار کافی امگا ۳ در اولین سال زندگی شما با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع ۱ ، دیابت خود ایمنی و اسکلروز مرتبط است.
این اسید چرب همچنین به درمان لوپوس، روماتیسم مفصلی، کولیت زخمی، بیماری کرون و بیماری پوستی پسوریازیس کمک می‌کند.

۹- می‌تواند اختلالات روانی را درمان کند

در افراد دارای اختلالات روانی، سطح پایین امگا ۳ گزارش شده است.
مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند دفعات نوسانات و عود در افراد دارای اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهد.
مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است باعث کاهش رفتار خشونت آمیز شود.

۱۰- امگا ۳ می‌تواند با زوال عقل مرتبط با پیری و بیماری آلزایمر مبارزه کند

کاهش عملکرد مغز یکی از عواقب اجتناب ناپذیر پیری است.
مطالعات متعددی ارتباطی بین میزان مصرف بیشتر این اسید چرب و کاهش زوال عقل وابسته به پیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، پیدا کرده است.
یک بررسی از مطالعات کنترل شده نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا ۳ ممکن است در شروع بیماری، هنگامی که علائم عوارض فعال بسیار خفیف است، مفید باشد.
به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری در مورد این اسید چرب و سلامت مغز مورد نیاز است.

۱۱- ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است و مدتهاست که ادعا می‌شود که اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.
جالب است که مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشترین میزان امگا ۳ را مصرف می‌کنند تا ۵۵ درصد کم‌تر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.
علاوه بر این، مصرف امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان مرتبط است. با این حال، همه مطالعات نتیجه یکسانی ندارند.

۱۲- امگا ۳ می‌تواند آسم و تنگی نفس را در کودکان کاهش دهد

آسم یک بیماری مزمن ریه است و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه دارد.حملات شدید آسم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. آنها در اثر التهاب و تورم در مجاری تنفسی ریه‌ها ایجاد می‌شوند.
علاوه بر این، میزان آسم در آمریکا طی چند دهه گذشته رو به افزایش است.
مطالعات متعددی ارتباطی بین مصرف این اسید چرب را با خطر کمتر ابتلا به آسم در کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد.

۱۳- امگا ۳ می‌تواند چربی را در کبد شما کاهش دهد

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و همچنین سرطان کبد از آنچه فکر می‌کنید در میان افراد شایع‌تر است.
این بیماری با همه گیر شدن بیماری چاقی افزایش یافته است تا شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی در جهان باشد.
اما، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ در خوراکی‌های سالم برای کبد به طور موثری باعث کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به NAFLD می‌شود.

۱۴- سلامت استخوان و مفاصل را بهبود می‌بخشد

پوکی استخوان و آرتروز دو اختلال شایع هستند که بر روی سیستم اسکلتی شما تأثیر می‌گذارند.
مطالعات نشان می‌دهد که امگا ۳ می‌تواند با افزایش مقدار کلسیم در استخوان‌های شما، قدرت استخوان را بهبود بخشد، که می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود.
این اسید چرب همچنین می‌تواند یکی از گزینه‌های درمان آرتروز باشد. بیمارانی که از مکمل‌های امگا ۳ استفاده می‌کنند، از کاهش درد مفاصل و افزایش قدرت گرفتن استخوان‌ها و مفاصل گزارش داده‌اند.

۱۵- امگا ۳ می‌تواند درد قاعدگی را کاهش دهد

درد قاعدگی در قسمت تحتانی شکم و لگن خانم‌ها رخ می‌دهد و اغلب به قسمت تحتانی کمر و ران نیز سرایت می‌کند. این درد می‌تواند به میزان قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.
با این حال، مطالعات مکرر ثابت می‌کنند زنانی که بیشترین امگا ۳ را مصرف می‌کنند، دارای درد خفیف قاعدگی هستند.
یک مطالعه حتی مشخص کرد که یک مکمل امگا ۳ نسبت به ایبوپروفن در درمان درد شدید در دوران قاعدگی مؤثرتر است.

۱۶- اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خواب را بهبود بخشد

خواب کافی و خوب یکی از پایه‌های داشتن سلامتی مطلوب است.
مطالعات انجام شده، کمبود خواب را به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، دیابت و افسردگی مرتبط می‌سازد. مقدار کم از این اسیدهای چرب با مشکلات خواب در کودکان و در بزرگسالان همراه است.
مقادیر پایین دوکوزاهگزانوئیک اسید همچنین با سطح پایین‌تر هورمون ملاتونین، که به شما در خواب کمک می‌کند، مرتبط است.
مطالعات در کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد که مصرف مکمل امگا ۳ باعث افزایش طول و کیفیت خواب می‌شود.

۱۷- چربی‌های امگا ۳ برای پوست شما مفید هستند

دوکوزاهگزانوئیک اسید جزء ساختار پوست است. این عنصر مسئول سلامت غشای سلولی است که بخش بزرگی از پوست شما را تشکیل می‌دهد.

غشای سلول سالم باعث داشتن پوستی نرم، مرطوب، انعطاف پذیر و بدون چین و چروک می‌شود. EPA همچنین به چندین روش به پوست شما سود می‌رساند، از جمله:

  • مدیریت تولید چربی و آب رسانی به پوست شما.
  • از هایپر کراتینه شدن فولیکول‌های مو، که به عنوان برجستگی‌های قرمز کوچک که اغلب در بازوها دیده می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • کاهش پیری زودرس پوست.
  • کاهش خطر آکنه.

این اسید چرب همچنین می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند. EPA از آزاد شدن موادی که باعث از بین رفتن کلاژن موجود در پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌شود، جلوگیری می‌کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی بسیار مهم هستند. دریافت آنها از خورکی‌هایی مانند ماهی‌های چرب دو بار در هفته، بهترین راه برای اطمینان از مصرف این اسید چرب قوی است.
با این حال، اگر شما ماهی زیادی چرب نمی‌خورید، ممکن است بخواهید مکمل امگا ۳ مصرف کنید. برای افراد  دارای کمبود امگا ۳، این یک روش ارزان و بسیار مؤثر برای بهبود سلامتی آنها است.

منبع healthline
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.