۱۰ روش طبیعی برای متعادل کردن هورمون‌ها در خانم‌ها

تولید هورمون به شکل نرمال تاثیر عمیقی بر سلامت عمومی شما دارد. بنابراین اگر بدن شما با هر گونه تغییری در سطح هورمونی مواجه شود، ممکن است به علائم ناخوشایند نظیر خشکی و خارش پوست، خستگی، و نوسانات خلقی و در نهایت PMS، افزایش وزن، مشکلات حافظه و میگرن دچار شوید.

خوشبختانه به کمک برخی عادات جدید در سبک زندگی، قادر خواهید بود سلامت هورمونی خود را بهبود بخشید. در این مقاله ده روش برای متعادل کردن هورمون‌ها عنوان خواهیم کرد. همراه وینوک باشید.

۱۰- گردش خون را در لگن‌تان بهبود دهید

گردش خون موثر لگن، برای تعادل هورمون‌های شما ضروری است. بنابراین اگر عادت ماهانه شما با مقداری لکه­ خون قهوه‌ای تیره آغاز یا به پایان می­رسد و یا با لمس پایین شکم­تان، حس سرما می­کنید؛ احتمالا لگن­تان به کمک نیاز دارد.

در این موارد، سعی کنید لگن را ماساژ دهید و یا از کمپرس آب داغ با زنجبیل تازه در آن موضع استفاده کنید.

۹- تخم‌مرغ بیشتری بخورید

برای بهینه‌سازی سلامت هورمونی خود، توصیه می‌شود که حداقل ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده غذایی مصرف گردد. در میان تمام غذاهای غنی از پروتئین، از تخم‌مرغ به عنوان مغذی‌­ترین منبع یاد شده است.

بیشتر بخوانید: آیا گریه تعادل احساسی را بازسازی می‌کند؟

مصرف روزانه تخم مرغ، می‌تواند به شما در کاهش سطح انسولین و گرلین، هورمونی که باعث احساس گرسنگی در بدن می­شود، کمک کند. تخم‌مرغ همچنین به شما کمک می‌کند تا متابولیسم خود را افزایش داده و سریع‌تر وزن کم کنید.

۸- تنفس دیافراگمی را تمرین کنید

با توجه به طب سنتی چینی، احساسات و هورمون‌های شما به شکل زیر به هم متصل هستند:

  • ترس، بر میزان کورتیزول شما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز اشکال در اندام‌های تولید مثل، کلیه‌ها و غدد فوق‌­کلیه شود.
  • پریشانی، ناشکیبایی و کینه، با عدم تعادل استروژن ارتباط داشته و می‌توانند باعث ایجاد بیماری در کبد شوند.
  • نگرانی و اضطراب، به سطح انسولین مربوط هستند و  منجر به دیابت می­شوند.

اگر مضطرب، عصبانی یا تحت فشار هستید؛ تنفس عمیق شکمی را حداقل به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه و دو بار در روز تمرین کنید. این کار به کاهش هورمون­‌های استرس­زا در شما و بهبود حس کلی، کمک می‌کند.

۷- ارگانیک بخورید

اغلب آفت‌کش‌ها، کودها و هورمون‌های رشد مورد استفاده در غذاها، می‌توانند سیستم غدد درون‌ریز را به­هم بریزند. برای مثال، آفت‌کش‌ها معمولاً حاوی زنواستروژن­‌ها هستند. این هورمون‌های ترکیبی، به دلیل آن که از هورمون طبیعی استروژن تقلید می‌کنند؛ اندام‌های داخلی را گیج می‌کنند.

بنابراین ساده‌ترین راه برای احیای تعادل هورمونی شما، تغییر عادات غذایی است. برای انجام این کار، همیشه برچسب‌ مواد غذایی را چک کرده و از خرید غذاهای آماده خودداری کنید. همچنین بهتر است که یک فروشنده آنلاین خوب پیدا کنید و غذاهای ارگانیک را از او بخرید.

همچنین باید از خوردن مواد غذایی اصلاح‌شده ژنتیکی اجتناب کنید چرا که معمولاً به آنها گلیفوسات اسپری می‌شود. این علف‌کش می‌تواند منجر به بروز مشکلات و افسردگی, ناباروری, نقص‌های مادرزادی و حتی سرطان شود.

۶- چرخه دانه را امتحان کنید

چرخه دانه می‌تواند به بدن شما برای حفظ تعادل پروژسترون و استروزن در طول چرخه قاعدگی کمک کند.

  • مرحله فولیکولار (۱ – ۱۴ روز): ۱ قاشق غذا­خوری بذر کتان تازه و خام و ۱ قاشق غذاخوری بذر کدو (یا دانه‌های چیا / شاهدانه) و روزانه ۱۵۰۰ – ۲۰۰۰ میلی‌گرم روغن ماهی مصرف کنید.
  • مرحله لوتئال (۱۵ تا ۲۸ روز): ۱ قاشق غذاخوری دانه گل آفتابگردان تازه و خام و ۱ قاشق غذاخوری کنجد و روزانه ۱۵۰۰ – ۲۰۰۰ میلی‌گرم روغن پامچال شب مصرف کنید.

اگر چرخه دانه را به مدت ۳ ماه استفاده کنید، احساس می‌­کنید که از شدت علائم PMS کاسته شده، حالات روحی بهبود یافته و احتباس مایعات و گرفتگی­‌های دوران قاعدگی کم‌تر شده‌ است.

۵- حمام سم زدایی داشته باشید

یک حمام آرام با منیزیم­سولفات به شما کمک می‌کند تا سطح منیزیم بدن خود را افزایش دهید و همزمان هورمون‌های استرس­زا را کاهش دهید.

وان حمام را با آب‌گرم پر کنید و ۱ – ۳ فنجان منیزیم­سولفات به آن اضافه کنید. علاوه بر منیزیم­سولفات، می‌توانید ۱/۲ فنجان جوش‌شیرین و چند قطره روغن‌های اسانس‌دار نیز بیفزایید. حدود ۱۲ دقیقه در وان حمام بمانید، سپس با آب بشویید.

۴- نمک سول بنوشید

با اینکه نمک معمولی حقیقتا برای بدن انسان مضر است، مصرف مقدار زیاد نمک سول، می‌تواند به چندین طریق از سلامتی شما حمایت کند. این جایگزین طبیعی برای نمک معمولی به شما کمک می‌کند تا هورمون‌های استرس­زا و آدرنالین را کاهش داده، خواب شبانه خود را بهبود بخشیده و انرژی خود را در طول روز افزایش دهید.

برای تهیه سول، یک شیشه مربا بردارید و حدود ۱ / ۴ آن را با نمک هیمالیایی صورتی پر کنید. آب تصفیه‌شده را به شیشه اضافه کنید، آب و نمک را به آرامی مخلوط کنید، سپس به مدت یک شب اجازه دهید تا نمک در آن حل گردد. یک قاشق چای­خوری سول را به یک لیوان آب خالص اضافه کرده و هر روز صبح قبل از وعده غذایی آن را بنوشید.

۳- گیاهان دارویی مصرف کنید

گیاهان دارویی به بازگشت سطح هورمونی بدن شما به حالت طبیعی کمک می­کند و از آن‌ها در برابر انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله آن‌هایی که ناشی از استرس بیش از حد هستند، محافظت می­کنند. در این بین، شما باید موارد زیر را بشناسید و مصرف کنید:

  • بنگرو (یا پنج انگشت) باعث می‌شود که فاز لوتئال شما طولانی­تر ، میزان پروژسترون افزایش و هیپوفیز را تغذیه می­کند، غده­ای که هورمون­های سایر غدد را کنترل می‌کند.
  • تمشک قرمز حاوی تانین است که ماهیچه‌های بدن شما را شل ، درد شکم را تسکین و سایر تظاهرات را کاهش می‌دهد. همچنین باعث تسکین PMS و گرفتگی می‌شود.
  • ریحان مقدس، یا تالسی، به شما از طریق متعادل کردن میزان کورتیزول، کمک خواهد کرد تا از استرس هیجانی و عاطفی خلاص شوید.
  • شاتاوری (مارچوبه) در از بین بردن گرگرفتگی های مربوط به یائسگی و علائم PMS همراه با تحریک پذیری و نوسانات خویی مفید خواهد بود.
  • گیلاس زمستانی از تیروئید شما حمایت و از عدم تعادل آدرنالین, کورتیزول و کورتیزول بوجود آمده ناشی از استرس عاطفی، جسمانی و روانی جلوگیری می­کند.

۲- از روغن‌های اسانس‌دار استفاده کنید

  • روغن مریم‌گلی حاوی فیتواستروژن­های طبیعی است که به شما در تنظیم چرخه قاعدگی، تسکین علائم PMS و رهایی از افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. برای تسکین استرس، ۳ – ۵ قطره از این روغن را در اتاق خود پخش کنید. اگر احساس درد در شکم خود و یا گرفتگی پا دارید، ۵ قطره روغن مریم­گلی را با ۵ قطره روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را بر روی ناحیه موردنظر ماساژ دهید.
  • روغن رازیانه به آرام کردن بدن کمک می‌کند، هضم را بهبود می‌بخشد، متابولیسم را بالا می‌برد، و التهاب ناشی از اختلالات تیروئیدی را کاهش می‌دهد. فقط چند قطره از این روغن را به شکم خود بمالید و یا ۱ – ۲ قطره از آن را به فنجان چای خود اضافه کنید.
  • روغن اسطوخودوس می‌تواند تعادل عاطفی را حفظ کرده و با درمان اضطراب، افسردگی و استرس، خواب شبانه را بهبود بخشد. برای دستیابی به این هدف، ۵ قطره روغن را در خانه پخش کنید، ۵ قطره از آن را به حمام خود اضافه کرده، و یا آن را روی شقیقه‌، گردن و یا مچ خود بمالید.
  • روغن آویشن علائم یائسگی را تسکین می‌دهد و ناباروری، افسردگی، ریزش مو و بی‌خوابی را با بهبود تولید پروژسترون درمان می‌کند. فقط ۲ قطره از آن را به حمام خود اضافه کرده و یا ۲ – ۳ قطره از آن را به همراه روغن نارگیل به شکم خود بمالید.
  • روغن چوب صندل به شما کمک می‌کند تا قوای جنسی خود را افزایش دهید، استرس را کاهش دهید، وضوح ذهنی را بازیابی کرده، و احساس آرامش کنید. چندین روش برای استفاده وجود دارد: به طور مستقیم از بطری استنشاق کنید، چند قطره در خانه پخش کنید، یا آن را روی مچ و کف پای خود بمالید.

 

۱- پابرهنه راه بروید

قدم­ زدن، یا پیاده­‌روی، می‌تواند میزان کورتیزول، هورمونی که با استرس، تورم و اختلال خواب همراه است، را کاهش دهد. تخمین زده می‌شود که کف پاهای شما شامل حدود ۱۳۰۰ مقطع عصبی در هر اینچ مربع دراد.

بنابراین پا برهنه قدم گذاشتن بر روی خاک پوشیده از چمن، ساحل شنی و یا حتی یک جاده سیمانی به شما کمک می‌کند تا انرژی طبیعی را از زمین جذب کرده و سلامت کلی خود را بهبود بخشید.

منبع: brightside


مقالات بیشتر:

آیا استفاده از روغن کرچک برای زایمان سریع‌تر درست است؟

پوست رنگ پریده نشانه‌ای از کم خونی است؟

نشانه‌های رایجی که در اثر مصرف بیش از حد نمک بوجود می‌آید

۸ عادت روزمره که می‌توانند به سلامت ما آسیب برسانند

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.