با خوراکی‌های سالم برای کبد بیشتر آشنا شویم

کبد قدرتمند عضو اندام انسان است. وظایف مختلف و ضروری از جمله تولید پروتئین، کلسترول و حفاظت از صفرا برای ذخیره ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها، بر عهده کبد است.

برای اینکه با خوراکی‌های سالم برای کبد بیشتر آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم کار کبد چیست. کبد سمومی مانند الکل، داروها و مواد طبیعی متابولیسم را از بین می‌برد. مراقبت از کبد برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است. در این مقاله با ۱۱ خوراکی سالم برای کبد آشنا خواهیم شد که خوردن آنها برای داشتن کبد سالم تاثیر دارد. همراه وینوک باشید.

۱- قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید برای تقویت سلامت کبد بنوشید. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه حتی در افرادی که دچار مشکلاتی با این عضو بدن هستند، از ابتلا به بیماری‌های کبد جلوگیری می‌کند.
به عنوان مثال، مطالعات مختلف بارها نشان داده است که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی کبد را در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبد کاهش می‌دهد. نوشیدن قهوه همچنین ممکن است خطر پیشرفت شایع‌ترین نوع سرطان کبد را کاهش دهد و تاثیرات مثبتی بر بیماری‌ها و التهاب‌های کبدی داشته باشد.

نوشیدن قهوه حتی ممکن است خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی را به همراه داشته باشد، و بیشترین تاثیر در افرادی که حداقل سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند، دیده شده است. به نظر می‌رسد این میزان تاثیر نوشیدن قهوه، به دلیل توانایی این نوشیدنی در جلوگیری از ایجاد چربی و کلاژن، دو عامل اصلی بیماری‌های کبدی می‌باشد.
مزیت نوشیدن قهوه برای کبد این است که باعث کاهش التهاب و افزایش سطح گلوتاتیون آنتی اکسیدانی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و می‌توانند باعث آسیب به سلول‌ها شوند را خنثی می‌کنند.
از آنجایی که قهوه دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است، اما کبد به طور مخصوص از شما برای نوشیدن یک فنجان از این نوشیدنی در صبح ممنون خواهد بود.

۲- چای

چای مزایای بسیاری برای سلامت دارد، اما شواهد نشان می‌دهد که ممکن است مزایای خاصی برای کبد داشته باشد. یک تحقیق بزرگ ژاپنی نشان می‌دهد که نوشیدن ۵ تا ۱۰ فنجان چای سبز در روز باعث بروز نشانه‌هایی از بهبود سلامت کبد شده است.
مطالعات کوچکتر در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نشان داده است که نوشیدن چای سبز با میزان آنتی اکسیدان‌های بالا برای ۱۲ هفته سطح آنزیم کبد را بهبود می‌بخشد و ممکن است باعث کاهش استرس اکسیداتیو و دفع چربی در کبد شود.

علاوه بر این، مطالعاتی دیگر نشان می‌دهد، افراد با نوشیدن چای سبز احتمال ابتلا به سرطان کبد پیشرفته را کم می‌کنند. کمترین خطر در افرادی که چهار یا چند فنجان در روز چای سبز مصرف کرده‌اند، دیده شده است. مطالعات دیگری که بر روی موش‌ها انجام شده نیز اثرات مثبت دم شده چای سیاه و سبز را نشان می‌دهد.
به عنوان مثال، یک مطالعه در موش‌ها نشان داده است که دم شده چای سیاه بسیاری از اثرات منفی رژیم غذایی با چربی بالا را در کبد کم می‌کند و همچنین بهبود شاخص‌های سلامت کبد را نشان می‌دهد. با این وجود، برخی از افراد، به ویژه افرادی که مشکلات کبدی دارند، باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل، احتیاط کنند.
این به این دلیل است که چندین گزارش از آسیب کبدی ناشی از استفاده از مکمل‌های حاوی عصاره چای سبز گزارش شده است.

۳- گریپ‌فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که به طور طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت niringenin و naringin هستند. مطالعات متعدد در حیوانات نشان داده است که هر روی این آنتی اکسیدان‌ها از کبد در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.
اثرات محافظتی گریپ‌فروت ناشی از دو روش، کاهش التهاب و محافظت از سلول‌ها است. مطالعات مختلف همچنین نشان داده‌اند که این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند پیشرفت ورم انساج لیفی کبد، وضعیت مضری که در آن بافت همبند بیش از حد در کبد ایجاد می‌شود را کاهش دهند. این بیماری به طور معمول ناشی از التهاب مزمن است.

افزون بر این، در موش‌هایی که از رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه می‌کردند، naringenin میزان چربی موجود در کبد را کاهش داد و تعداد آنزیم‌های لازم برای سوزاندن چربی را افزایش داد که می‌تواند باعث جلوگیری از تجمع چربی‌های اضافی شود.
در نهایت، در موش‌ها، Naringin توانایی سوخت و ساز الکل را افزایش می‌دهد و با برخی از اثرات منفی الکل مقابله می‌کند. تا کنون، درباره اثرات گریپ فروت یا آب گریپ فروت به جای اجزای آن، بررسی انجام نشده است. علاوه بر این، تقریبا تمام مطالعات در مورد آنتی اکسیدان‌ها در گریپ فروت در حیوانات انجام شده است.
با این وجود، شواهد موجود نشان می‌دهد که گریپ فروت یک خوراکی خوب برای حفظ سلامت کبد و مبارزه با آسیب و التهاب آن است.

۴- بلوبری و کرنبری 

بلوبری و کرنبری هر دو حاوی آنتوسیانین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها هستند که انواع خوراکی‌های قرمز رنگ دارند. آنها دارای مزایای سلامتی دیگری نیز دارند. مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که بلوبری و کرنبری، و همچنین عصاره و یا آبمیوه آنها می‌‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند و از خوراکی‌های سالم برای کبد هستند.
مصرف این میوه‌ها برای ۳ تا ۴ هفته کبد را از آسیب حفظ می‌کند. علاوه بر این، بلوبری به افزایش واکنش سلول‌های ایمنی و آنزیم‌های آنتی اکسیدان کمک می‌کند. آزمایشی نشان داده است که انواع آنتی اکسیدان‌ها که معمولا در انواع بری‌ها یافت می‌شود، پیشرفت جراحات و ورم انساج لیفی، در کبد موش‌ها را کاهش داده است.

علاوه بر این، عصاره‌ی بلوبری حتی مانع از رشد سلول‌های سرطانی کبد انسان در مطالعات آزمایشگاهی شده است. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این اثر را می‌توان در بدن انسان تکرار کرد، مورد نیاز است.
قرار دادن انواع بری‌ها در رژیم غذایی، یک راه خوب برای اطمینان از این است که کبد شما با آنتی اکسیدان‌هایی که برای سلامت بودن به آنها نیاز دارد، تامین می‌کند.

۵- انگور

انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش، دارای ترکیبات گیاهی مفیدی هستند. معروف‌ترین آن، رزوراترول است که دارای مزایای سلامتی بسیاری است. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که انگور و آب انگور می‌توانند مزایای بسیاری برای کبد داشته باشند و از خوراکی‌های سالم برای کبد باشند.
در مطالعات مختلف مزایای مختلفی از قبیل کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدانی را برای انگور نشان می‌دهد. یک مطالعه کوچک بر روی انسان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که از درمان تکمیلی با عصاره دانه انگور برای سه ماه استفاده می کرد، بهبود عملکرد کبد را نشان داده است.

با اینکه عصاره دانه انگور بسیار غلیظ است، اما ممکن است تاثیری که از مصرف میوه انگور به کامل گرفته می‌شود، نداشته باشید. قبل از مصرف عصاره دانه انگور برای کبد، توصیه می‌شود تحقیقات بیشتری انجام دهید.
با این وجود، شواهد گسترده‌ای از مطالعات حیوانی و برخی از مطالعات انسانی نشان می‌دهد که انگور از خوراکی‌های سالم برای کبد است.

۶- اپونتیا

اپونتیا، با نام علمی Opuntia ficus-indica، یک نوع محبوب از کاکتوس خوراکی است. معمولا میوه و آب این خوراکی بیشتر خورده می‌شود. این خوراکی برای مدت طولانی در طب سنتی به عنوان درمان زخم، جراحت، خستگی و بیماری کبد مورد استفاده قرار گرفته است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ انجام شده بر روی ۵۵ نفر نشان داده است که عصاره این گیاه موجب کاهش علائم خماری شده است. شرکت کنندگان با خوردن این میوه در این مطالعه تهوع، خشکی دهان و عدم اشتها کمتری تجربه کردند.
مطالعه دیگری در موش‌ها نشان داده است که مصرف عصاره اپونتیا همزمان با نوعی آفت‌کش که برای کبد مضر است، باعث کاهش سطح آنزیم و کلسترول شده است. مطالعات بعدی درست نتایجی مشابه با این نتیجه به دست آمده، را نشان می‌دهد.

در مطالعه اخیری که بر روی موش‌ها انجام شده، عنوان شده که مصرف عصاره اپونتیا در مبارزه با اثرات منفی الکل موثر است و کمک می‌کند تا سطح آنتی اکسیدان‌ها و التهاب پایدار بماند.
برای خوردن میوه اپونتیا یا آب به جای شیره آن احتیاج به تحقیق بیشتری دارید. با این حال، مطالعات تاکنون نشان داده‌اند که اپونتیا تاثیر مثبتی بر روی کبد دارد.

۷- آب چغندر 

آب چغندر منبعی از نیترات و آنتی اکسیدان‌هایی به نام بتالین است که برای سلامت قلب و کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب مفید هستند.
منطقی است که فکر کنیم خوردن خود چغندر اثرات سلامتی مشابهی دارد. با این حال، در اکثر مطالعات استفاده از آب چغندر توصیه شده است. مطالعات متعدد روی موش‌ها نشان داده است که نوشیدن آب چغندر باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد می‌شود و همچنین باعث افزایش آنزیم‌های سم زدایی طبیعی می‌شود.

در حالی که مطالعات حیوانی امیدوار کننده هستند، اما مطالعات مشابه در انسان‌ها انجام نشده است.

اثرات مفید دیگر آب چغندر برای سلامتی در مطالعات حیوانی مشاهده شده و در مطالعات انسان نیز تکرار شده است. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید منافع آب چغندر برای سلامت کبد انسان مورد نیاز است… .

۸- انواع کلم

انواع کلم مانند کلم بروسیل، بروکلی و خردل چینی به دلیل داشتن فیبر بالا و طعم متمایز شناخته شده هستند. آنها همچنین دارای ترکیبات گیاهی مفید دیگری نیز هستند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که جوانه‌های بروکسل و عصاره کلم بروکلی سطح آنزیم‌های سم زدایی را افزایش می‌دهند و از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند.
مطالعه بر روی سلول‌های کبدی انسانی نشان داده است که این اثر حتی زمانی که جوانه‌های بروکسل پخته می‌شوند نیز باقی می‌ماند. مطالعات اخیر در مردان مبتلا به کبد چرب نشان داده است که عصاره جوانه بروکلی، که دارای ترکیبات گیاهی سودمند است، باعث افزایش سطح آنزیم کبد و کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود.

همان تحقیق نشان داده است که عصاره جوانه کلم بروکلی مانع از از کار افتادگی کبد در موش‌ها شده است. مطالعات انسانی در این مورد محدود است. اما تا کنون، کلم‌ها به عنوان یک خوراکی‌ سالم برای کبد شناخته می‌شوند.
آنها را با سیر و آب لیمو یا سرکه بالزامیک مخلوط کنید تا یک خوراکی خوشمزه و سالم داشته باشید.

۹- آجیل

آجیل دارای مقادیر زیادی چربی، مواد مغذی – از جمله آنتی اکسیدان و ویتامین E – و ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیب چندین مزایا برای سلامت بدن، به خصوص برای سلامت قلب دارد و به طور بالقوه از خوراکی‌های سالم برای کبد است.
مطالعه‌ای برای مدت شش ماه و به صورت مشاهده‌ای بر روی ۱۰۶ بیمار مبتلا به بیماری کبدی چرب غیر الکلی، نشان داد که خوردن آجیل باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود.

علاوه بر این، مطالعه دیگری که در این تحقیق انجام شده نشان داد، مردانی که مقدار کمی آجیل می‌خوردند، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را بیشتر نسبت به مردانی داشتند که مقدار زیادی آجیل مصرف می‌کردند.
در حالیکه در مورد خاصیت آجیل برای کبد نیاز به مطالعات بیشتری است، اما اطلاعات اولیه آجیل را به عنوان گروه غذایی مهم برای سلامت کبد معرفی می‌کند.

۱۰- ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این چربی‌های سالم التهاب را کاهش می‌دهند و با خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارند.
چربی موجود در ماهی‌های چرب این خوراکی را جزء خوراکی‌های سالم برای کبد قرار می‌دهد. در واقع، مطالعات نشان داده است که آنها به جلوگیری از ذخیره و انباشته شدن چربی‌ها کمک می‌کنند، سطح آنزیم را طبیعی نگه می‌دارند، با التهاب مبارزه می‌کنند و پایداری انسولین را بهبود می‌بخشند.
در حالی که مصرف ماهی‌های چرب غنی از امگا ۳ به نظر برای کبد مفید هستند، اما اضافه کردن چربی‌های امگا ۳ به رژیم غذایی شما تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید نیست. نسبت مصرف چربی‌های امگا ۳ به چربی‌های امگا ۶ مهم است.

اکثر آمریکایی‌ها توصیه‌های مصرفی برای چربی‌های امگا ۶ را که در بسیاری از روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند جدی نمی‌گیرند و اغلب مصرف آنها بیشتر از حد مجاز است. نسبت بالا مصرف امگا ۶ به امگا ۳ می‌تواند بیماری‌های کبدی را پیشرفت دهد.
بنابراین، ایده خوب این است که مصرف چربی‌های امگا ۶ را کاهش دهید.

۱۱- روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل مزایای بسیار برای سلامت، از جمله اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیسم، یک چربی سالم به شمار می‌آید. با این حال، باید گفت که روغن زیتون بر روی کبد نیز تاثیرات مثبتی دارد.
یک مطالعه کوچک در ۱۱ نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داده است که مصرف یک قاشق چایخوری (۶٫۵ میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث افزایش آنزیم‌های کبدی و سطح چربی می‌شود.
همچنین سطح پروتئین مرتبط با اثرات مثبت متابولیکی را افزایش داده است. شرکت کنندگان نیز تجمع چربی کمتری داشتند و جریان خون در کبد آنها بهتر انجام می‌شد.

چندین مطالعه اخیر نشان داده است که اثرات مشابهی از مصرف روغن زیتون در انسان، از جمله تجمع چربی کمتر در کبد، حساسیت به انسولین بهبود یافته و بهبود سطح آنزیم‌های کبدی رویت شده است.
انباشت چربی در کبد بخشی از مرحله اول بیماری‌های کبدی است. بنابراین اثر مثبت روغن زیتون بر چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامتی، آن را به بخش ارزشمند رژیم غذایی سالم تبدیل می‌کند.

سلامت کبد

کبد عضو مهم بدن با وظایف بسیار مهم و ضروری است. بنابراین، منطقی است که شما بخواهید از آن محافظت کنید بنابراین خوراکی‌هایی که در بالا ذکر شده است اثرات مفیدی بر روی کبد نشان داده‌اند.

این اثرات شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی و خصوصا سرطان کبد، افزایش سطح آنتی اکسیدان و آنزیم سم زدایی برای حفاظت از سموم مضر می‌شود. این آنزیم برای داشتن یک راه طبیعی و سالم برای محافظت از عملکرد کبد است، بنابراین این خوراکی‌ها را به رژیم خود اضافه کنید.

چه خوراکی دیگری می‌شناسید که برای کبد مفید است؟ نظر خود را درباره خوراکی‌های سالم برای کبد با ما به اشتراک بگذارید.

منبع healthline
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.