چگونه قهوه بر روی وزن انسان تاثیر می‌گذارد؟

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. با این حال، تاثیر قهوه در مدیریت وزن کمی درهم آمیخته است. مزایای آن شامل کنترل اشتها و بهبود سوخت و ساز بدن است که می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

با این حال، قهوه حاوی کافئین است که ممکن است خواب را کم و در افرادی خاص منجر به گرسنگی شود؛ هر دو عاملی که ممکن است تاثیر منفی بر روی وزن انسان بگذارد. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی‌های که از قهوه درست می‌شوند حاوی قند اضافه و کالری بیش از حد هستند. این مقاله نگاه دقیقی به چگونگی تاثیر قهوه بر وزن خواهد داشت و آن را بررسی می‌کند. همراه وینوک باشید.

قهوه سیاه ممکن است رسیدن به وزن سالم را افزایش دهد

قهوه سیاه، بدون هیچ گونه ماده اضافی، کالری بسیار کم دارد و ممکن است به شما در دستیابی به وزن سالم کمک کند.

قهوه کم کالری است

هنگامی که برای کم کردن وزن تلاش می‌کنید، باید کمبود کالری ایجاد کنید. شما می‌توانید این کار را با افزایش فعالیت بدنی یا مصرف کالری کم انجام دهید.
یک راه ساده برای کاهش مصرف کالری این است که نوشیدنی‌های کم کالری را انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) نوشیدنی با کالری بالا و شیرین شده با شکر را با همان مقدار آب که می‌تواند بیش از ۲ کیلوگرم وزن را در طول شش ماه کم کند، جایگزین کنید.
به خودی خود، قهوه یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. در واقع، ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) قهوه دم کرده فقط ۲ کالری دارد. با این حال، قهوه سیاه در صورتی کم کالری است که آن را بدون اضافه کردن قند، شیر و یا هر گونه مواد دیگر بنوشید.
اگر قصد دارید کل کالری مصرفی خود را کاهش دهید، نوشیدنی‌های با کالری بالا مانند نوشابه، آبمیوه، یا شیرکاکائو را با نوشیدنی که با قهوه ساده درست می‌شود، جایگزین کنید که می‌تواند برای شروع خوب باشد.

کافئین ممکن است سوخت و ساز بدن را افزایش دهد

کافئین یک محرک طبیعی است که معمولا در قهوه، چای و سودا یافت می‌شود. قهوه از میان این سه نوشیدنی معمولا بیشترین مقدار کافئین را دارد. یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) قهوه دم کرده حاوی ۹۵ میلی‌گرم کافئین است. با این حال، میزان کافئین آن بسته به دانه قهوه، سبک سرخ کردن آن و تنوع آماده سازی آن دارد.

کافئین ممکن است متابولیسم، اندازه گیری میزان کالری که بدن هر روز می‌سوزاند، را بهبود می‌بخشد. این یکی از دلایلی است که چرا کافئین در بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن وجود دارد. با این حال، ممکن است مقدار زیادی کافئین برای تأثیر بهبود متابولیسم مورد نیاز باشد.
به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده است که یک دوز کافئین ۴٫۵ میلی‌گرم در هر واحد وزن بدن (۱۰ میلی گرم در هر کیلوگرم) متابولیسم را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. این مقدار برابر ۶۸۰ میلی‌گرم کافئین، ۷ فنجان (۱،۶۶۰ میلی لیتر) قهوه برای کسی که وزن آن ۱۵۰ کیلوگرم (۶۸ کیلوگرم) است.
با این حال، برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین به طور منظم می‌تواند حفظ وزن بدن در حالت ایده‌آل و کاهش وزن با قهوه را به ارمغان بیاورد.
در یک مطالعه، افزایش مصرف کافئین با افزایش کم کردن وزن در ۱۲ سال همراه بوده است. با این حال، شرکت کنندگانی که مصرف کافئین بیشتری نسبت به کسانی که مصرف کافئین پایین‌تری داشتند، تنها حدود ۱ پوند (۰٫۴-۰٫۵ کیلوگرم) وزن کم کردند.
مطالعه دیگری به افرادی که وزن خود را از دست داده‌اند، نگاهی انداخته است. در این مطالعه کسانی که اکثرا قهوه و کافئین مصرف می‌کردند، در حفظ وزن خود به صورت ایده‌آل در طول زمان موفق‌تر عمل کردند.

کافئین ممکن است اشتها را کاهش دهد

کافئین همچنین ممکن است به کاهش اشتها کمک کند. اشتها توسط بسیاری از عوامل مختلف، از جمله ترکیب مواد مغذی وعده‌های غذایی، هورمون‌ها و میزان فعالیت بدنی، کنترل می‌شود. نوشیدن قهوه کافئین‌دار می‌تواند سطح هورمون گرسنگی به نام گرلین را کاهش دهد.
علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه کافئین‌دار باعث کاهش تعداد کالری مصرفی شما در طول روز، در مقایسه با ننوشیدن آن می‌شود.
با این حال، تحقیقات پیرامون کافئین به عنوان یک ماده کم کننده اشتها، متناقض است و برخی مطالعات نشان می‌دهد که کافئین حتی اندک تاثیری بر سیری نیز نداشته است. بنابراین، برای رسیدن به حقانیت این مورد نیاز به مطالعات بیشتری است.

قهوه ممکن است باعث افزایش وزن شود

اگر چه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است برای کاهش وزن سودمند باشد، اما ممکن است در مصرف چند روز آن تاثیر منفی بر روی وزن بگذارد.

کافئین ممکن است الگوی خواب سالم را برهم زند

کافئین اثر آدنوزین، یک ماده شیمیایی در مغز که باعث خواب آلودگی می‌شود، را از بین می‌برد و به عنوان یک محرک عمل می‌کند.
اگر نیاز به انرژی مضاعف دارید، این مورد ممکن است مفید باشد. با این حال، اگر قهوه در پایان روز مصرف شود، ممکن است در الگو خواب اختلال ایجاد کند. بنابراین برای دستیابی به ساعت خواب مناسب از خوردن کافئین قبل از خواب خودداری کنید.
به هم ریختن الگوی خواب به نوبه خود، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. خواب بد با وزن بالاتر، افزایش اشتها و میل بیشتر به غذاهای فرآوری شده همراه است.

مصرف قهوه با مزه‌ دهنده‌های قهوه ممکن است باعث چاقی شود

بسیاری از مردم قهوه را با درمان شیرین، مانند انواع مزه دهنده‌ها، شریک می‌کنند. این به این دلیل است که کافئین حس شیرینی طلبی شما را تغییر می‌دهد که ممکن است باعث میل به شیرینی شود. اضافه کردن خوراکی‌های شیرین در کنار قهوه در روز ممکن است منجر به افزایش وزن در آینده شود.

برای جلوگیری از میل به خوراکی های شیرین و افزایش بالقوه وزن که ممکن است با مصرف کالری بالا، شیرینی طلبی همراه باشد، قهوه خود را با خوراکی‌هایی که منبع پروتئین و چربی سالم هستند، مانند برخی از آجیل‌ها و تخم مرغ در صبحانه، بنوشید. پروتئین و چربی هر دو باعث افزایش حس سیری می‌شوند و ممکن است میل به خوراکی های شیرین را کاهش دهند.

برخی نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شوند پرکالری و شیرین هستند

اگر چه قهوه ساده کم کالری است، اما بسیاری از نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شوند سرشار از کالری و شکر هستند.
کافه‌ها و رستوران‌های محبوب نوشیدنی‌هایی از قهوه ارائه می‌دهند که حاوی شکر بسیار و صدها کالری هستند. به عنوان مثال، یک لیوان بزرگ ۴۷۰ میلی لیتری استارباکس با قهوه کارامل فراپوچینو دارای ۴۲۰ کالری و بیش از ۱۶٫۵ قاشق چای خوری (۶۶ گرم) شکر است.
مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین مانند ترکیبات قهوه شیرین شده با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به چاقی همراه است. علاوه بر این، بسیاری از مردم کره یا روغن نارگیل را به قهوه خود اضافه می‌کنند تا یک نوشیدنی پرطرفدار، به عنوان قهوه Bulletproof بسازند.

اگرچه اضافه کردن چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل به رژیم غذایی می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد، اما اضافه کردن بیش از حد بسیاری از این خوراکی‌ها با چربی و کالری بالا به قهوه، بدون تنظیم کالری اضافی آن، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و منجر به افزایش وزن ناخواسته شود.

چگونه بدون افزایش وزن قهوه بنوشیم؟

راه‌های زیادی برای لذت بردن از یک فنجان قهوه در روز بدون افزایش وزن وجود دارد.
مهمترین نکته این است که از اضافه کردن شکر اضافی به قهوه خودداری کنید. شکر در بسیاری از خامه‌های طعم دهنده و پیش ساخته برای قهوه وجود دارد و بسیاری از مردم شکر یا شیرین کننده‌های مایع مانند شربت آگاوا را به طور مستقیم به فنجان قهوه خود اضافه می‌کنند.

در اینجا چند راه برای کاهش مصرف شکر در حالی که باز هم عطر و طعم به قهوه خود اضافه می‌کنید را بیان خواهیم کرد:

  • مقداری دارچین روی قهوه بریزید.
  • استفاده از شیر بادام غیر شیرین، شیر نارگیل.
  • از شیرین کننده‌های طبیعی و بدون کالری مانند استویا استفاده کنید.
  • چند قطره عصاره وانیل اضافه کنید.
  • انداختن یک تکه شکلات تلخ با کیفیت داخل قهوه.

اگرچه شیر نارگیل کم شیرین است، اما اینگونه مواد کالری بیشتری نسبت به سایر مواد افزودنی دارند. بنابراین بهتر است از مقدار کمی از این محصولات در قهوه خود برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کالری استفاده کنید.
قهوه دارای عطر و طعم طبیعی و تلخ است، بنابراین شما ممکن است برای عادت کردن به مزه تلخ آن به تدریج مقدار شکری که به آن اضافه می‌کنید را کم کنید. به عنوان مثال، دفعه بعد که شما در کافه سفارش لته دادید، سعی کنید از شخص سفارش گیرنده درخواست کنید که شیرین کننده آن را نصف کند.
با این حال بهتر است قهوه خود را در خانه آماده کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که نه تنها مقدار شیرین کننده را کنترل کنید بلکه پول خود را نیز ذخیره کنید.
اگر از قهوه Bulletproof لذت می‌برید، سعی کنید از چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل و مقدار کمی از اینها استفاده کنید. علاوه بر این، مراقب کالری مصرفی خود رد روز باشید تا اطمینان حاصل کنید که کالری بیش از حد مصرف نمی‌کنید.

تاثیر قهوه بر روی وزن

قهوه به تنهایی سبب افزایش وزن نمی‌شود و در حقیقت، تاثیر قهوه بر روی وزن ممکن است با کاهش وزن با افزایش متابولیسم و کنترل اشتها شود.

با این حال، قهوه می‌تواند اثر منفی بر خواب داشته باشد، که در نهایت ممکن است با افزایش وزن همراه شود. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شوند و مزه دهنده‌های محبوبی که دورن قهوه‌ها ریخته می‌شوند، دارای کالری زیاد و شکر اضافه هستند.
برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به افزایش وزن، سعی کنید از افزودن شکر اضافه و مواد افزودنی با کالری بالا در قهوه اجتناب کنید.
مصرف یک فنجان قهوه روزانه می‌تواند یک راه سالم برای شروع روز باشد. با این حال، مهم است که از مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در تهیه یا سفارش نوشیدنی خود مراقبت کنید.

تا به حال تاثیر قهوه بر روی وزن خود را دیده‌اید؟ آیا چاق کننده بود یا لاغر کننده؟

منبع healthline
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.