آیا نوشیدن شیر تاثیری در افزایش وزن شما دارد؟

شیر مایع سفید مغذی است که از پستانداران ماده بدست می‌آید. یکی از انواع رایج آن، شیر گاو است که حاوی کربوهیدرات، چربی، پروتئین، کلسیم و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

با توجه به مشخصات مواد مغذی که شیر دارد ممکن است تعجب کنید که آیا شیر می‌تواند به شما کمک کند تا وزن خود را افزایش دهید. این مقاله همه آنچه که باید درباره شیر و افزایش وزن بدانید را می‌گوید. همراه وینوک باشید. 

نوشیدن انواع شیر

شیر گاو در چندین درصد چربی مختلف، از جمله میزان چربی، ۱٪، ۲٪ و درصد چربی کامل است. تمام انواع آن حدود ۱۲-۱۵ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم پروتئین را در یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) دارد. با این حال، میزان چربی و تعداد کالری‌ بر اساس نوع متفاوت است.
در اینجا یک لیست از انواع مختلف شیر و محتوای چربی و کالری آنها در هر ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) وجود دارد:

افزایش وزن

شیر به طور طبیعی دارای کلسیم بالا و غنی از ویتامین D، دو ماده مغذی است که برای رشد استخوان و سلامت حیاتی بدن مناسب هستند. علاوه بر این، حاوی ویتامین A هستند که در افزایش سلامت چشم و حفظ سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند.
دو پروتئین اصلی در شیر عبارتند از، پروتئین وی یا آب پنیر و کازئین. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این پروتئین‌ها می‌توانند به کاهش فشار خون و میزان کلسترول، دو عامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند.
علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن شیر بعد از ورزش ممکن است به ایجاد عضله و بهبود ترکیب بدن کمک کند.
به یاد داشته باشید که شیرهای غیر از شیر گاوی از جمله شیر گوسفند و بز و شیرهای گیاهی ساخته شده از آجیل و دانه‌ها تهیه می‌شوند، دارای خواص تغذیه‌ای متفاوت هستند و ممکن است بر روی سلامتی تاثیری نداشته باشد.

شیر و افزایش وزن

بسیاری از افراد به دنبال راههای کاهش وزن سریع هستند. اما در مقابل اغرادی نیز به دنبال اضافه کردن وزن و افزایش حجم عضله‌های خود هستند. از آنجایی که شیر یک منبع خوب کالری، پروتئین و سایر مواد مغذی است، می‌تواند یک روش متعادل برای افزایش وزن باشد.

افزایش وزن

به طور خاص، شیر ممکن است برای ورزشکاران و بدنسازان مفید باشد که ممکن است نیاز داشته باشند یا مایل به کسب عضله باشند، و همچنین کسانی که کم وزن هستند و می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند.
افزایش وزن در نتیجه مصرف کالری بیشتر نسبت به سوخت و ساز بدن بدست می‌آید. اگر به دنبال افزایش وزن خود هستید، مهم است که کالری اضافی را از غذاهای مغذی به جای خوراکی‌های پرکالری بدون مواد مغذی مانند شیرینی و میان وعده‌ها، بدست بیاورید.
نوشیدن شیر، به خصوص نوع با چربی بالا آن، می‌تواند علاوه بر پروتئین و سایر مواد مغذی مفید، کالری اضافی را برای شما فراهم کند. تمام انواع شیر گاو، به استثنای نوع چرب آن، دارای چربی اشباع شده هستند.

در حالی که برخی مطالعات نشان می‌دهد که چربی اشباع شده بیش از حد می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که چربی‌های لبنی در واقع می‌توانند باعث کاهش کلسترول و خطر بیماری قلبی شوند.
اگرچه محصولات لبنی با چربی زیاد شامل کلسترول بالا هستند، اما مصرف غذاهای غنی از کلسترول سبب افزایش قابل توجه کلسترول خون در اکثر افراد نمی‌شود.
با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که برای برخی افراد، خصوصا افراد دارای کلسترول بالا، خوردن غذاهای غنی از کلسترول می‌تواند منجر به افزایش میزان کلسترول خون در آنها شود.
بر اساس تحقیقات، این افزایش ممکن است تاثیر منفی در سلامت قلب نداشته باشد، اما افرادی که در معرض خطر ژنتیکی به سطوح کلسترول بالا هستند، باید سعی کنند شیری را بنوشند که حاوی درصد چربی کمتری مانند ۱٪ یا ۲٪ باشد.
به طور کلی، شیر دارای انواع مختلفی است و می‌تواند به بسیاری از دستور العمل‌ها اضافه شود و یا به تنهایی از نوشیدن آن، به راحتی به منظور جذب کالری بیشتر بدون تغییر رژیم غذایی خود، لذت برد.

شیر می‌تواند به عضله سازی کمک کند؟

شیر همچنین می‌تواند به شما در ساخت عضله کمک کند. به طور خاص، پروتئین‌های وی یا آب پنیر و کازئین در شیر گاو می‌توانند به عضله سازی به جای جمع کردن توده چربی کمک کنند.

افزایش وزن

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۱۰ زن جوان نشان داد که نوشیدن ۲۴ اونس (۱ لیتر) شیر بعد از ورزش، موجب افزایش قابل ملاحظه‌ توده عضلانی و کاهش چربی در مقایسه با نوشیدن یک نوشیدنی دارای کربوهیدرات با همان مقدار کالری شده است.
مطالعه دیگری در ۸ مرد نشان داد که نوشیدن تقریبا ۲ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) شیر چرب بعد از ورزش، باعث افزایش میزان عضلات در مقایسه با نوشیدن نوشیدنی دارای کربوهیدرات با همان مقدار کالری شده است.
مطالعات دیگری نیز نشان می‌دهد مصرف شیر یا مکمل‌های دارای پروتئین کازئین و وی یا آب پنیر پس از تمرین‌های سخت به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند.
به همین علت شیر ممکن است برای افرادی که می‌خواهند توده عضلانی ایجاد کنند و وزن خود را افزایش دهند، انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

ممکن است انتخاب مناسبی برای همه نباشد

بسیاری از مردم لاکتوز، شکر طبیعی موجود در شیر را استفاده نمی‌کنند. نشانه‌های عدم تحمل لاکتوز عبارتند از گاز، باد کردن و ناراحتی معده پس از مصرف فراورده‌های لبنی می‌باشد.
بعضی افراد ممکن است به پروتئین‌های شیر مانند کازئین و آب پنیر حساس باشند که در بعضی موارد ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های پوستی، ناراحتی معده و حتی شوک آنافیلاکسی یا پیش دفاعی شود. در مورد افرادی دارای عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی پروتئین شیر، شیر گزینه خوبی برای افزایش وزن نیست.

افزایش وزن

با این حال، شما می‌توانید بسیاری از گزینه‌های دیگر که به راحتی باعث افزایش وزن می‌شوند استفاده کنید. این مواد می‌توانند منابع پروتئین باشند که غنی از کالری و مواد مغذی هستند.
بعضی از جایگزین‌های سالم شامل تخم مرغ، آووکادو، ماهی چرب، پودرهای پروتئین گیاهی و آجیل و کره می‌باشند.

چگونگی افزودن شیر به رژیم غذایی برای افزایش وزن

اگر شما علاقه مند به افزایش مصرف شیر برای افزایش وزن هستید، راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.
به عنوان مثال، شما می‌توانید آن را به سایر وعده‌های غذایی تغذیه‌ای مانند تخم مرغ، جو دوسر، شیرینی‌ها و سوپ یا خورش‌ها اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید آن را به انواع قهوه اضافه کنید و یا با چای مخلوط کنید.
نوشیدن یک لیوان شیر با وعده‌های غذایی دیگر راهی آسان برای افزایش کالری و مصرف پروتئین برای افزایش وزن است.

افزایش وزن

اگر چه انواع شیر غنی از پروتئین و مواد مغذی مفید هستند، اما به یاد داشته باشید که نوع دارای چربی بالاتر آن، تعداد کالری بیشتری دارد. بنابراین، اگر هدف شما افزایش وزن است، شیر پرچرب ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

شیر و افزایش وزن

شیر منبع خوبی از کالری، پروتئین و مواد مغذی مفید است که ممکن است به شما کمک کند وزن خود را به آرامی افزایش دهید و عضله بسازید.
برای افزایش مصرف خود، سعی کنید آن را با وعده‌های غذایی بنوشید یا آن را با شکلات، سوپ، تخم مرغ یا غلات مخلوط کنید. با این حال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا دارای آلرژی شیر باید از آن اجتناب کنند.

منبع healthline
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.