از رژیم غذایی Paleo یا رژیم غارنشین‌ها یا عصر حجر چقدر می‌دانید؟

رژیم های مختلف برنامه های غذایی پیچیده ، دشوار و دیربازده وسختی های شمارش کالری باعث شده تا توجه ها به سمت رژیم های غذایی طبیعی تر و ساده تر جلب شود. یکی از این رژیم ها  PALEO است که به رژیم غار نشین ها یا عصر حجرهم معروف است و این روزها محبوبیت بسیاری پیداکرده است.

در این رژیم تنها یک پرسش اساسی وجود انسانهای غارنشین چه میخورند درواقع این رژیم تلاشی است برای بازگشت به روش های تغذیه ای که انسانها درطول هزاران سال تکامل خودبه آن خوگرفته اند.

به نظر برخی متخصصان این رژیم بهترین شیوه برای داشتن بدنی سالم و بدون اضافه وزن و سایر مشکلات ناشی از داشتن یک برنامه غذایی ناسازگار با سلامتی است درادامه نگاهی خواهیم داشت به خصوصیات این رژیم، مزایا و معایب آن و هرآن چه یک انسان امروزی باید درباره برنامه غذایی اجدادغارنشین خود بداند با ما همراه باشید.

رژیم غذایی Paleo

چه غذاهایی میتوانیم بخوریم؟

همانطور که گفتیم ایده اصلی این رژیم این است که برنامه غذایی راکه اجدادما طی صدها هزارسال زندگی بدوی خود به آن خوگرفته بودند بازآفرینی کند؛ درست همانطور که غارنشین ها تغذیه میکردند!!

این رژیم میوه ها، سبزی ها و گوشت تازه را به شما هم توصیه میکند. ازآنجا که انواع کودهای شیمیایی، آنتی بیوتیک ها و خوراک دامی فرآوری شده و سموم در آن دوران وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: چگونه سریع لاغر شویم؟ 

بهتراست شما هم تا حد ممکن بدنبال PALEO درباره سبک زندگی و تغذیه انسانهای غارنشین نشان داده که در رژیم غذایی آنها ۳۵درصد کالری مصرفی از چربی ها، ۳۵درصد از کربوهیدرات ها و ۳۰ درصد از پروتئین ها تامین می شده است، پس میتوان گفت که برای رعایت نسبت های درست مواد غذایی برای رژیم خود نان هم همین نسبت ها را رعایت کنید.

رژیم غذایی Paleo

البته نکته دیگری که باید درنظر داشته باشید این موضوع است که با انتخاب رژیم غذایی PALEO باید با غذاهای مدرن و فرآوری شده به کلی خداحافظی کنید. درواقع این رژیم هر غذایی که در یک جعبه، ظرف یا کیسه خریداری میشود ممنوع است چرا که در دوران پارینه سنگی خبری از این نوع خوراکی ها نبود.

این به معنی حذف تمامی غلات، لبنیات، نمک افزوده و حبوبات از برنامه غذایی شماست. واقعیت این است که کشف کشاورزی حدود۱۰هزارسال پیش تحولی در سبک زندگی انسانها به وجود آورد و پس از آن با اهلی شدن دامها و درنهایت صنعتی شدن کشاورزی دردو قرن اخیر، سبک زندگی و تغذیه ما تغییرات شگرفی داشت که شاید هنوز ژنتیک ما باآن تطابق پیدا نکرده باشد. پس بسیاری از غذاهای مدرن ما ازجمله محصولات مبتنی بر غلات مثل نان، پاستا، شیرینی ها و انواع دیگری از خوراکی ها که از غلات یا ترکیب آنها به دست می آیند، برای کسانی که بدنبال رعاین این رژیم هستند مناسب نیست.

سیب زمینی هم در دسته همین خوراکی های تازه اضافه شده به منوی غذایی ما قرار میگیرد. البته به عقیده برخی از متخصصان تغذیه میتوانند در رژیم PALEO به مقدار اندک ازاین خوراکی هم در برنامه غذایی خود استفاده کنید. به شرطی که با تمرین فیزیکی مناسب آن را جبران کنید درواقع عسل را باید جزوء ممنوعه های این رژیم محسوب کنیم.

اما با توجه به این که قند موجود درعسل بسیار سالمتر و طبیعی تر از قندهای موجود یا شیرین کننده های مصنوعی است انتخاب بهتری محسوب میشود.

این رژیم چه ویژگی هایی دارد؟

دراین رژیم تنها غذاهایی را میتوانید مصرف کنید که اجداد شکارچی ما پیش از اختراع کشاروزی و همه گیرشدن مصرف غلات از آنهاتغذیه میکردند؛ میوه، سبزی ها، انواع گوشت، غذاهای دریایی و خشکبار.  

به عقیده متخصصان موافق این رژیم با رعایت چنین برنامه غذایی هماهنگی بیشتری با فشارهای تکاملی که باعث شکل گرفتن ژنتیک کنونی بدن ما شده خواهیم داشت. این امر به نوبه خود میتواند باعث تاثیر مثبت برسلامت و شادابی کلی ما شود این رژیم فشار ناشی از هضم انواع قند را کاهش میدهد نسبت مناسبی از اسیدهای چربی اشباع به غیراشباع دارد.

ویتامین و مواد مغذی مصرفی را افزایش میدهد و توازن بهینه ای بین مصرف چربی، پروتئین و کربوهیدرات رادر فرد ایجاد میکند.

البته خواص سلامتی این رژیم هنوز به اثبات نرسیده و این برنامه غذایی مخالفانی هم دارد واقعیت این است که اجداد ما  برنامه غذایی متفاوتی داشتند و درگیر بسیاری از بیماریهای عجیب و مزمن امروزی هم نبودند، اما نمیتوان گفت تنها دلیل این موضوع برنامه غذایی آنها بوده است.

تحقیقات محدودی انجام شده که علائم مثبتی از جمله کاهش و تثبیت سطح قند خون را درافرادی که از این رژیم غذایی استفاده میکنند گزارش کرده اما برای داشتن دلایل محکم تر در رد یا تایید این رژیم باید پژوهش های گسترده تر پزشکی روی تعداد افراد بیشتری صورت بگیرد.

رژیمی مثل یک سبک زندگی

یک نکته اساسی که باید به خاطر داشته باشید این موضوع است که این رژیم از آن دسته برنامه های غذایی نیست که با چند هفته پیروی ازدستورات آن بتوانید از شر اضافه وزن خود خلاص شوید و به زندگی سابق خود بازگردید.

رژیم PALEO به هیچ عنوان یک برنامه غذایی موقتی نیست باید به آن به چشم یک سبک زندگی نگاه کنید همچنین این رژیم تنها یک برنامه غذایی نیست وورزش و فعالیت فیزیکی هم بخشی جدایی ناپذیر از آن بشمار میرود بقا درعصرحجر نیازمند فعالیت دائمی و میزان تحرک بالایی بود که احتمالا باعث مصرف بیش از ۴۰۰۰کالری درروز می شده است.

امروزه کسانی که ورزش حرفه ای یا سنگین میکنند هم اینقدر درطول۲۴ ساعت کالری نمیسوزانند .اما این اصل کلی که غذا باید بعنوان سوخت برای فعالیت فیزیکی عمل کند هنوز پابرجاست البته منظور ما این نیست که شما میتوانید دراین برنامه غذایی روزانه ۴۰۰۰کالری مصرف کردهو امیدوار باشید که با فعالیت فیزیکی میتوانید این مقدار انرژی را بسوزانید.

برای چنین کاری باید بیش از ۱۲ ساعت در روزرا به ورزش سنگین اختصاص دهید که تقریبا برای هیچ کس امکان پذیر نیست، منظور ما لزوم فعالیت فیزیکی کافی درکنار رعایت برنامه غذایی منظم به منظورحفظ سلامتی ، کنترل سوخت و ساز و پیشگیری از اضافه وزن است .

ممنوعیت هارا خیلی جدی نگیرید!

واقعیت این است که مواد مغذی موجود در حبوبات، غلات کامل و لبنیات که همگی در رژیم Paleo ممنوع هستند میتوانند در پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان، بیماری های قلبی عرقی، فشار خون بالا واضافه وزن موثر باشند. به خصوص حذف لبنیات و شیر که منبع اصلی ویتامین D و کلسیم در رژیم های غذایی امروزی محسوب می شوند میتوانند شانس ابتلا به پوکی استخوان در زنان را افزایش دهد. پس خیلی هم سخت گیر نباشید و سعی کنید توازن مناسبی از این خوراکی ها را در برنامه غذایی خود به وجود آورید.

رژیم غذایی Paleo
رژیم غذایی Paleo

مزایا رژیم Paleo:

مصرف پروتئین بالا اشتهارا را کاهش داده و سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد. همچنین پروتئین های بالای این رژیم تحلیل رفتن حجم عضلات را کند میکند.

این رژیم میتواند برای کسانی که مشکل به هم خوردن بالانس قند خون دارند، مفید باشد.

این رژیم برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و اختلالاتی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها مفید است.

معایب رژیم پالئو:

این رژیم بسیار محدود است و نیاز به توجه و تعهد بسیار بالای فرد رژیم گیرنده دارد. پیروی کردن از این رژیم به ویژه در گردهمایی اجتماعی دشوار است؛ چرا که پیدا کردن غذاهای مناسب این رژیم  در رستوران ها و مهمانی ها بسیار سخت خواهد بود.

در صورتی که بتوانید از این رژیم پیروی کنید برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با اضافه وزن و سبک زندگی مدرن از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی مفید خواهد بود. هرچند شروع این رژیم به دلیل قطع مصرف بسیاری از مواد می تواند کمی ناخوشایند باشد وممکن است عوارضی مانند خستگی، سردرد و گرسنگی مقطعی برای شما ایجاد کند. این عوارض معمولا پس از چند هفته از بین می رود.

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.