ماساژ آروماتراپی چیست؟ فواید و مضرات ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی

ماساژ آروماتراپی به دلایل مختلفی از جمله آرامش بخشی، مدیریت درد و بهبود خلق و خوی استفاده می‌شود. تمام اینها برخی از فواید ماساژ درمانی است.

تصور می‌شود که افزودن روغن‌های اسانسی باعث افزایش چنین مزایایی در ماساژ آروماتراپی می‌شود. برخی از محبوب‌ترین روغن‌های اسانسی مورد استفاده در آروماتراپی عبارتند از:

  • ترنج
  • چوب سرو
  • بابونه
  • اکالیپتوس
  • گل شمعدانی
  • زنجبیل
  • اسطوخودوس
  • لیمو
  • پرتقال
  • نعناع
  • درخت چای

آروماتراپی اغلب به عنوان یک خدمت اضافی در جلسات ماساژ سنتی استفاده می‌شود.

در جلسه ماساژ درمانی ممکن است از روغن‌های اسانسی در اتاق پخش کنند و یا ممکن است چند قطره روغن برای استفاده به شکل لوسیون ماساژ مستقیماً روی پوست بدن بمالند.

استفاده ماساژ آروماتراپی

به گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCIH)، تقریباً ۷ درصد از آمریکایی‌ها به طور مرتب از ماساژ درمانی استفاده می‌کنند.

ماساژ آروماتراپی

ماساژ درمانی به خودی خود شامل ماساژ ماهیچه‌ها و غدد لنفاوی از طریق تکنیک‌های فشار دادن و مالش حرفه‌ای است.
برخی از انواع ماساژ عبارتند از:

روغن‌های اسانسی می‌توانند به هر نوع ماساژ برای اهداف آروماتراپی اضافه شوند.
ماساژ درمانی با کاهش کوتاه مدت دردهای جسمانی و دردها و بهبود خلق و خو مرتبط است. افزودن روغن اسانسی برای ماساژ آروماتراپی به طور بالقوه می‌تواند فواید ماساژ درمانی را افزایش دهد.
به عنوان مثال، اگر از افسردگی رنج می‌برید، افزودن روغن تقویت کننده خلق و خوی مانند روغن پرتقال می‌تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید.

آروماتراپی چیست؟

آروماتراپی استفاده از روغن‌های اسانسی برای فواید خاص است. نمونه‌هایی از روغن‌های اسانسی شامل اسطوخودوس، پرتقال و ترنج و اکالیپتوس می‌شود. این “اسانس‌ها” همه مشتقات گیاهان، عصاره درختان و گل‌ها هستند. روغن‌های اسانسی بسیار غلیظ هستند بنابراین به طور صحیح مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید در روغن‌های ملایم، مرطوب کننده‌ها یا لوسیون‌ها رقیق شوند.

ماساژ آروماتراپی

هدف کلی از آروماتراپی بهبود سلامت جسمی و روحی شماست. مصرف کنندگان بیشتر از گذشته از این روغن‌ها با پخش کردن آنها در خانه یا رقیق کردن آنها برای استفاده بر روی پوست، استفاده می‌کنند.

آیا آروماتراپی تاثیر دارد؟

تحقیقات علمی در مورد اثرات سلامتی آروماتراپی مختلط یا در دسترس نیست.
طبق گزارش NCCIH، در برخی مطالعات تاثیر روغن‌های تحریک کننده برای تقویت خلق و خوی اثبات شده است. نمونه این روغن‌ها شامل لیمو، پرتقال و نارنگی می‌شود. با این حال، روغن اسطوخودوس اگرچه به طور گسترده‌ای بی‌خطر تلقی می‌شود، اما در همان مطالعه به عنوان روغنی تاثیر گذار شناخته می‌شود.
مطالعه دیگری به بررسی اثرات بابونه و ماساژ درمانی برای کاهش اضطراب پرداخته است. مطابق با انستیتوی ملی سرطان آمریکا(NCI)، نتایج حاکی از کاهش بیشتر علائم اضطراب پس از ماساژ با بابونه در مقابل ماساژ بدون رایحه درمانی است که می‌تواند از علائم اگزما کم کند.
به طور کلی، NCI خاطرنشان می‌کند که آروماتراپی بر روی موارد زیر تاثیر می‌گذارد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بی‌خوابی
  • حالت تهوع
  • درد

برخی از اسانس‌هایی که در رایحه درمانی استفاده می‌شوند خاصیت درمانی برای عوارض پوستی را نیز دارند. این رایحه‌ها و اسانس‌ها باعث تسریع در بهبود زخم‌ و مشکلات پوستی در بیماری‌هایی نظیر اگزما و بیماری پسوریازیس نیز می‌شوند.

مضرات ماساژ آروماتراپی 

به طور کلی خطرات کمی در رابطه با ماساژ آروماتراپی وجود دارد. یک نکته حساسیت احتمالی به روغن‌های اسانسی مورد استفاده در جلسه ماساژ آروماتراپی است. متخصص ماساژ در جلسه ماساژ همیشه قبل از استفاده بر روی پوست باید روغن را با لوسیون ماساژ یا دستگاه رقیق کننده رقیق کند.

ماساژ آروماتراپی

اگر در مورد روغن خاصی مطمئن نیستید، از ماساژور خود بخواهید به جای استفاده مستقیم از آن روی پوست، آن را در اتاق پخش کند.
علائم احتمالی واکنش آلرژیک به روغن‌های اسانسی شامل موارد زیر است:

  • جوش
  • کهیر
  • قرمزی پوست
  • ورم پوست
  • خارش

نکته دیگر نداشتن دستور استفاده روغن‌های اسانسی و فرآورده‌های روغنی مورد استفاده در ماساژ آروماتراپی است. از آنجا که بسیاری از روغن‌های اسانسی به عنوان مواد آرایشی در نظر گرفته می‌شوند، سازمان غذا و دارو آنها را برای ایمنی و اثربخشی تایید نمی‌کند.

آیا ماساژ آروماتراپی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

شاید نه.
ماساژ بارداری به طور کلی برای دوران بارداری بی‌خطر است. اگر درد ماهیچه ساق پا یا سابقه لخته شدن خون دارید، از ماساژ استفاده نکنید. اگر در حین بارداری به دنبال ماساژ آروماتراپی هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خسر بودن روغن‌ها مطمئن شوید. این نگرانی وجود دارد که روغن‌های اسانسی بتوانند به داخل جفت نفوذ کنند و منجر به آسیب جنین شوند.

مطابق اعلام انجمن ملی آروماتراپی آمریکا، در صورت بارداری باید از استفاده روغن‌های اسانسی زیر جلوگیری کنید:

  • میخک
  • ریحان
  • توس
  • جعفری
  • پونه
  • مریم گلی
  • ترخون
  • درخت همیشه سبز

در هنگام ماساژ آروماتراپی برای کودکان خردسال نیز می‌خواهید از احتیاط استفاده کنید.

نکاتی درباره ماساژ آروماتراپی

هنگام ثبت نام برای یک جلسه ماساژ آروماتراپی، نکات زیر را برای بهره بردن بیشتر از این یا هر نوع ماساژ در نظر بگیرید:

  • بر اساس نیاز خود یک روغن اسانسی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک روغن مرکبات برای تقویت روحیه خود، اسطوخودوس برای آرام شدن یا اکالیپتوس برای درمان درد استفاده کنید.
  • تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید روغن در طول ماساژ در محیط پخش شود یا فقط بر روی پوست بدن اعمال شود. اگر حساسیت خاصی نسبت به روغن خاصی دارید، بهتر است آنرا از لیست خود خط بزنید و چیز دیگری را انتخاب کنید.
  • ماساژ خود را با شکم پر انجام ندهید؛ این کار می‌تواند باعث ناراحتی معده در طول جلسه و بعد از جلسه شود.
  • قبل و بلافاصله بعد از ماساژ، آب بنوشید و یک میان وعده میل کنید.
  • بعد از ماساژ دوش بگیرید. این به از بین بردن هرگونه روغن باقی مانده بر روی پوست کمک می‌کند.

ماساژور شما همچنین اولین منبع شما برای پرسیدن سؤالات درباره تجربه ماساژ رایحه درمانی است. آنها باید بتوانند تا بهترین روغن‌های اسانسی را به شما توصیه کنند و بر اساس نیاز شما درباره محصول و تکنیک‌های مورد استفاده آنها بحث کنند.
اگر ماساژور در مورد ماساژ آروماتراپی اطمینان ندارد، ممکن است تجربه زیادی از این نوع ماساژ در جلسات خود نداشته باشد.

برخی از روغن‌های اسانسی می‌توانند آسم و سایر مشکلات تنفسی را تحریک کنند. هنگامی که آنها را روی پوست بمالید، روغن‌های اسانسی تهیه شده از مرکبات می‌توانند پوست را در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر کنند. بعد از استفاده از روغن گریپ فروت، پرتقال یا روغن مرکبات دیگر روی پوست شما از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.
همچنین، از صحبت کردن در طول ماساژ نترسید. اگر در مورد چیزی حس خوبی ندارید، به ماساژور آن را اطلاع دهید. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید روغن بیشتری مصرف کنند و یا استفاده از فشار بر روی هر نقطه از بدن را کم‌تر کنند.
به یاد داشته باشید که فضای ماساژ، یک فضای آرام است، بنابراین ماساژور‌ها معمولا در جلسه ماساژ خیلی صحبت نمی‌کنند و کسی که در این جلسات صحبت می‌کند تنها شما هستید. 
ممکن است در خارج از جلسات ماساژ با پخش کردن روغن‌های اسانسی در خانه خود، برخی از مزایای آروماتراپی را به دست آورید.

ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی

ماساژ آروماتراپی، هنگامی که توسط متخصصان ماساژ درمانی انجام می‌شود، ممکن است تجربه شما را در مراقبت‌های شخصی ارتقا و بهبود بخشد.
در حالی که تحقیقات علمی هنوز هم برای ارزیابی مزایای سلامتی آروماتراپی انجام می‌شود، اما شکی نیست که رایحه درمانی به برخی از افراد کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشند، اغلب با کاهش موقتی درد یا علائم خلقی مواجه می‌شوند.
در کنار رعایت اصول ماساژ درمانی، آروماتراپی ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

منبع healthline
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.