ماساژ سینوسی؛ ۳ تکنیک برای کاهش درد سردرد‌های سینوسی

دردهای سینوسی از آن جمله دردها هستند که به شدت تحمل آنها سخت است و برای درمان آنها باید کارهای مشکلی انجام شود.

در این مقاله قصد داریم تا درباره ۳ تکنیک برای کاهش درد سردرد‌های سینوسی صحبت کنیم. همراه وینوک باشید.

درد سینوس چیست؟

درد سینوس چیزی بین گرفتگی و تخلیه بینی، درد صورت، پریشانی، فشار و سردرد است که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

درد سینوس و گرفتگی معمولا توسط آلرژی‌های فصلی یا سرماخوردگی به وجود می‌آید. با این حال بعضی افراد، تجربه دوره‌های درد مکرر و گرفتگی بینی را به دلایل زیر دارند:

  • رشد بافت غیرطبیعی در داخل بینی، که یبه آن پولیپ بینی می‌گویند.
  • دیواره ناهموار بافتی بین سوراخ‌های بینی، که به اسم حفره‌های بینی شناخته می‌شود.
  • بیماری دیگر

این نوع گرفتگی بینی (که ممکن است شخصی یک بار آن را تجربه کند و یا برای طولانی مدت به آن دچار باشد) سینوزیت مزمن نامیده می‌شود. این بیماری طبق گفته یک منبع مورد اعتماد، نزدیک به ۳۰ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرارداده است.

داروهای بدون نسخه و تجویز نشده معمولا برای کاهش درد ناشی از دردهای سینوسی استفاده می‌شوند. با این حال، اگر می‌خواهید چیز دیگری غیر از دارو را امتحان کنید، ماساژ سینوسی را حتما در برنامه درمانی خود قرار دهید.
ماساژ کمک می‌کند تا تخلیه سینوس‌ها را تسهیل کرده و تراکم را داخل بینی کاهش دهید. تمام آن چیزی که برای انجام ماساژ به عنوان یک درمان خانگی به آن نیاز دارید انگشتان دست شماست.

۳ تکنیک ماساژ

انجام ماساژ یکی از انواع ماساژ درمانی است که انجام آن توسط خودتان آسان است. انجام ماساژ به آرامی و فشار آوردن به قسمت‌های مورد نظر صورت تنها چند دقیقه زمان می‌برد.

بدن انسان دارای چهار جفت سینوس است. هر کدام از آنها به استخوانی که در کنار آن قرار دارند نام‌گذاری شده‌اند. شما می‌توانید تنها سینوس‌هایی را با درد همراه هستند را ماساژ دهید یا می‌توانید هر چهار ناحیه سینوسی را ماساژ دهید.

۱- ماساژ سینوس پیشانی

سینوس‌های پیشانی در مرکز پیشانی، درست در بالای هر چشم قرار دارند.

  1. با مالیدن دست‌های خود به هم شروع کنید تا آنها را گرم کنید.
  2. انگشت سبابه و میانی خود را در هر دو طرف پیشانی، درست بالای ابروها قرار دهید.
  3. ماساژ را به آرامی با یک حرکت دایره‌ای به سمت بیرون و گیجگاه آغاز کنید و به همین صورت، به این کار ادامه دهید.
  4. این را برای حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید.

۲- ماساژ سینوس فک

سینوس‌های فک در هر دو طرف بینی، زیر گونه‌ها، و بالای دندان قرار دارند. سینوس‌های فک بزرگترین سینوس‌ها محسوب می‌شوند.

  1. انگشت سبابه و میانی خود را در ناحیه بین استخوان گونه و فک بالا، در هر دو طرف بینی قرار دهید.
  2. ماساژ این منطقه را با یک حرکت دایره‌ای برای حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید.
  3. برای فشار بیشتر و قوی‌تر، به جای انگشت سبابه، از انگشت شست خود استفاده کنید.

۳- ماساژ سینوسی پرویزنی / پروانه‌ای

سینوس‌های پروانه‌ای را می‌توان در مرکز جمجمه در استخوان پروانه‌ای پیدا کرد، که پشت بینی و بین چشم‌ها، درست زیر غده هیپوفیز قرار دارند. سینوس‌های پرویزنی در استخوان پرویزنی، استخوانی که حفره بینی را از مغز جدا می‌کند، قرار دارند.

این تکنیک برای هر دو نوع سینوس جواب می‌دهد.

  1. انگشت سبابه خود را بر روی برآمدگی بینی خود قرار دهید.
  2. منطقه بین استخوان بینی و گوشه‌ی چشم‌ها را پیدا کنید.
  3. با انگشتان دست خود این نقطه را در حدود ۱۵ ثانیه فشار دهید.
  4. سپس، انگشت‌های سبابه خود را در کنار برآمدگی بینی خود به سمت پایین حرکت دهید.
  5. تاین حرکت را به مدت ۳۰ ثانیه تکرار کنید.

شما می‌توانید تمام این ماساژها را چند بار تکرار کنید تا از تراکم سینوس‌های خود بکاهید. شما همچنین می‌توانید ماساژ سینوسی را با سایر درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم یا بخور ترکیب کنید تا تسکین درد راحت‌تر صورت پذیرد. 

سینوس چیست؟

سینوس‌ها مجموعه‌ای از حفره‌های توخالی در جمجمه هستند. دانشمندان در طول دهه‌‌ها به دنبال منابع مورد اعتماد برای کشف عملکرد سینوس‌ها بوده‌اند. برخی معتقدند که کار سینوس‌ها مرطوب کردن و تصفیه هوایی که ما استنشاق می‌کنیم.

آنها همچنین ممکن است کمک به سبک‌تر کردن استخوان جمجمه و افزایش صدا می‌کنند.سینوس‌های سالم اساسا حفره‌های خالی فقط با یک لایه نازک از مخاط هستند. سینوس‌هایی که دچار التهاب ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی می‌شوند مخاط تولید می‌کنند. این منجر به تراکم می‌شود که به نوبه خود باعث فشار و درد در ناحیه صورت می‌شود.

ممکن است درد سینوسی در یک یا هر چهار محل سینوس‌ها وجود داشته باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سینوزیت بدون در نظر گرفتن سینوس تحت تاثیر در سراسر صورت درد دارند.

ماساژ سینوسی چگونه به کاهش درد کمک می‌کند؟

ماساژ سینوس‌ها به کاهش فشار و تخلیه سینوس از مخاط کمک می‌کند که باعث درد و گرفتگی سینوس می‌شوند. فشار و گرمای ملایم ناشی از دست نیز ممکن است به افزایش گردش خون در ناحیه ماساژ کمک کند.
با این حال، تحقیقات زیادی در مورد ماساژ سینوسی انجام نشده است. چند تحقیق کوچک نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
اخیرا در مطالعه‌ایی، ماساژ صورت به طور چشمگیری باعث کاهش شدت سردرد سینوسی در ۳۵ زن شده است. در مطالعه دیگری که در ورزشکاران مرد با سینوزیت مزمن انجام شده است، ماساژ درمانی صورت به طور قابل توجهی کاهش تراکم و عفونت در صورت را نسبت به گروهی که ماساژ دریافت نکردند، نشان داده است.

آیا این درمان طولانی مدت است؟

هیچ تحقیق قابل اعتمادی برای نشان دادن اینکه آیا اثرات ماساژ سینوسی طولانی مدت است، وجود ندارد. برخی از ماساژورها عنوان می‌کنند که فرایند ماساژ باید در طول روز تکرار شود تا مانع ایجاد فشار سینوسی شود.
شما می‌توانید ماساژ را به منظور تمرکز بر روی یک منطقه خاص از صورت خود، بسته به علائمی که دارید، انجام دهید.

ماساژ سینوسی

ماساژ سینوسی یکی از انواع درمان‌های خانگی است که می‌تواند به کاهش فشار، درد و یا گرفتگی سینوس‌ها کمک کند. تحقیقاتی اندکی برای اثبات کارآمد بودن این نوع ماساژ انجام شده است، اما همان مطالعات اندک نشان می‌دهد که می‌تواند برای بعضی افراد سودمند باشد.

ممکن است لازم باشد تکنیک‌های ماساژ را چند بار در طول روز تکرار کنید تا مانع از انباشته شدن مخاط در سینوس‌ها شوید.
اگر با وجود انجام ماساژ سینوسی درد شدید داشته باشید، و یا درد سینوسی شما همراه با تب بالا (بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت یا ۳۸٫۹ درجه سانتیگراد) باشد، به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشان دهنده یک عفونت سینوسی یا یک موضوع دیگر باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

منبع healthline

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.