چگونه می‌توانیم سیگار را در سال ۲۰۱۹ ترک کنیم؟

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، هر سال در آمریکا، سیگار کشیدن بیشتر از ایدز، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل، حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری و حوادث مرتبط با اسلحه باعث مرگ می‌شود. بنابراین حتی اگر میزان سیگار کشیدن در آمریکا به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ برسد خیلی تعجب آور نیست زیرا بعضی از مردم به عنوان یک تصمیم جدید در سال جدید تصمیم به ترک سیگار می‌گیرند.

در مقاله‌ای از ۱۰ دلیل برای ترک سیگار گفتیم. وبسایت INSIDER به تازگی نظرسنجی را در میان ۱۱۰۲ نفر انجام داده است که در آن از آنها درباره تصمیماتشان در سال ۲۰۱۹ پرسیده‌ است و ۸۰ نفر از آنها گفته‌اند که می‌خواهند عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارند. هنگامی که از آنها درباره استراتژی ترک سیگاری که در سال جدید اتخاذ می کنند پرسیدند، پنج پاسخ بهتر این‌ها بودند:

کاهش مصرف سیگار به تدریج، ترک بلافاصله و بدون وقفه سیگار، استفاده از سیگار الکترونیکی، استفاده از چسب‌ نیکوتین‌ و مصرف داروهای تجویزی مانند چنتیکس بود.

INSIDER با سه متخصص در زمینه ترک سیگار صحبت کرد تا بپرسد آیا این استراتژی‌های برتر می‌توانند در سال ۲۰۱۹ به سیگاری‌ها کمک کنند.

طبق گفته دکتر استیو شرودر، استاد برجسته بهداشت و درمان و مدیر مرکز ترک سیگار در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو: “اولین و مهمترین چیزی که باید بدانید این است که هیچ استراژی ترک سیگار به صورت تک وجود ندارد که برای همه افراد به درستی عمل کند.

او گفت: “هیچ داروی جادویی وجود ندارد.” “هیچ سایزی جود ندارد که برای همه مناسب باشد. بنابراین هر فرد باید برنامه و آزمایش آزادانه داشته باشد.”

دوم، اگر با انجام یه راه موفق به ترک سریع سیگار نشدید، دلسرد نشوید و راه‌های مختلف را امتحان کنید.

شرودر اظهار داشت: “داده‌های اخیر نشان می‌دهد که اغلب این افراد تا ۳۰ بار برای ترک سیگار تلاش می‌کنند تا در نهایت متوقف شوند.” “اما اکنون افرادی که قبلا سیگاری بودند و ترک کردند بیشتر از سیگاری‌های فعلی در آمریکا هستند. بنابراین پیام این موضوع این است که، اگر موفق نشدید، دلسرد نشوید و به تلاش خود ادامه دهید.”

و اینکه چه سال ۲۰۱۹ اولین و یا دوازدهمین یا سی‌امین تلاش شما برای ترک سیگار باشد، برخی از استراتژی‌ها و یا ترکیبی از استراتژی‌هایی که در اینمقاله از آنها صحبت خواهیم کرد، ثابت شده‌اند که موثرتر از دیگر استراتژی‌ها هستند. همراه وینوک باشید.

۱- به تدریج مصرف سیگار را کاهش دهید

به گفته دکتر مایکل فیوره از مرکز تحقیقات و مداخلات دخانیات در دانشگاه ویسکانسین کاهش مصرف سیگار به تدریج به عنوان استراتژی ترک سیگار مناسب است. وی گفت: “دلایل علمی پشت این رویکرد وجود دارد.”در تعدادی از مطالعات علمی کاهش به تدریج تعداد سیگارها مورد آزمایش قرار گرفته و نشان داده شده است که یکی از راه‌های موثر برای ترک سیگار است.”

اما وی افزود که ترکیب این روش با درمان جایگزینی نیکوتین مانند برچسب‌های نیکوتین‌دار، موفقیت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. توصیه‌های بالینی او این است که از روش نیکوتین درمانی استفاده کنید، تعداد سیگارهایی را که می‌کشید به نصف کاهش دهید و در طول دو تا چهار هفته بعد از آن مصرف سیگار کاهش پیدا می‌کند.

به گفته جنیفر هابز فولکنروث، مدیر ارشد ملی کنترل دخانیات در انجمن ریه آمریکا (ALA)، برخی از افرادی که این رویکرد را دنبال می‌کنند ممکن است سیگار کشیدن خود را کاهش دهند اما به طور کامل ترک نمی‌شود.

او همچنین گفت: “بسیاری از مردم فقط ذهنیت خود را از مصرف سیگار تمام وقت به سیگار گاه به گاه تغییر می‌دهند و در ذهنشان اینگونه توجیه می‌کنند.” شرودر توضیح می‌دهد: “مشکل این است که، در حالی که سیگار کشیدن کمتر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی می‌شود، اما به سلامت قلب کمک نمی‌کند.”

او گفت: “ضرر کم سیگار کشیدن تقریبا برای سلامتی قلب و عروق بیشتر از سیگار کشیدن زیاد است”. “حتی اگر سیگار را فقط یک یا دو بار در روز بکشید، تغییرات در داخل عروق و پلاکت‌ها کافی است که خطر برای بیماری‌های قلبی و سکته مغزی باقی بماند.”

وی اضافه کرد: “اگر شما برای ترک سیگار تعداد آن را به تدریج کم کنید، این عالی است.” “اما از یک بسته در روز به ۱۰ سیگار در روز آنقدرها هم که فکر می‌کنید مفید نیست.” فیوره همچنین اشاره کرد که کاهش تعداد سیگار باعث می‌شود مردم به شکل قوی تری سیگار بکشند. این بدان معناست که آنها با هر بار کشیدن سیگار دود آن را بیشتر و طولانی‌تر در ریه‌هایشان نگه می‌دارند.

او گفت: “بنابراین، در اصل، شما سطح بالاتری از سموم را در مقایسه با کشیدن سیگار بیشتر در روز به سمت ریه‌هایتان روانه می‌کنید.” “این یک دلیل واقعا مهم برای به صفر رساندن مصرف سیگار است.”

۲- ترک سریع سیگار

به گفته هابز فولکنروث، تلاش برای ترک سریع و بدون وقفه سیگار بدون هیچ کمکی فقط در حدود ۳ تا ۵ درصد موفق است.

اما این که انتظار داشته باشیم که قدرت اراده به اندازه کافی موفقیت آمیز باشد واقعی نیست. بیشتر سیگاری‌ها به نیکوتین در تنباکو معتاد می‌شوند و برخی تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری نشان می‌دهد که ممکن است از هروئین یا کوکائین نیز اعتیاد آور باشد.

فیوره می‌گوید: “ترک سریع سیگار می‌تواند یک استراتژی منطقی باشد تنها اگر سیگاری‌ها از دو نوع دیگر کمک در تلاش خود استفاده کنند: اول، استفاده از برخی از انواع مشاوره، و دوم، داروهای ترک سیگار که توسط اداره غذا و دارو تایید شده باشند.

فیوره می‌گوید: “متأسفانه بسیاری از تصورات غلط در مورد ترک سیگار وجود دارد و یکی از آنها این است که اگر شما به اندازه کافی قوی هستید می‌توانید آن را بدون هیچ گونه کمک و مصرف دارویی انجام دهید.” “من به بیماران می‌گویم اگر از درمان‌هایی استفاده می‌کنید که میزان موفقیت شما را افزایش می‌دهند، قوی و باهوش هستیید و ضعیف نیستید.”

۳- سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی

فیوره و شرودر هر دو بر این باورند که برای بزرگسالان سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار کشیدن سنتی مضر است. فیوره اضافه کرد، اما اینکه سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار معمولی ضرر دارد نشان دهنده این ینست که سیگار الکترونیکی ۱۰۰٪ ایمن است. در حال حاضر، تحقیقات کافی برای دانستن اینکه آیا آنها در دراز مدت یا به عنوان کمک‌های ترک موثر هستند، توجود ندارد.

تا کنون، شواهد علمی در مورد خطرات احتمالی استفاده از سیگار الکترونیکی مشخص شده است. یک گزارش تحقیقاتی که در ماه جاری منتشر شده در JAMA نشان داد که سیگار الکترونیکی و سیگار برقی هر دو دارای مقدار زیادی از سموم مانند سرب، کادمیوم و هیدروکاربن هستند. یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که استفاده روزانه از سیگار برقی با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی ارتباط دارد.

اما اگر فرد سیگاری همچنان بخواهد از سیگار الکترونیکی به عنوان بخشی از برنامه ترک سیگار خود استفاده کند، فیوره توصیه می‌کند که تنها از سیگار الکترونیکی (به جای ترکیبی از سیگار الکترونیکی و سیگار کشیدن سنتی) و سیگار الکترونیکی برای یک دوره محدود زمان استفاده کنند.

شرودر با پیشنهاد دوم موافقت است. وی گفت: “اگر شما از سیگار الکترونیکی به جای سیگار معمولی استفاده کنید، باید سعی کنید برای رهایی از آن تلاش کنید.” “این نوع سیگار نیز شامل همان نیکوتین است که شما را به سیگار معمولی متصل می‌کند.”

هابز فولکنروث گفت: به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو هنوز تصدیق نمی‌کند که سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار ایمن و مؤثر است، بنابراین در حال حاضر آنها را به عنوان یک ابزار ترک سیگار نمی توان پشتیبانی کرد.

۴- چسب‌‌ نیکوتین

چسب‌ نیکوتین یک نوع درمان جایگزین نیکوتین هستند. این نوع از محصولات مورد تایید سازمان غذا و دارو برای ترک سیگار است و با تامین دوزهای کوچک نیکوتین بدن، و جبران میزان درخواستی بدن از نیکوتین و کاهش علاقه به سیگار، بسیار موثر در ترک سیگار است. آنها همچنین نشانه‌های خروج نیکوتین از بدن را مانند ناراحت بودن یا تندمزاجی و مشکل خواب را در فرد نمایان می‌کنند.

در مجموع پنج گزینه وجود دارد. چسب‌ نیکوتین، آدامس و قرص لوزنژ را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، در حالی که اسپری نیکوتین بینی و نیکوتین استنشاقی به صورت تجویزی در دسترس هستند.

تمام کارشناسانی که با آنها با مصاحبه شد ترکیب چسب نیکوتین برای طولانی مدت، که در تمام طول روز به بدن چسبیده باشد، با یک محصول کوتاه مدت مانند آدامس یا قرص لوزنژ را توصیه می‌کنند.

هابز فولکنروث می‌گوید: “استفاده از چسب نیکوتین در تمام طول روز به مشا کمک خواهد کرد، اما برای کسانی که میل بیشتری به سیگار در آنها دیده می‌شود، استفاده از آدامس و قرص لوزنژ در افزایش میزان احتمال ترک سیگار کمک می‌کند.” 

وی اضافه کرد که بسیاری از افراد روش درمانی جایگزین نیکوتین را به دلیل هزینه‌های محصولات در توایل راه متوقف خواهند کرد، اما وی افزود که طرح‌های بیمه ممکن است محصولات درمانی جایگزین نیکوتین بدون نیاز به نسخه پزشک را د رصورتی که توسط پزشک نوشته شوند، تحت پوشش قرار دهند. پس درست این است که که با پزشک خود مشورت کنید و با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا برنامه شما شامل این نوع مزایا است یا خیر.

۵- داروهای تجویزی

دو دارو دیگر وجود دارد که توسط سازمان غذا و دارو برای کمک به ترک سیگار تأیید شده است. یکی از آنها bupropion (نام تجاری: Zyban) و دیگری varenicline (نام تجاری: Chantix) است، که هر دو از طریق نسخه تنها در دسترس هستند.

فیوره گفت که وارنیکلین از دو دارو دیگر محبوب‌تر است و نشان داده شده است که موثرتر نیز است. این دارو در جایی که مغز تحت تاثیر نیکوتین است کار می‌کند که اثرات آن را کاهش می‌دهد.

بوپروپیون باعث کاهش میل به تنباکو می‌شود، گرچه روشی که این کار را انجام می‌دهد به طور کامل درک نشده است. (همچنین به عنوان یک ضد افسردگی تحت نام Wellbutrin تجویز می‌شود.)

هر دو دارو ممکن است عوارض جانبی و خطراتی داشته باشند، بنابراین مشورت با دکتر شخصی خود بهترین راه برای تعیین این است که آیا یک یا همه آنها برای شما مناسب است. موضوع دیگر این است که برای بدست آوردن بهترین نتایج، هابز فولکنروث می گوید: افراد سیگاری باید قبل از اینکه شروع به ترک سیگار کنند ونیکلین یا بوپروپیون را مصرف کنند، بنابراین برنامه ریزی برای آن مورد نیاز است.

مشاوره یکی دیگر از ابزار مهم است

این در پنج پاسخ برتر برای نظرسنجی INSIDER  این موضوع دیده نشد، اما هرکدام از متخصصانی که با آنها صحبت شد گفتند که برخی از انواع مشاوره‌ها احتمال موفقیت برای ترک سیگار را افزایش می‌دهد. مشاوره و تجویز دارو هر دو نشان داده شده است که برای کمک به افراد برای ترک موثر هستند، اما در صورت ترکیب آنها، حتی بیشتر از استفاده از هر یک از آنها به تنهایی موثر هستند.

مشاوره شامل برقراری ارتباط با یک فرد حرفه‌ای آموزش دیده است که می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در مورد ترک سیگار انجام دهد. اما لازم نیست که مشاوره حتما حضوری باشد. برخی از خدمات مشاوره بر روی تلفن، پیام‌های متنی و یا از طریق برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌شوند و بسیاری از آنها رایگان هستند.

شرودر گفت: “مردم می‌توانند جلسات مشاوره را به راحتی از خانه خود انجام دهند، بنابراین آنها مجبور نیستند در مورد مراقبت از بچه، جا پارک ماشین یا نیاز مرخصی نگران باشند.” “بنابراین مشاوره بسیار راحت است.”

هابز فولکنروث می‌گوید: “بسیاری از برنامه‌های مشاوره رایگان هستند، اما گاهی اوقات فرد سیگاری ترجیح می‌دهد تا به تنهایی یا به صورت خصوصی سیگار را کنار بگذارد؛ زیرا اگر موفق نشدند، آنها باعث ناراحتی کسی نمی‌شوند یا دوستان و خانواده‌هایشان را نا امید نمی‌کنند”. “با این حال، هیچ کس نباید مجبور به ترک سیگار به صورت تنهایی باشد، و ما می‌دانیم که هر سیگاری می‌تواند ترک کند. این کاملا امکان پذیر است.”

منبع: thisisinsider


مقالات بیشتر: 

ماری جوانا در کدام کشورها آزاد است؟

درباره کوکائین بیشتر بدانیم

چه زمانی سکته مغزی رخ می‌دهد؟

مسائلی که جوانان امروز با آنها روبرو هستند چه است؟

۵ عادت بد که در سال ۲۰۱۹ باید آنها را کنار گذاشت

عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.