۷ مزیت عناب برای سلامت، از جمله هضم و ایمنی بهتر

شرط می‌بندیم که بسیار در مورد خوراکی شیرینی با نام عناب شنیده‌اید. این میوه آب‌دار ، خوشمزه و رنگارنگ بسیار برای سلامتی مفید است. طبق گفته مورخ خوراکی‌ها چارلز پری، آب نبات‌هایی بود که در ابتدا از آب میوه‌ عناب درست می‌شد و در اوایل قرن، استفاده از این آب نبات برای عارضه‌های قفسه سینه استفاده می‌شد. آنها در تئاتر بسیار محبوب بودند، زمانی که بازیگران نمی توانستند جلوی سرفه‌های خود را بگیرند از این آب نبات‌ها استفاده می‌کردند.

امروزه آب نبات‌ها متاسفانه هیچ آب میوه‌ای درون خود ندارند، اما خبر خوب این است که میوه عناب را می‌‌توان تازه، خشک شده و یا در درون چای برای به دست آوردن خواص ۴۰۰۰ ساله‌اش برای سلامت خورد.

همانند میوه زیتون یا خرما کوچک، میوه تازه عناب دارای بافت ترد و طعم نزدیک به طعم سیب است. در طب سنتی، میوه، بذر و پوست عناب برای درمان اضطراب و بی‌خوابی، و همچنین به عنوان محرک اشتها یا درمانی برای هضم استفاده می‌شود.

در حالی که عناب تازه گوشتی مزه‌ای مانند سیب دارد، مزه عناب خشک شده بسیار شبیه به خرما است و دارای مشخصات تغذیه‌ای مشابه آن است. مانند خرما، میوه عناب دارای انرژی بالا، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است که مزایای سلامتی بسیاری را به همراه می‌آورد.

در این مقاله درباره خواص عناب برای سلامت صحبت خواهیم کرد. همراه وینوک باشید.

۱- خواص ضد سرطان

ثابت شده است که آب میوه عناب پتانسیل مهار سلول‌های سرطانی را دارد. مطالعه‌ای ویژه از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ایران انجام شده است که در آن از عصاره آب عناب خشک شده برای اثرات ضد سرطانی و از بین بردن سلول‌های تومور انسان مورد آزمایش قرار گرفته است.

با استفاده از تجزیه و تحلیل قطعه DNA، محققان نشان دادند که عصاره عناب می تواند تولید سلول‌های تومورهای سرطانی، به ویژه سرطان خون را سرکوب متوقف کند. به طور کلی، این مطالعه علمی توانایی چشمگیر عناب برای از بین بردن سلول‌های تومور را نشان داده است، و ثابت کرد که میوه عناب را می توان به عنوان یک غذای موثر برای مبارزه با سرطان نام برد.

۲- درمان بی‌خوابی

دانه‌های عناب معمولا در طب چینی برای درمان مشکلات مربوط به خواب مانند بی‌خوابی استفاده می‌شود. دانه‌های گیاهی و عناب‌های گوشتی دارای ترکیباتی معروف به زردینه، ساپونین و پلی‌ساکاریدها هستند. مطالعات نشان داده‌اند که عناب دارای ساپونین بالا است که وجود این میزان از این عنصر می تواند به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل کند و تأثیرات آرام بخش روی کل سیستم عصبی داشته باشد.

مطالعه‌ای خارج از چین نشان می‌دهد که ساپونین در عناب عملکرد آرام بخش و هیپنوتیزم را دارد که می‌تواند برای کمک به خواب مفید باشد. یک فنجان چای عناب قبل از خواب ممکن است بلیطی برای داشتن خواب شب آرام باشد و به درمان بی‌خوابی بدون دارو کمک کند.

۳- مزایایی برای تمام دستگاه گوارش 

میوه عناب به طور سنتی به صورت پوره، چاشنی، چای یا سوپ برای بهبود هضم استفاده می‌شود. مطالعه‌ای منتشر شده در مجله کشاورزی و مواد غذایی نشان داده است که مصرف مناسب (هر روز ۴۰ میلی‌گرم) عناب می‌تواند محیط کلی گوارش را بهبود بخشد و ترکیب غشاء روده با آمونیاک سمی و ترکیبات مضر ناشی از آن را کاهش دهد.

۴- درمان یبوست مزمن

یکی از خواص عناب درمان مشکلات معمول و بسیار ناخوشایند یبوست مزمن، به عنوان یک درمان طبیعی برای این درد است. مطالعه‌ای منتشر شده در Digestion، بی‌خطر و موثر بودن عصاره عناب را در افرادی که مدت زمان طولانی دچار یبوست هستند را مورد بررسی قرار داده است. در این مطالعه افراد به مدت ۱۲ هفته به دو گروه درمانی با آب عناب و پلاسسیبو تقسیم شدند.

برای گروه درمان شده با عناب، علائم نرمال در ۸۴ درصد افراد رخ داد، اما در گروه درمانی با پلاسسیبو فقط ۱۲ درصد از گروه بهبود یافتند. این مطالعه نشان داد که عصاره عناب یک درمان موثر و ایمن برای یبوست مزمن است.

۵- میوه بالا بردن روحیه و آرامش بخش

عناب به سبب داشتن اثر آرام بخش شناخته شده است. به همین دلیل است که از این میوه به طور سنتی به عنوان یک داروی طبیعی ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد استرس استفاده می‌شود. جویدن دانه‌های میوه به طور خاص در کاهش اضطراب در حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان می‌دهد عصاره دانه عناب دارای اثرات ضد اضطرابی در استفاده دوز پایین و اثرات آرام بخش در هنگام استفاده با دوز بالاتر است.

متاسفانه، در حال حاضر مطالعات انسانی در مورد اثرات آرام بخش و کاهش اضطراب عناب وجود ندارد، اما تحقیقات حیوانی تا به امروز اثباتی بر پتانسیل عناب به عنوان ضداسترس طبیعی است.

۶- غنی در مبارزه با کمبود ویتامین C

عناب منبعی غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است، به همین دلیل مصرف آن یک راه عالی برای افزایش مواد مغذی کلیدی در بدن است. آنتی اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. میزان بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن با فرآیند پیری سریع و همچنین نگرانی‌های جدی‌تر سلامتی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد.

از آنجایی که بدن ما نمی‌تواند ویتامین C خود را تولید کند، ضروری است که ما مطمئن شویم ویتامین C  را در رژیم‌های غذایی به اندازه کافی دریافت می‌کنیم. خوردن کمتر از نصف فنجان عناب تازه، بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین می‌کند. این یک راه بسیار آسان و خوشمزه برای مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و از بین بردن بیماری‌ها است. 

ویتامین C همچنین برای داشتن پوست و مو سالم مهم است، در حالی که به التیام سریع زخم و آسیب‌های بدن کمک می‌کند.

۷- فشار خون

یک فنجان عناب تازه حدود ۱۵ درصد نیاز روزانه پتاسیم شما را تامین می‌کند. آیا می‌دانید که پتاسیم برای چی خوب است؟ پتاسیم برای نگه داشتن فشار خون در سطوح سالم بسیار عالی است، که به نوبه خود برای سلامت قلب بسیار عالی است.

پتاسیم موجود در عناب برای باز کردن رگ‌های خونی مفید است. هنگامی که رگ‌های خونی باز باشند، جریان خون و فشار بسیار بهتر است. اگر حس کردید که فشار خون‌تان مدام بالا و پایین می‌شود، خوردن عناب می‌تواند برای بازگرداندن فشار خون به حالت نرمال مفید باشد.

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که فشار خون بالا را کاهش می‌دهند

حقایق تغذیه‌ای میوه عناب

میوه عناب (Ziziphus jujuba) از درختی کوچک و تابستانی به دست می‌آید. درخت عناب گونه‌ای از کنار (Ziziphus) از خانواده عنابیان (Rhamnaceae) است. عناب میوه ای آلویی و از خانواده میوه‌های هسته‌دار است. میوه عناب دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیر با مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی، به ویژه ویتامین C است.

۱۰۰ گرم (تقریبا کمتر از یک فنجان) از میوه تازه‌ی عناب دارای: 

  • ۷۶ کالری
  • ۲۰٫۲ گرم کربوهیدرات
  • ۱٫۲ گرم پروتئین
  • ۰٫۲ گرم چربی
  • ۶۹ میلی‌گرم ویتامین C 
  • ۲۵۰ میلی‌‌گرم پتاسیم 
  • ۰٫۹ میلی‌گرم نیاسین 
  • ۰٫۱ میلی‌گرم ویتامینB6 
  • ۰٫۱ میلی‌گرم مس 
  • ۰٫۱ میلی‌گرم منگنز 
  • ۰٫۵ میلی‌گرم آهن 

نحوه انتخاب، استفاده و نگهداری میوه عناب

اگر شما قصد خرید عناب تازه دارید، بآن مدلی را بخرید که خرابی نداشته باشد، رسیده و محکم باشد. رنگ آنها باید سبز مایل به زرد و زرد متمایل به قرمز با پوست صاف باشند. هرچقدر که عناب کهنه‌تر باشد، پوست آن قرمزی مایل به رنگ خرما و پس از آن به سیاهی می‌رسد و همچنین چروک می‌شود.

میوه تازه عناب را می‌توان به صورت خام یا در هر دستور غذایی به جای سیب مصرف کرد. به سادگی پوست آن را کنده و هسته درون آن را جدا کرده تا به جای تا در هر دستور غذایی به جای سیب استفاده کنید. همچنین می‌توان عناب را به صورت دمنوش، پخته، بخار شده یا خشک ‌شده مصرف کرد.

به طور سنتی، عناب را معمولا به صورت پوره یا خمیر در می‌آورند که در هر غذا یا شیرینی برای مزه دار و شیرین کردن و بهره بردن از مزایای سلامتی استفاده کنند.

بعضی از مردم همچنین از عناب برای پخت مربا غنی از ویتامین C استفاده می‌کنند. عناب تازه به مدت سه تا چهار روز در دمای اتاق و یا چند هفته در یخچال نگهداری می‌شود. انواع عناب خشک در یک ظرف دردار به دور از گرما و نور برای چند ماه نگه‌داری می‌شود.

دستور پخت‌هایی با عناب

به غیر از استفاده عناب تازه و یا خشک به عنوان میان وعده، شما همچنین می‌توانید از عناب به جای سیب در هر دستور پختی استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از عناب خشک، که بسیار آرام‌بخش و خوشمزه است، در چای زنجبیل دمنوشی لذیذ و مقوی درست کنید.

تاریخچه عناب و حقایقی جالب درباره آن

  • خواستگاه درخت عناب در چین است، که تقریبا بیش از ۴،۰۰۰ سال کشت می‌شده است.
  • چای عناب یک نوشیدنی بسیار آرام‌بخش است که همچنین می‌تواند به درمان بی‌خوابی و اضطراب کمک کند.
  • نشان داده شده است که عناب یک جایگزین موثر و امن برای مسهل‌های مضر است.
  • عناب می‌تواند کمکی به درمان یبوست مزمن و بهبود عملکرد کلی دستگاه گوارش شود.
  • تحقیقات نشان داده است که عناب دارای اثرات ضد سرطانی، بهبود خواب و روحیه است.

آیا تا بحال چیزی درباره خواص عناب شنیده بودید؟ از دیگر خواص این میوه خبر دارید؟ اطلاعات خود را درباره خواص عناب با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

منبع: draxe

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.