آن را دوست داشته باشیم یا از آن متنفر باشیم؛ جوکر فیلمی که فانتزی وسوسه انگیز به نمایش می‌گذارد

جوکر ساخته تاد فیلیپس در میان جنجال و نگرانی‌های بسیار درباره پتانسیل خشونتی که توسط این فیلم وارد سینماها شده است قرار دارد که تا حدود زیادی خود فیلم را تحت الشعاع خود قرار داده است.

 تماشای این فیلم این سوال را در ذهن همگان به وجود می‌آورد که “آیا ما واقعاً به یک داستان دیگر از فیلم جوکر، خیلی زود پس از آن کشتار قسمت قبل نیاز داریم؟” و “آیا جوکر مملو از ایده‌های خطرناک است که بدترین طرفداران خود را به سوی قتل سوق می‌دهد؟”.

نگرانی‌های ابتدایی درباره این فیلم مشخص می‌کند که ساخت این فیلم ضرورتی نداشت. این سوالات از آنجایی که این فیلم باعث ایجاد هرج و مرج تمام عیار می‌شود، اهمیت بسیاری دارند.

طبق معمول در موردی که مردم به افراط و تفریط روی می‌آورند، حقیقت جایی در میانه است. فیلم جوکر ممکن است افرادی خطرناک بسازد تا احساس کنند بیشتر دیده می‌شوند و قدرتمندتر هستند و ممکن است به هر کاری واکنش نشان دهند.

در تاریخچه ­‌جوکر پیام‌های زشت و ناخوشایندی وجود دارد که به طرز ناشایستی تمایل به ایجاد همدردی برای بدترین دشمن بتمن و یکی از مشهورترین قاتلان دسته جمعی و معماران قساوت DC، دارد. اما آن را دوست داشته باشیم یا از آن متنفر باشیم، این فیلم فانتزی وسوسه کننده از آزار و اذیت در آغوش گرفتن پوچ گرایی به عنوان وسیله‌ای برای فرار کامل از دنیای وحشتناک یاد می‌کند.

 

مطمئناً این یک فانتزی ترحم آمیز است. فیلیپس و نویسنده اسکات سیلور سعی در ساخت دنباله درام “در حال سقوط” سال ۱۹۹۳ و نقش جول شوماخر داشتند که در آن در حال به تصویر کشیدن جهان به عنوان مکانی تاریک و بدون حس همدردی و یک کارناوال تقریباً طنز آمیز داشتند که در آن شخصیت اصلی نمی‌تواند نشانه‌ای از آسایش یا تسکین پیدا کند.

در یک بازی کاملاً شناور که به عنوان یک آهنربای مورد توجه فصل جوایز مشاهده می‌شود، خواکین فوئنیکس نقش آرتور فلک، یک دلقک پارت تایم را بازی می‌کند که برای آژانس استعداد پر از شکوه‌های اغراق آمیز کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌ مروری بر فیلم روزی روزگاری در هالیوود

آرتور از نظر روحی روانی است و تحت درمان پزشکان و معالجه دادگاه، که آسایش و آرامش خاصی را ارائه نمی‌دهند، است. او جانسپار مادر بیمارش پنی (Frances Conroy) است، که او را تشویق کرد خود را به عنوان یک چراغ شادی در جهان ببیند و خنده را برای مردم به ارمغان آورد.

فیلم جوکر

این تنش بین همدردی و عصیان‌گری یکی از صادقانه‌ترین چیزها در مورد فیلم جوکر است که بیشتر از آن تراوش می‌کند تا دنیا را وحشتناک کند. در حین کار به عنوان شخصی که در خیابان تابلو به دست می‌گیرد، آرتور به طور تصادفی توسط تعداد انگشت شماری از بچه‌ها مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد که تابلوی او را می‌دزدند و سپس آن را روی سرش می‌شکنند.

رئیس او نه تنها داستان او را باور نمی‌کند بلکه از آرتور غرامت تابلو گمشده را می‌خواهد. طنز و بی‌عدالتی دراماتیک در طول فیلم، تا زمانی که مشخص شود که آرتور دارای پارانویایی نیست به هم آمیخته شده‌ و مشخص می‌شود که دنیا واقعاً آماده پذیرش او نیست. اما با این وجود او دست به اقدامات خشونت آمیز و غیرقابل برگشتی می‌زند.

فیلم جوکر در بیشتر صحنه‌ها، فیلمی زشت از روی آگاهی، چه از نظر بصری و چه از نظر عاطفی است. آرتور با تقریباً هیچ چیز کار خود را آغاز می‌کند و همه را به تدریج، به روش‌هایی که بیننده‌ی همدل را آسیب بزند، از دست می‌دهد.

فیلیپس و فیلمساز سینما، لارنس شر (که همچنین برای هر سه فیلم Hangover فیلیپس به عنوان داده پرداز همراه او بود) به فیلم ترسِ چرک، مبهمی و چهره شخصیت‌های دیوید فیچر، به خصوص چهره چرک آرتور در خانه، داده‌اند.

همه چیز در مورد داستان پردازی شوم، تاریک، با طراحی صدای تهاجمی است و به گونه‌ای طراحی شده است که ناراحت کننده باشد و مخاطب را به سمت این دیدگاه سوق دهد که آرتور را به عنوان قربانی اصلی همه ظلم و ستم بشناسد. همانطور که بازی فوئنیکس مصنوعی است، داستان فیلم و وحشتناک بودن شخصیت آرتور نیز مصنوعی است، زیرا او از امید کم به اقدامات خراب‌کارانه و ویرانی بزرگ می‌رسد.

فیلم جوکر

و سپس او یاد می‌گیرد که فرار کند؛ فرار بدون توجه به اینکه دیگران او را چگونه و به چه صورت می‌بینند، اینکه او به چه کسانی آسیب زده، ترسانده یا به قتل رسانده، اینکه شعار پایانی او هرگونه حس منطقی ایجاد کند.

بخش مهم داستان آرتور و علت اصلی علاقه زیاد به جوکر، این است که وقتی او کارهای ویران‌گر و خراب‌کاری‌هایش را قبول می‌کند، ناگهان تحسین و توجه همگان که دچار کمبود آن بوده است را، کسب می‌کند. این ممکن است برای همه انگیزشی نباشد، اما هدف این پیام آن بخش از مخاطبانی است که به آرتور احساس نزدیکی دارند و آن دسته از افراد، افرادی هستند که طعم محبت و علاقه را نچشیدند.

تعداد زیادی از مردم با شما موافق هستند که جهان ناعادلانه و زشت است و اگر کاری زشت وناعادلانه انجام داده باشید درست عین همان بر سرتان می‌آید.

درست مانند در حال سقوط و راننده تاکسی مارتین اسکورسیزی، که فیلیپس آشکارا از آن تقلید کرده است، جوکر می‌گوید وقتی یک انسان عقل خود را از دست بدهد، یک واکنش قابل درک و حتی طبیعی نسبت به دنیایی به همان اندازه دیوانه دارد.

بینندگانی که قبلاً تمایلی به دیدن بشریت به عنوان یک گودال فاضلاب نداشتند ممکن است با آن سطح بدگویی خیلی خوشحال نشوند.

اما بینندگانی که نسبت به آرتور یک حس ترحم و همدردی دارند، یا حتی نارضایتی‌های کوچک‌تر و منطقی‌تری از جامعه دارند، جوکر یک تحریک و شخصیت انگیزشی برای آنها خواهد شد؛ شما تنها نیستید، افرادی که از آنها متنفر هستید واقعاً افتضاح هستند و این امر می‌تواند درست باشد که با آنها به هر روشی که می‌خواهید عمل کنید.

فیلیپس عنوان کرده است که او اعتقاد ندارد که جوکر چیزی به اندازه یک فیلم صرفاً کمیک و کوچک و قابل انکار است. اما در حالی که فیلم او در دنیای سینمایی مارول ترسناک‌تر و هولناک‌تر است، اما به همان اندازه قدرت خیالی ابرقهرمانان فانتزی را نمایش می‌دهد؛ خیال قهرمان بودن برای بعضی‌ها، تبدیل شدن از یک آدم بی قدرت به یک آدم قدرتمند و همچنین حس کردن ترس و عشق به صورت همزمان همان چیزی است که خیلی‌ها به دنبال آن هستند.

فیلیپس با بیانیه‌ای همراه با خودستایی اعلام کرده است، دنیایی که آرتور در آن است چاره‌ای جز خشونت، فرار و جنون ندارد. او به عنوان راوی حقیقتی تاریک به تصویر کشیده شده است زیرا یاد گرفته است که جهان شوخی است و هیچ اهمیتی ندارد.

بسیاری از منتقدان و بینندگان اولیه حس‌شان نسبت به جوکر تنفر بود، زیرا این داستان خیالی را خودخواهانه و نفس‌گرا می‌دانستند. آرتور در یک لحظه از فیلم اظهار می‌کند: “من دیگر نمی‌خواهم احساس بد داشته باشم.” او یک نوع تبهکار قابل اعتماد، بی ضرر و غمناک است و یک آواتار لگدمال شده اما نه برای همه است. سپس او راهی را برای بی‌ضرر بودن طراحی می‌کند.

این لزوماً باعث نمی‌شود که جوکر به یک اقدام یا دعوت به خشونت در زندگی واقعی تبدیل شود. اما این یک دعوت وحشتناک، نه فقط یک درخواست برای همدردی با شیطان، بلکه یک توجیه همه جانبه برای جهنمی که او ایجاد می‌کند، است.

نظر شما درباره جوکر چیست؟ به نظر شما اینگونه فیلم‌ها نشانه‌ای از فیلم‌های قهرمانانه دارد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع theverge
عضویت در خبرنامه وینوک
عضویت در خبرنامه وینوک
در خبرنامه وینوک عضو شوید بهترین مطالب را هر هفته در ایمیل خود بخوانید
میتونید هر لحظه که خواستید عضویت خود را غیر فعال کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.