معجزه مرتب کردن خانه: هنر ژاپنی در نظم و سازماندهی

کتاب معجزه مرتب کردن خانه نوشته ماری کوندو کتابی است که میلیون‌ها نفر از مردم جهان آن را خوانده‌اند و چگونگی داشتن خانه و زندگی مرتب را به آنها آموزش داده است. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و به شما کمک می کند تا از اجناسی که نیازی به آنها نیست خلاص شوید تا خودتان را تنها با چیزهایی که باعث شادیتان می‌شود احاطه کنید. در این مقاله از اسرار این کتاب خواهیم گفت. هوراه وینوک باشید.

اولین کاری که باید انجام بدهید کنار گذاشتن اجناس اضافه و بلا استفاده یک بار برای همیشه است

معجزه مرتب کردن خانه

برای قرار دادن خانه خود در حالت مطلوب، باید از تغییر مکان مداوم وسایل جلوگیری کنید. اول از همه، تصمیم بگیرید که کدام یک از اجناس ارزش ماندن در خانه را دارند. و در نتیجه، قادر خواهید بود اتاق را برای وسایلی که انتخابتان هستند آماده کنید و برای آنها فضا درست کنید.

۱٫ آیا این وسایل شما را خوشحال می‌کنند؟

معجزه مرتب کردن خانه

وسایلتان را به نوبت در دستان خود بگیرید و از خودتان بپرسید: «آیا این وسیله من را خوشحال می‌کند؟» فقط آنهایی را که احساسی زنده و مثبت برای شما به ارمغان می‌آورند حفظ کنید. خود را با دنیایی از اشیائی که به شما اطمینان و قدرت می‌دهند، متمرکز کنید. این کار شامل تمام وسایل از دامن و ژاکت تا کتاب‌ها و عکس‌ها می‌شود.

۲- قرار دادن تمام وسایل در یک دسته بندی در کنار هم

معجزه مرتب کردن خانه

اشتباه بسیاری از افراد این است که زمانی که اتاق را مرتب می‌کنند بدون اینکه متوجه تعداد واقعی اجناس شوند، باز مشابه آن را در گوشه دیگری از اتاق می‌یابند. ماری کوندو به شما توصیه می‌کند که ابتدا همه چیز را در یک دسته قرار دهید و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید نگه دارید. به این ترتیب، می توانید مقدار کل اجناس خود را تخمین بزنید و فقط بهترین آن را نگه دارید.

۳٫ چیدمان عمودی

معجزه مرتب کردن خانه

اصل چیدمانی که توسط ماری کوندو اختراع شده است، تا کردن عمودی است. اگر وسایل خود را به صورت عمودی قرار دهید، غیرممکن خواهد بود که آنها را فراموش کنید. آنها در زیر وسایل دیگر از گم نمی‌شوند و همانطور که در اینجا نشان داده شده است همیشه مرتب خواهند ماند. علاوه بر این، چیدمان لباس‌ها به این شکل عمر آنها را طولانی‌تر می کند و نگه داری از آنها را برای مدت طولانی راحت‌تر می‌کند.

۴٫ مواد غذایی

معجزه مرتب کردن خانه

مواد غذایی معمولا در کارتن‌ها، قوطی‌ها و بطری‌های روشن فروخته می‌شوند. بسته بندی این مواد به قدری جذاب است که به محض باز کردن در قفسه هوس می‌کنید آنها را بخورید. اما اگر برچسب این مواد غذایی را از روی ظرف آنها پاک کنید و یا مواد غذایی را به یک ظرف تمیز دیگر انتقال دهید، دیگر برای خوردن آنها وسوسه نمی‌شوید. با این کار ظاهر قفسه‌ها نیز همانطور که در اینجا می‌توانید ببینید خیلی بهتر می‌شوند.

این مقاله را از دست ندهید: ۱۰ ترفند برای تغییر طراحی داخلی خانه

۵٫ لباس

معجزه مرتب کردن خانه

مهمترین چیز در مورد نگهداری لباس، گذاشتن لباس‌هایی که در طول هر فصل پوشیده می‌شود در کمد لباس است. کمد و جارختی مناسب این کار انتخاب کنید. لباسهایی که با هم همخوانی دارند و یک رنگ هستند بهتر است در کنار هم نگهداری شوند این کار شما را از خریدن مداوم لباس‌های تکراری محافظت می‌کند. لباس‌های آویزان باید به نسبت طول آنها از چپ به راست مرتب آویزان شوند. این کار باعث ایجاد یک نظم و هارمونی همانند عکس می‌شود.

۶٫ کیف‌ها

معجزه مرتب کردن خانه

هر روز کیف خود را خالی کنید این به شما کمک خواهد کرد که بفهمید چه وسایلی را  برای روز بعد نیاز ندارید. برای جلوگیری از خراب شدن کیف‌ها، آنها را در داخل هم بگذارید. این کار همچنین سبب صرفه جویی در مصرف فضا برای نگه داری آنها می‌شود. یک جعبه کوچک برای نگه داری کارت‌ها و اسناد مهیا کنید تا دسترسی به آنها آسان‌تر شود. سازماندهی کردن این مدارک همچنین به شما کمک می کنند تا آنها را در فضایی پنهان نگه‌داری کنید.

۷٫ عکس‌ها

معجزه مرتب کردن خانه

عکس به تعداد زیاد نیز عاملی برای درهم ریخته نشان دادن محیط است. برای یادآوری لحظات مهم زندگی، فقط نیاز به چند عکس خاطره انگیز است. نصیحت می‌کنم در مورد چگونگی ترتیب آنها به صورت خلاقانه به عکس‌ بالا نگاه کنید.

۸٫ کتاب‌ها

معجزه مرتب کردن خانه

۲ دسته از کتابها وجود دارند که باید کنار گذاشته شوند. یک آنهایی که قبلا خواندید و فراموش کردید و دو آنهایی که خیلی وقت است قصد خوانندشان را داشتید اما نخواندید. هر دو گروه را از دسترس خارج کنید و کنار بگذارید و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که قصد بازگرداندن آنها را دارید. فقط کتاب‌هایی که قصد استفاده از آنها را دارید را باید در جای خود قرار دهید.

۹٫ اتاق کار

معجزه مرتب کردن خانه

اتاق کار شما باید به شما در انجام کارهایتان کمک کند. بنابراین، باید از شلوغ کردن آن پرهیز کنید در حالی که وسایل ضروری باید در آن دم دست باشد. نظم دادن به اتاق کار را می‌توان با کمک فولدرها و پوشه‌های عمودی که در عکس نیز مشاهده می‌کنید انجام داد. آنها محیط را مرتب نشان می‌دهند و فضا را برای شما برای خلق ایده‌ها و افکار نو مهیا می‌کند.

 

منبع: brightside

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.