۵ راه هوشمندانه برای کاهش استرس بدهی

نگرانی در مورد مسائل مالی و بدهی باعث فشار بر سلامت روحی و جسمی می‌شود، اما راه‌هایی برای کنترل استرس وارده از این مشکل وجود دارد. در این مقاله همراه وینوک باشید تا کمی از استرس‌های مالی خود کم کنید.


 

استرس بدهی برای سلامت روان یا جسم مناسب نیست

با توجه به گفته‌های مک گونگیال، روانشناس سلامت در دانشگاه استنفورد، بدهی یکی از معدود عوامل استرس‌زا در زندگی است که از بین نمی‌رود. “آنچه در مورد بدهی خطرناک است این است که استرس آن فراگیر و مزمن است. اکثر چیزهایی که زندگی بر ما تحمیل می‌کند، مانند تصادف اتومبیل، طلاق، مرگ در خانواده همگی اتفاق می‌افتند و پس از مدتی فراموش می‌شوند. بدن ما طوری طراحی شده که به این “شرایط اضطراری” پاسخ دهد و از این شرایط بیرون رود، در حالیکه بدهکاری می‌تواند کاملا غیر قابل اجتناب باشد “.

مطالعات نشان داده است افرادی که وام مسکن دارند معمولا نیاز به مراقبت‌های سلامتی بیشتری دارند. مک گونگیال می گوید: ” به طور کلی بدهی تاثیر بدی بر سلامت بدن ما می‌گذارد. بدهی مبلغی است که ما در مورد آن نگران هستیم، اما احساس ما این است که نمی‌توانیم هیچ کاری در مورد آن انجام دهیم. ” اما مطالعات عاطفی، روانشناختی و رفتاری کلیدی در مورد تصمیمات مالی ما نشان می‌دهد که راه‌های سالم تر برای مدیریت و صرف پول ما وجود دارد که در نهایت موجب کاهش فشار بر روی ما می‌شود.

 

در زندگی خود به پول ارزش صحیحی بدهیم

دیوید کروگر، مربی مالی و روانپزشک سابق در هوستون، تگزاس، می‌گوید همه ما از پول برای گفتن چیزهایی در مورد خودمان استفاده می‌کنیم. “ما در زندگی خود به پول معنا می‌دهیم و هر روز از آن برای گفتن داستان‌هایی مانند پول چطور آزادی را بیان می‌کند، قدرت را به تصویر می‌کشد، ارزشش را اثبات می‌کند و یا مجوزی برای رسیدن به فرصت‌ها است، استفاده می‌کنیم”. ظاهر رابطه خود را با پول شناسایی می‌کنیم و کمی عمیق‌تر برای بررسی ارزش های دیگر آن‌ها را با پول ارزیابی می‌کنیم.

سوالاتی از قبیل: چرا نام برندهای گران قیمت در نظر من اهمیت دارند؟ چرا بدست آوردن پول بیشتر من را از تاریکی دور می‌کند؟ به دقت در مورد پاسخ‌های خود فکر کنید (نوشتن آنها مفید است). کروگر می‌گوید: این کار به شما کمک می‌کند که در مورد پول وجه درستی در ذهن خود ایجاد کنید که اولین گام برای به دست آوردن کنترل بر نحوه استفاده از آن است. “هنگامی که تصویری درست از پول در ذهن خود داشته باشید، می‌توانید یک استراتژی برای حل مشکل ایجاد کنید.”

بیشتر بخوانیم:  آداب و معشارت درباره مسائل مالی

تصدیق کارت‌های اعتباری یک احساس غلط از آزادی ایجاد می‌کند

مک گونگیال می‌گوید: “یافته‌های تحقیق نسبتا جدید این است که افرادی که تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرند، به منظور گرفتن قدرت بیشتر دچار بدهی‌های بیشتری می‌شوند.” به عنوان مثال، هنگامی که محدودیت کارت اعتباری خود را افزایش می‌دهید یا یک کارت جدید می‌گیرید احساس آزادی بیشتری می‌کنید. این یک موضوع کوتاه مدت و درک طولانی مدت است.

مک گونگیال می‌گوید: “درست است که شما احساس می‌کنید که بدهی بیشتری دارید، اما همچنین احساس می‌کنید که منابع بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد و این برای بسیاری از مردم امید است.” هنگانی که به افزایش محدودیت کارت اتباری فکر می‌کنید یا به دنبال گرفتن کارت جدید هستید و به خرید از کارت اعتباری می اندیشید، از این توهم کوتاه مدت مطلع شوید و هزینه‌های دراز مدت را در نظر بگیرید.

 

ساخت “نیروی عضلانی خویشتن داری”

روی بامیستر، روانشناس اجتماعی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، اخیرا با انجام آزمایشات خود در رشته روان شناسی نشان داده است که ما دارای انرژی محدودی برای انجام خویشتن داری هستیم. به عبارت دیگر، توانایی شما برای کنترل خواست شما برای انجام دادن (نیروی اراده در برابر لذت‌های آنی) خسته کننده است. اما شما می‌توانید آن را افزایش دهید.

مک گونگیال می‌گوید: “با نوشتن و فکر کردن به آنچه می‌خرید مراقب مسائل مالی خود باشید.” “انجام این کار بسیار موثر است و در نتیجه خویشتن داری را در شما تقویت می‌کند.”

 

وقتی غمگین هستید خرید نکنید

یک مطالعه در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی نشان داده است که ما زمانی که احساس غم داریم و اعتماد به نفسمان در حد پایینی است احتمال بیشتری برای خرید اقلام گران قیمت و خریدهای گران با کارت اعتباری داریم که این می‌تواند در اثر هر چیزی از تماشای بد اخبار در تلویزیون و رد شدن در پیشرفت شغلی باشد).

نویر سیواناتان، استادیار رفتار سازمانی در مدرسه بازرگانی لندن در U.K. می‌گوید: توضیح اقتصادی اینکه مردم کالاهای گران می‌خرند تا شنانه‌ای مثبت از خود در نظر دیگران به وجود آورند، احساسی نادرست است. در واقع، تحقیقات سیواناتان نشان می‌دهد که تنها نتیجه اقدام خرید کالاهای گران قیمت این است که راحتی را برای خریدار فراهم کند. با این حال، هنگامی که شرکت کنندگان در مورد ارزش‌هایی که برای آنها اهمیت داشتند، مانند روابط خانوادگی، سلامتی و رفاه صحبت کردند نویسندگان درمانی برای آنها پیدا کردند که آنها برای بازگرداندن حال خوبشان به آن نیاز دارند.

مراقب اثر “کی اهمیت می‌ده” باشید

اصطلاح فنی بیشتر برای این نگرش “پاسخ نقض” است و اساسا تمایل به خرید بیشتر برای ایجاد احساس بهتر بودن در مواقع بدهی داشتن است (اثر “کی اهمیت می‌ده” توسط محقق در رژیم غذایی بدست آمده است). مک گونگیال می‌گوید: یک مطالعه نشان داده است که بیشتر ما در هنگام استرس و افسردگی، به احتمال زیاد برای بهتر شدن سراغ خرید می‌رویم.

البته، این یک چرخه نادرست است، زیرا پشیمانی خریدار موجب استرس می‌شود. او می‌گوید: “مهم است که متوجه عواقب کارهای خود زمانی که کاری انجام می‌دهید که متناقض با اهداف مالی شما است باشید.” “اگر بیشتر حواستان به محرک‌های عاطفی خود باشد، به احتمال زیاد کمتر به فکر خرج کردن پولی می‌افتید که ندارید.

منبع: rd

 

مقالات بیشتر: 

چطوری خشم خود را کنترل کنیم

قوانین آداب معاشرتی که باید خوب یاد بگیریم

هشت عادات شخصیتی که افراد باهوش از آن دوری می‌کنند

انعام دادن یک توهین تا تشکر؟!

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید