نشانه های کمبود کلسیم

علائمی که نشان می‌دهد بدن شما نیاز به کلسیم بیشتری دارد

چگونه کمبود کلسیم را درمان کنیم؟
کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای سلامت استخوان شناخته می‌شود. بدن ما همچنین نیاز به کلسیم برای تثبیت فشار خون، تنظیم ترشح هورمون و اداره اجرای صحیح سیگنال‌های عصبی دارد. هنگامی که شما کلسیم کافی دریافت نکنید، از کمبود کلسیم رنج خواهید برد که می‌تواند با علائم خاصی شناسایی شود.


 

علائمی بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بدن شما از کمبود کلسیم رنج می‌برد. در این مقاله ۱۰ تا از این علائم را مطرح می‌کنیم. همراه وینوک باشید. 

 

۱۰- پوست خشک

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

عدم وجود کلسیم در بدن شما ممکن است روی پوست شما قابل مشاهده باشد. این حالت معمولا باعث می شود که پوست شما پوسته پوسته و خشک شود. همچنین کشف شده است که کمبود کلسیم ارتباط نزدیکی با مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس دارد.

 

۹- خستگی

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

به عنوان یک قاعده، کمبود کلسیم در بدن بر سلامت جسم تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر خستگی شدید، بی حالی، کمبود انرژی و یا احساس سستی یا کرختی کردید، نوشیدنی‌های انرژی‌زا کنار بگذارید و سعی کنید تا بر روی متعادل کردن رژیم غذایی خود تمرکز کنید.

 

۸- افسردگی

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

به نظر می‌رسد که کلسیم همچنین برای تنظیم خلق و خوی ضروری است. این عنصر یک آرامبخش طبیعی است که باعث ایجاد آرامش و راحتی می‌شود. بنابراین قاعده کلی اینجا این است: مصرف کم کلسیم سبب افسردگی و تند مزاجی بیشتر می‌شود.

 

۷- بی‌خوابی

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

وقتی که خوابید، سطح کلسیم افزایش می‌یابد و با افزایش سطح کلسیم خوابی عمیق خواهید داشت. بنابراین اگر بدن شما با کمبود کلسیم مواجه باشد، احتمالا قادر نخواهید بود یک خواب عمیق در شب داشته باشید. این مشکل به طور مستقیم با نقش کلسیم در ایجاد ملاتونین، هورمونی که سبب به خواب رفتن می‌شود، ارتباط دارد.

 

۶- اختلال حس لمس یا خواب‌رفتگی

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

پارستزیسی یا همان خواب رفتگی عضلات شامل تعدادی از نشانه‌های عصبی مربوط به کمبود کلسیم شدید است. کمبود کلسیم باعث سوزن شدن و بی‌حسی در اطراف دهان و یا در انگشتان دست و پا، لرزش عضلات، از دست دادن حس لامسه و حتی حافظه و ایجاد توهم شود.

 

۵- مدام بیمار شدن

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

کلسیم در حفظ سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد که به بدن شما کمک می‌کند تا برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاومت داشته باشید. کمبود کلسیم باعث کاهش مقاومت بدن در برابر حملات باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود و باعث می‌شود که بیمار، سرماخورده شوید و سرفه و عطسه بیشتر شود.

 

۴- نازک شدن ناخن 

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

مانند استخوان‌ها، ناخن‌ها نیز به مقدار مشخصی از کلسیم نیاز دارند تا سلامت خود را حفظ کنند. بنابراین هنگامی که از کمبود کلسیم رنج می‌برید، ناخن‌های شما خیلی خشک، ضعیف و مستعد پوسته شدن و شکستن می‌شوند. ناخن ضعیف برای مقاومت در برابر هرگونه ضربه به اندازه کافی مقاوم نیست، و اغلب ممکن است در طول ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه بشکند.

 

۳- مشکل بلع

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

اگرچه ممکن است تعجب‌آور به نظر بیاید، اما کمبود کلسیم همچنین می‌تواند منجر به بیماری دیسفاژیا یا مشکل در بلع شود. این مشکل ناشی از انقباض ضعیف عضلات در گلو است. در موارد شدید، ممکن است حتی منجر به اسپاسم در حنجره و تغییرات غیرعادی صدا شود.

 

۲- دندان درد 

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

اکثریت کلسیم موجود در بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شوند، بنابراین دندان معمولا اولین چیزی است که از کمبود کلسیم رنج می‌برد. با توجه به عدم وجود این عنصر حیاتی، دندان‌ها ممکن است شروع به زرد شدن، پوسیدگی و صدمه خوردن کنند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری لثه نیز ممکن است افزایش یابد.

 

۱- گرفتگی عضلات

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

گرفتگی عضلات در ران‌ها، ماهیچه ساق پا، بازوها و زیر بغل که اغلب در شب رخ می‌دهد ممکن است یکی از علائم اولیه کمبود کلسیم باشد. همچنین گرفتگی عضلات هنگام حرکت و قدم زدن، با درد نیز همراه است. این ممکن است حتی با اسپاسم عضلات در سراسر بدن و با گذشت زمان پیشرفت کند.

 

چگونه کمبود کلسیم را درمان کنیم؟

علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم

هر فرد بزرگسال باید حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کند. برای حفظ جذب کلسیم مناسب، باید سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، ترب سبز و کلم برگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در میان سایر غذاهای غنی از کلسیم، لازم است که ماهی‌های پرچرب (ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی خال مخالی و ماهی تن)، پنیر، شیر، سویا، بادام و دانه کنجد بخورید.

همچنین برای کمک به جذب بهتر کلسیم، باید میزان مصرف ویتامین D را افزایش دهید. این ویتامین در زرده تخم مرغ، صدف، میگو، قارچ و برخی از غذاهای غنی مانند غلات، بلغور جو دوسر و آب پرتقال پیدا کنید.

آیا تا به حال هیچ یک از این علائم کمبود کلسیم را تجربه کرده‌اید؟ در بخش نظرات تجربه خود را از کمبود کلسیم و درمان آن با ما در میان بگذارید.

منبع: brightside

 


مقالات بیشتر:

۱۰ درمان خانگی که می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد

راهکارهایی برای کاهش سریع وزن

چقدر مقدار کالری برای حفظ وزن در مردان مورد نیاز است؟

درمان کمبود اسید فولیک

قیمت بلیط تئاتر بینوایان چقدر است؟

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



 

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید