اشتباهات تغذیه‌ای که با خوردن غذاهای سالم هم رخ می‌دهد

ما در این مقاله به مردم کمک می­‌کنیم تا در جهت اهداف خود تلاش مثبت داشته باشند و اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورند. در این مقاله 11 عادت رایج و نامطلوب غذایی را بررسی می­‌کنیم. همراه وینوک باشید.


 

ما در این مقاله به مردم کمک می­‌کنیم تا در جهت اهداف خود تلاش مثبت داشته باشند و اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورند. در این مقاله ۱۱ عادت رایج و نامطلوب غذایی را بررسی می­‌کنیم که به اشتباهات مرگبار تغذیه معروف هستند. همراه وینوک باشید.

۱- ما محصولات ارگانیک را انتخاب می­‌کنیم

با وجود اینکه اعتقاد داریم که محصولات ارگانیک سالم­تر از سایر محصولات هستند اما شواهدی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. هنگام رشد و فرآوری این محصولات، کشاورزان به جای آفت­کش‌­های مصنوعی از نمونه طبیعی آن­ها استفاده می‌­کنند که اثرات جانبی نامشخصی دارد.

علاوه بر این، علامت “Eco” یا “Natural” بر روی بسته همیشه به معنای سالم­‌تر بودن نیست. گاهی اوقات این صرفا برای بازاریابی است که فروش افزایش یابد. هنگام خرید این محصولات باید به محتوا، مبدا و ظاهر توجه فراوانی کرد.

۲- ما محصولات بدون گلوتن را ترجیح می‌دهیم

اخیرا محصولات حاوی گلوتن مضر شناخته می‌­شوند. رژیم بدون گلوتن برای افرادی که بیماری سلیاک دارند مناسب است، اما این افراد تنها یک درصد افراد را تشکیل می­‌دهند و شواهد علمی برای مناسب بودن این رژیم برای همه افراد وجود ندارد. بر اساس آخرین پژوهش‌­ها، استفاده نکردن از  گلوتن، خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می­‌دهد زیرا حذف گلوتن به معنی حذف غلات از برنامه غذایی است.

۳- ما محصولات کم چرب را استفاده می­‌کنیم

بسیاری از مردم محصولات کم چرب را برای سالم زندگی کردن انتخاب می‌کنند. اما تعداد اندکی متوجه می­‌شوند که کاهش میزان چربی، معادل اضافه کردن مواد دیگر مانند شکر، طعم دهنده‌­ها، تثبیت کننده‌­ها و چربی‌­های ترانس، که برای سلامتی ما بد است، برای بهبود طعم از سوی تولید کنندگان است.

مقدار مناسب چربی برای رژیم غذایی متعادل و سالم ضروری است. فقط در صورتی که مشکل پزشکی دارید چربی را از برنامه خود حذف کنید در غیر این صورت کاهش درصد چربی کافی خواهد بود.

۴- آب میوه می‌خوریم

آب میوه ها دارای مقدار زیادی قند و فیبر بسیار کم هستند . این امر منجر به افزایش اشتها، اضافه وزن و افزایش وزن می‌­شود. آبمیوه نه گرسنگی و نه تشنگی ما را برطرف می­‌کند اما این واقعیت برای سودا کمی متفاوت است.

در عوض، بهتر است یک میوه مصرف کنید و  یا آب معدنی را با میوه‌های تازه انتخاب کنید.

۵- از شکلات‌­های انرژی‌زا استفاده می­‌کنیم

این شکلات­‌ها به عنوان میان وعده­‌های سریع مناسب هستند. آنها در بخش‌های غذاهای سالم و رژیمی سوپر مارکت‌ها فروخته می‌شوند. اما آیا آنها واقعا سالم هستند؟ بسیاری از این شکلات­‌ها حاوی قند، لعاب شکلات، کارامل، طعم‌های مصنوعی و سایر مواد افزودنی هستند. از لحاظ میزان شکر این شکلات­‌ها فرقی با شیرینی­‌های معمولی ندارند و کالری معادل یک وعده ناهار کامل است.

تنبل نباشید و وقت بیشتری صرف غذا خوردن کنید. اگر می‌خواهید چیزی شیرین بخورید، از کمی شکلات تیره استفاده کنید. این برای سلامت شما خوب است و همچنین می‌­تواند تمایل شما به شیرینی را ارضا کند.

۶- ما ترجیح می‌دهیم میوه­‌های خشک بخوریم

سالم بودن میوه خشک شده به طور مستقیم به شرایطی که در آن پخته و ذخیره شده است، بستگی دارد. معمولا تولید کنندگان قبل از خشک کردن میوه‌­ها به آن‌ها ترکیبات شیمیایی اضافه می‌­کنند، که طول عمر میوه­‌ها را افزایش می­‌دهد اما مواد مغذی آنها را از بین می­‌برد. میوه‌­های خشک شده سالم هستند ولی درصورتیکه شما خودتان آن را خشک کرده باشید. در یک فروشگاه، بهتر است که آن دسته از میوه‌های خشک که جذاب ، براق و نرم نیستند را انتخاب کنید.

۷- تخم مرغ‌­های پوسته قهوه­‌ای انتخاب می‌کنیم

برای مدتی باور رایجی بین مردم وجود داشت که تخم مرغ با پوسته قهوه­‌ای سالم‌­تر است. سایز و رنگ تخم مرغ به نژاد مرغ و رنگ زرده آن به غذای مرغ بستگی دارد. برای انتخاب تخم مرغ باید به شرایط نگهداری و ظاهر آن توجه کرد. بهترین گزینه تخم مرغ تمیز ، بدون ترک، که در یخچال ذخیره می شود، است.

۸- نوشیدنی­‌های ورزشی می‌خوریم

با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین ورزش و زندگی سالم، تصور می­‌شود که غذاهای ورزشی سالم هستند با این حال، نوشیدنی‌­های ورزشی حاوی آب شیرین، و همچنین شیره ذرت، مکمل­های غذایی مصنوعی و رنگ هستند.

تولید کنندگان نوشیدنی­‌های ورزشی توصیه می­‌کننند تشنگی خود در طول تمرین را  با این محصولات ارضا نکنید.  این نوشیدنی­‌ها تشنگی شما را ارضا نخواهد کرد و باعث کاهش کارایی فیزیکی شما خواهند شد. یک نوشیدنی ورزشی خانگی جایگزین مناسبی است.

۹- محصولات وارداتی خریداری می‌کنیم

باور کلیشه­‌ای وجود دارد که محصولات خارجی بهتر از محصولات داخلی هستند. گاهی اوقات این نظر درست است، اما نه همیشه. به عنوان مثال، مصرف محصولات فصلی محلی سالم‌تر محصولاتی است که از خارج آورده می­‌شوند.

یک سیب که در یک مزرعه محلی در شرایط طبیعی رشد کرده و بلافاصله به فروش می‌رسد، دارای عناصر مفید تر از یک میوه عجیب و غریب است که از یک کشور وارد می­‌شود و ترکیبات شیمیایی به آن اضافه می‌­شود تا زمان بیشتری تازه باقی بماند. البته، محصولات وارداتی مزایایی نیز دارند، اما هنگام انتخاب آنها باید به تاریخ تولید و انقضا ، ترکیبات، تولید کننده و وارد کننده  توجه زیادی داشته باشید.

۱۰- گرانولا می­‌خوریم

فروشندگان بازاریابی زیادی برای گرانولا (کلوچه و آجیل) انجام می‌­دهند. گرانولا همراه با فیبر و آهن، مقدار زیادی شکر و روغن‌­های مضر نیز دارد که باعث بی‌فایده شدن آن می‌شود. البته برخی فروشگاه­‌ها گرانولایی که مواد مضر کم دارند به فروش می­‌رسانند. به همین دلیل مهم است که هنگام خرید به دقت ترکیبات آن را مطالعه کنید.

قاعده‌ای که سلامت‌ترین غذای آن چیزی است که شما خودتان آن را طبخ می‌کنید، در این مورد نیز صحیح است. به همین دلیل بهتر است مواد لازم را بخرید و خودتان گرانولا بپزید.

۱۱- مقدار مواد غذایی را کم می‌­کنیم اما کالری را فراموش می­‌کنیم

پژوهش نشان می­‌دهد که تخم مرغ آبپز شده ۶۶ کالری کمتر از نیمرو دارد. بنابراین، اگر شما ۲ تخم مرغ آب پز میل کنید، مقدار کالری مصرفی ۱۸۸ کالری است که فقط کمی بیش از یک تخم مرغ نیمرو شده است.

آیا از اشتباهات مرگبار تغذیه چیزی موند که ما فراموش کرده باشیم؟ لطفا در نظرات در مورد آن به ما بگویید.

منبع: brightside

 

مقالات بیشتر:

چطوری خشم خود را کنترل کنیم

دلیل کبود شدن بدن چیست؟

خوردن قهوه بسیار داغ به سرطان منجر می‌شود

۸ علامتی که نشان می‌دهد قلب به درستی کار نمی‌کند

هر آنچه که درباره بدنسازی باید بدانید

One comment

  • مرتضی

    ۱۳۹۷-۰۷-۰۲ از ۰۸:۱۸

    والا آدم دیگه نمی‌دونه چی بخوره

    پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



 

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید