چطوری خشم خود را کنترل کنیم؟

۱۰ ترفند که می‌تواند به شما در کنترل خشم کمک کند

خشم یک احساس طبیعی و گاهی اوقات مفید است که نشان دهنده حالت درونی ما است. این حالت غریزی کمک می‌کند تا موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنیم و به آن پاسخ دهیم. خشم همچنین می‌تواند یک نیروی محرک بزرگ برای کمک به ما در شروع کارهای بسیار خوبی باشد. اغلب موارد خشم ‌های غیرقابل کنترل به سبب استرس و مشکلات در رابطه با همکاران، بستگان، دوستان، دنیای بیرون و حتی با خود فرد ناشی می‌شود.


در این مقاله ۱۰ راه برای کنترل خشم و تحت کنترل گرفتن نیروهای مخرب آن جمع آوری کرده‌ایم. همراه وینوک باشید و با این ترفندها آشنا شوید.

 

۱- دلایل خشم خود را بنویسید و آنها را نابود کنید

هنگامی که خشمگین هستید بنویسد؛ جزئیات بسیار دقیق، هر دلیلی که شما از آن خشمگین و نا امید شدید. این کار می‌تواند مقدار زیادی از تنش را از بدن شما دور می‌کند. به هر چیزی که باعث ناراحتی شما شده توجه کنید و تا آنجایی که امکان دارد تمام جزییات آن را بنویسید. ذهن خود را از این افکار آزاد کنید سپس می‌توانید این نوشته را به گوشه‌ای پرتاب کنید و یا حتی برای نتیجه بهتر، آن را از بین ببرید، که باعث می‌شود استرس را یک بار و برای همیشه از بین ببرید.

 

۲- مقداری عشق و محبت دریافت کنید

آغوش از روی دوست داشتن راهی ساده و راحت است که می‌تواند به شما در کنترل خشم کمک کند زیرا سطح اکسیتوسین شما را افزایش می‌دهد که یک انتقال دهنده عصبی است که استرس و ناراحتی را کاهش می‌دهد. این موضوع مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

 

۳- جویدن آدامس

علم ثابت کرده است که جویدن آدامس می‌تواند به شما در کنترل خشم و اثرات خصمناک آن نسبت به همه اطرافیانتان کمک کند. این به این دلیل است که وقتی فک خود را هنگام جویدن حرکت می‌دهید، عضلات صورت و بدن شما به آرامی تنش را آزاد می‌کنند. بنابراین در روزهای بسیار دلهره آور سریعا آدامس بردارید و در دهان خود بگذارید، و با این کار تفاوت‌های چشمگیری در نحوه واکنش به وضعیت‌های مختلف خواهید داشت.

 

۴- به پیاده روی یا حتی از آن بهتر دویدن بروید

شما نیاز دارید تا تمرین فیزیکی در یک حالت یا حالت‌های دیگری را تجربه کنید. یک  مایل بدوید، حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید و یا پرس سینه انجام دهید. هر یک از این فعالیت‌ها کمک خواهد کرد مغز شما آندورفین، هورمون شادی تولید کند که انرژی را که باعث نفرت و ناراحتی دیگران می‌شود از بین می‌برد. 

 

۵- آهنگ مورد علاقه خود را بخوانید

این ممکن است شگفت انگیز باشد، اما آواز خواندن در واقع یک روش فوق العاده برای کاهش مقدار زیادی از استرس و خشم است. هنگامی که شما دارای خلق و خوی بسیار بدی هستید، در گوشه‌ای بنشینید، از آهنگ لذت ببرید و تا آنجایی که می‌تونید با صدای بلند با آهنگ همخوانی کنید. این کار می‌تواند تنش را از عضلات شما کاهش دهد و شما را در خلق و خوی بسیار لذت بخش‌تر از آنچه تصورش را بکنید قرار دهد.

 

۶- خوردن خوراکی ترد

هیچ وقت بیش از حد غذا نخورید، زیرا احتمالا نمی‌خواهید بعدا در مورد پرخوری خود عصبانی شوید، اما وقتی در مورد چیزی احساس خشم می‌کنید به خوراکی بخورید که ترد باشد. انسان‌ها از گوش دادن به صدا قرچ قرچ خوراکی‌ها لذت می‌برند، بنابراین، این کار تسکین ذهن را انجام می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث کاهش تنش در فکر شود.

 

۷- مالش دادن انگشت شست

اگر ضربان قلب بالا را به دلیل خشم و عصبانیت در خود احساس کردید، ممکن است بخواهید چیزی غیرمنتظره اما کاملا موثر را امتحان کنید. این کار مالش دادن انگشت‌های شست است. این ممکن است خنده دار باشد اما انگشت شست نبض خود را دارد و با مالیدن آن نبض کمتر می‌شود و در پی آن ضربان قلب شما را کاهش می‌دهد.

 

۸- انجام کارهای خانه

ممکن است این ایده را تنفرآمیز بدانید اما به حرف ما گوش کنید. انجام کارهای بدون فکر قبلی و یا تکراری خانگی در واقع در کسری از ثانیه شما را آرام خواهد کرد. به گل و گیاه خود رسیدگی کنید، حیوان خانگی خود را تمیز کنید، گنجه خود را مرتب کنید یا فقط سعی کنید اشیاء را جابجا کنید و از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد و خواهید دید که چگونه به حالت عادی و آرام می‌رسید.

 

۹- ایستادن در کنار گل و گیاه

با توجه به این که ایستادن تنها در حدود ۱۰ دقیقه در نزدیکی یک گیاه، مغز شما را با اکسیژن مورد نیاز پر می‌کند، شما را مجبور به این می‌کند که نزدیک‌ترین گلخانه را پیدا کنید. فکر شما معطوف به آنها می‌شود، بنابراین در زمان کوتاه‌تری از خشم رهایی می‌شوید. علاوه بر این، شما می‌توانید از یاسمین یا اسطوخودوس برای استنشاق عطر و برای تسکین اضطراب و داشتن خواب آرام استفاده کنید.

 

۱۰- برای کنترل خشم خود تایمر تنظیم کنید

ساده‌ترین و احتمالا سریع‌ترین راه برای مدیریت خشم می‌تواند تنظیم تایمر باشد. هنگامی که شما واقعا متوجه می‌شوید که چه مدت زمان برای عصبانی بودن قبل از مراجعه به کارهای دیگر دارید، مدت زمان خشم خود را ناچیز می‌دانید. بنابراین به تایمر تلفن یا ساعت خود نگاه کنید و ببینید که می‌توانید خیلی چیزهای شگفت انگیزتری را در مقابل عصبانیت و خشم انجام دهید.

اگر پیشنهادات دیگری برای مقابله با خشم دارید، لطفا آنها را در نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: brightside


 

مقالات بیشتر:

۱۲ دلیل دیوانه‌وار اما واقعی که برای طلاق ثبت شده است

همه چیز درباره طلاق توافقی

اشتباهات رفتاری رایج در محل کار که نباید انجام بدهیم

بی ارزش ترین پول دنیا

ماتریالیسم یا پول پرستی

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید