بلک فرایدی یا بزرگ ترین روز حراج در دنیا چه روزی است

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در دنیا به عنوان روزی خاص محسوب می‌شود که در آن بزرگ‌ترین حراجی سال قبل از کریسمس رخ می‌دهد. خاستگاه این حراج بزرگ آمریکا است که در آن فروشگاه‌ها محصولات خود را با تخفیف استثنایی می‌فروشند. حراج بلک فرایدی درست پس از روزشکرگزاری آغاز می‌شود و مردم خریدهای کریسمس خود را در این روز انجام می‌دهند. اما واقعا مفهوم این حراج چیست و برای چه برگزار می‌شود؟


 

چند سالی است که این حراج بزرگ به ایران هم رسیده است ولی با این تفاوت که این حراج را فقط در حوزه فروش آنلاین پررنگ می‌بینیم. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه این رویداد بزرگ و حضور آن در ایران باندازیم. همراه وینوک باشید.

 

بلک فرایدی یا جمعه سیاه

بلک فرایدی یا جمعه سیاه آخرین جمعه ماه نوامبر در آمریکا بزرگ‌ترین حراج کلی بعد از روز شکرگزاری است. در این روز که در اصل روز تعطیل نیست اکثر مردم اجازه دارند تا مرخصی بگیرند و با حضور در این حراج خرید سال نو خود را انجام دهند. بیشتر فروشگاه‌ها در این روز بیشترین فروش خود در طول سال را دارند.

بلک فرایدی نیز مانند دیگر سنت‌های جهان از آمریکای شمالی به کشورهای دیگر سرایت کرد. به این ترتیب جمعه سیاه در آسیا، اروپا و استرالیا نیز به عنوان بخشی از کارهای قبل از کریسمس انجام می‌شود. این روز به قدری برای مردم اهمیت دارد که حتی در برخی از فروشگاه‌ها، مردم خود را قبل از ساعت شروع کار به آنجا می‌رسانند تا به محض باز شدن درهای فروشگاه خود را به قفسه‌ها برسانند و باید تا قبل از آغاز شب خرید انجام شود.

جمعه سیاه در کشورهای مختلف

خاستگاه بلک فرایدی آمریکا است اما در این سنت در کشورهای دیگر مانند کانادا، سنگاپور، بریتانیا، برزیل، مکزیک، هند، فرانسه و بسیاری از کشورهای سراسر جهان نیز رایج است و فروشگاه‌ها در این روز بیشترین میزان فروش خود را در برابر روزهای معمولی دارند. برخی از کشورها نیز برای خودشان چیزی همانند بلک فرایدی راه انداخته‌اند. به عنوان مثال در امارات حراج‌های فوق‌العاده‌ای به اسم جمعه سفید در فروشگاه اینترنتی سوق وجود دارد. در بریتانیا نیز آخرین جمعه‌ی سال قبل از کریسمس، بلک فرایدی نام‌ دارد.

امروزه بسیاری از کشورها حراج جمعه خود را به صورت آنلاین و در فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌دهند. یکی از مزایای انجام این کار این است که شهر با ترافیک و شلوغی مواجه نمی‌شود. از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی که بیشترین فروش را در جمعه سیاه دارد فروشگاه آمازون است.  این فروشگاه‌ اینترنتی از چند روز قبل تا چند روز بعد از بلک فرایدی ، کالاهای خود را با تخفیف‌های ویژه برای روش می‌گذارد.

از محصولاتی که بیشترین طرفدار را در این حراجی‌ها دارد می‌توان از گوشی موبایل، کنسول بازی، پوشاک، اسباب بازی و پکیج‌های مسافرتی نام برد که هر ساله در بلک فرایدی بیشترین فروش و سود را دارند. تعداد کالاهایی که در این روز در حراج قرار می‌گیرند محدود است و در مدت کوتاهی همگی ناموجود می‌شوند. 

 

فلسفه جمعه سیاه

فلسفه اصلی جمعه سیاه فروش کالاها با بیشترین تخفیف برای رسیدن به سود بیشتر است. حراج با بهترین قیمت‌ها و شکسته شدن قیمت کالاها تقاضا را برای خرید زیاد می‌کند. در بسیاری از مواقع هجوم مردم برای خرید به قدری بوده که باعث به وجود آمدن کلمه Doorbuster شده است. معنای Doorbuster چیست؟

معنی کلمه Door در و کلمه Buster انفجار یا شکستن چیزی است. این کلمه را برای این روی این تخفیف‌ها گذاشته‌اند زیرا تخفیف ویژه کالاها بعضا سبب تراکم جمعیت و شکسته شدن در فروشگاه‌ها می‌شود. در واقع فلسفه اصلی جمعه سیاه وجود کالاهایی با تخفیف ویژه و قابل ملاحضه برای جذب مشتری بیشتر است.

این کالاها اغلب از مایحتاج اصلی زندگی مردم هستند. به همین دلیل تعداد کالاهایی که قیمت آنها خیلی ویژه هستند بسیار محدود است و در همان دقایق اول حراج به پایان می‌رسند. 

 

بلک فرایدی در ایران

در ایران نیز چند سالی است همزمان با دیگر نقاط جهان شاهد جمعه سایه هستیم اما در ایران این حراج بیشتر محدود به فروش اینترنتی می‌شود. هدف اصلی فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ این است که با حراج بر روی محصولات ویژه و پرفروش خود، جذب مشتری کنند. اما باید گفت که تمرکز اصلی بلک فرادی بر روی فروش فروشگاه‌های آفلاین و حضور مردم در فروشگاه‌ها است و این موضوع در ایران تنها محدود به فروشگاه‌های آنلاین است و این خلاف سنت اصلی است. 

فروشگاه‌های اینترنتی در این روز رقابت شدیدی برای تخفیف بیشتر دارند. و تمامی این فروشگاه‌ها برای فروش بیشتر و در دست گرفتن بازار از هفته‌ها و یا ماه‌ها قبل کمپین بلک فرایدی و تبلیغات آن را شروع می‌کنند.

بلک فرایدی در ایران از سال ۱۳۹۴ رواج پیدا کرد. دیجی کالا و بامیلو، از فروشگاه‌‌های اینترنتی هستند که در چند سال اخیر جمعه سیاه را برگزار می‌کنند. اما Blباید گفت که این کمپین‌ها توسط فروشگاه‌های اینترنتی در ایران همیشه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و انتقادات بسیاری به آنها شده است.

زمان آغاز جمعه سیاه ۱۲ شب است. اما اتفاق اصلی درست بعد از ساعت دوازده رخ می‌دهد. تمامی کاربران برای خرید به سایت‌ها هجوم می‌آورند و بعد از چند ثانیه با سایت‌های از دسترس خارج شده مواجه می‌شوند. جالب این است که این فروشگاه‌ها هم حجم بالای متقاضی برای حضور در سایت را بهانه می‌کنند. 

اما مشکل اصلی بعد از درست شدن سایت نمایان می‌شود. کالاهایی که در تبلیغات از آنها نام برده می‌شد هیچ نقشی در این حراج ندارند و با لیستی از کالاهای بی‌مصرف مواجه می‌شوید. کالاهایی که اکثر مردم برای خرید آنها لحظه شماری می‌کردند مانند کنسول بازی یا وسایل دیجیتال در این حراج نیستند و به جای آنها با لیستی از کالاهایی مانند خمیر دندان، جوراب، زیرپوش، شوینده، قهوه، چای و غیره مواجه می‌شوید.

جالب این است که حتی برخی از کالاها در حراج و تخفیف ویژه قیمتی بشیتر از حالت معمول و قبل از حراج را دارند و در واقع نخریدن آن به صرفه‌تر از خرید آن‌ها است. در واقع بلک فرایدی در ایران تنها نامی برای جدب مشتری است و با نسخه و فلسفه اصلی این حراج بزرگ فاصله بسیاری دارد.


 

مقالات بیشتر:

آداب و معشارت درباره مسائل مالی

حقایقی جالب درباره ساندار پیچای

هزینه اشتراک اسپاتیفای چقدر است؟

فرزانه علی‌نقی

فرزانه علی‌نقی کارشناس مترجمی زبان انگلیسی هستم. . اصولا آدمی هستم که دوست دارم در هر شاخه ای تجربه ای کسب کنم. همچنین علاقه زیادی به سفر، هنر، آشپزی، عکاسی و ورزش دارم.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



 

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید