۱۰ خوراکی که باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می‌شود

چه چیزی باعث می‌شود که یک غذا براساس مواد ضروری داخلش مانند اسیدهای چرب امگا ۳، تریپتوفان، ویتامین D یا ویتامین B خاص شود. با انتخاب مواد غذایی که دارای بیشترین مواد مغذی هستند، وضعیت ذهنی خود را بهبود بخشید.


این خوراکی‌ها به شما کمک می‌کند تا با رنج ناشی از اضطراب روزمره خود مقابله کنید. در این مقاله ۱۰ خوراکی فوق العاده با بیشترین اندازه مواد مغذی وجود دارد که به سرعت و به صورت طبیعی و بدون عوارض جانبی که سلامت را به خطر بیاندازد حالت انسان را تغییر می‌دهد و سبب افزایش انرژی می‌شود. به علاوه اینکه این خوراکی‌های فوق العلاده ارزان‌تر نیز هستند.

 

۱۰– گردو

10 خوراکی با انرژی

گردو به سبب این واقعیت که در آجیل‌ها بالاترین میزان چربی‌های ضروری را دارد به منظور بهبود سلامت سلولی معروف است. همچنین گردو سبب بهبود خلق و خوی نیز می‌شود. روزی ده گردو به طور متوسط ترکیب دیواره سلولی را ا بهینه می‌کند و سبب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. خوردن گردو خود به خود گردش خون را بهبود می‌بخشد، افسردگی را درمان می‌کند و به طور کلی احساس شادی و تندرستی را به ارمغان می‌آورد. محققان دریافتند مردانی که گردو می‌خورند رشد، حرکت و مورفولوژی اسپرم را بیشتر تجربه کردند. در حالی که کسانی که گردو نمی‌خوردند تغییری ندیدند.

۹- مرغ

مثل موز، مرغ و بوقلمون نیز حاوی مقادیر زیادی از تریپتوفان است که سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مرغ و بوقلمون همچنین منبع غنی از تیروزین، اسید آمینه است که به بدن کمک می‌کند تا موثرتر با استرس مقابله کند. همچنین لازم به ذکر است که تیروزین، جایگاه توده‌ای از نورفینفرین و دوپامین دو رشته عصبی مهم است که می‌توانند بر خلق و خوی تاثیر بگذارند. اگر میزان مصرف تریروزین را افزایش دهید، به طور خودکار خلق و خوی خود را بهبود می‌بخشید و در بلند مدت از افسردگی جلوگیری کردید.

۸- خوراکی‌های دارای برگ سبز تیره

مصرف سبزیجات برگ سبز تیره نیز می‌تواند اضطراب و افسردگی را درمان کند. با توجه به مقدار زیاد اسید، این سبزیجات خلق و خوی بد و خستگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر اسید فولیک، سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو یا اسفناج عملکرد مناسب اعصاب و ماهیچه را تضمین می‌کند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که سطح پایین منیزیم باعث کاهش سطح سروتونین و افسردگی می‌شود.

۷- ماهی سالمون

10 خوراکی با انرژی

اگر شما یک گیاهخوار نیستید، بهترین راه برای دریافت مقدار خوب امگا ۳ در رژیم غذایی از طریق ماهی سالمون است. ماهی سالمون دوست ندارید؟ ماهی تون و شاه ماهی نیز دارای مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که افرادی که کمبود امگا ۳ و امگا ۶ دارند، نسبت به افرادی که سطح نرمال اسیدهای چرب دارند بسیار مستعد به اضطراب و افسردگی هستند. ماهی سالمون غنی از امگا ۳ است و این موجب افزایش خلق و خو و حفظ سلامت مغز در بلندمدت می‌شود.

 

 


سایر مقالات:

۱- ۹ گیاه و ادویه‌ای که در کاهش وزن موثر هستند

۲- کافه گردی: کافه تهرون ویلا، لمس خاطرات کودکی

۳- رستورانگردی: معرفی کافه رستوران آهون

۴- سفرنامه: سفر به کویر مصر ایران، مکانی برای آرامش


۶- گیلاس

گیلاس فقط در یک فصل است. مهم این است که آیا شما آن را در پای، مخلوط با چیزی یا فقط به تنهایی دوست دارید. گیلاس در کاهش استرس و آرامش موثر است. علاوه بر این حاوی یک تن از آنتی اکسیدان‌ها و همچنین ملاتونین طبیعی است که سروتونین را تولید می‌کند، ترکیبی که اساسا شما را از استرس دور می‌کند و اجازه می‌دهد که خواب آرامی داشته باشید. بنابراین وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید خود را همانند مسافری خوشحال می‌یابید.

۵- آووکادو

شما احتمالا می‌دانید که آووکادو یک منبع عالی از چربی‌های سالم است که برای بالا بردن سطح دوپامین و افزایش اندورفین شناخته می‌شود. مهم نیست که آووکادو را به صورت آبمیوه یا سالاد مصرف می‌کنید، تنها مهم این است که این خوراکی برای بهبود خلق و خوی در زمان ناراحتی بسیار مناسب است.

۴- چای سبز

10 خوراکی با انرژی

چای سبز برای هزاران سال به علت مزایای متعدد آن استفاده شده است. چای سبز درست مانند انواع توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای آمینه و  ال تنین است که برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی شناخته می‌شوند. اگر مصرف منظم باشد، چای سبز می‌تواند احساس خوبی به همراه داشته باشد. علاوه بر بالا بردن خلق و خو، ال تنین موجود در چای سبز همچنین می‌تواند تمرکز، حافظه و سلامت ذهنی را افزایش دهد. برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم، پزشکان یک فنجان چای سبز را در روز توصیه می‌کنند.

۳- موز

علاوه بر بودن منبع بزرگی از پتاسیم، موز حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین تریپتوفان است که برای افزایش سطح سروتونین شناخته می‌شوند. تمام ترکیبات موجود در موز موجب تقویت روحیه می‌شود. ویتامین B6، تریپتوفان را به سروتین، هورمون افزایش خلق و خوی تبدیل می‌کند. به این ترتیب، شما نه تنها احساس خوبی خواهید داشت، بلکه خواب شبانه بهتر نیز خواهید داشت. محققان در یک مطالعه در دانشگاه آکسفورد دریافتند که زنان مبتلا به افسردگی در حال درمان که کمبود تریپتوفان دارند، احتمال بیشتری برای بازگشت به حالت افسردگی دارند. این افراد با مصرف متناوب موز می‌توانند با افسردگی خود مقابله کنند. همچنین، موز منبعی عالی از آهن نیز است.

۲- توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند که سبب عملکرد مناسب مغز می‌شوند و عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشند. توت‌ها در برابر افسردگی بسیار موثر هستند. آنها سبب افزایش انرژی مثبت می‌شوند و همچنین تولید “آنزیم های خوب احساسی” در مغز را تحریک می‌کنند. مقدار بالای آنتی اکسیدان‌ها از اکسیداسیون سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. مصرف انواع توت سبب عملکرد هماهنگ سیستم عصبی می‌شود. در حالی که در حال تماشای فیلم هستید یا حال روحی خوبی ندارید به جای خوردن پاپ کورن سنتی زغال اخته بخورید تا اثر آن را در دراز مدت با احساس شادی و خوشحالی حس کنید.

 

۱- شکلات

10 خوراکی با انرژی

شکلات خوراکی جادویی است. شکلات تلخ می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد، از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند و همچنین در کسری از ثانیه خلق و خوی را بهبود بخشد. شکلات را تلخ مصرف کنید، بهتر است. شکلات نلخ تولید هورمون استرس را کاهش می‌دهد و سطح اضطراب را به طور خودکار کاهش می‌دهد. شکلات تلخ همچنین باعث آزاد شدن اندورفین در مغز می‌شود و سطح سروتونین را نیز افزایش می‌دهد. این فرآیند سبب ایجاد احساس خوب می‌شود که چند ساعت طول می‌کشد. بر طبق مطالعات فراوان، ترکیبات شیمیایی شکلات اثر مشابهی ماری جوانا بر مغز دارد. بنابراین مواد مخدر را کنار بگذارید و فقط شکلات بخورید. همچنین شکلات حاوی کافئین است، بنابراین نه تنها باعث افزایش خلق و خوی می‌شود، بلکه باعث افزایش انرژی نیز می‌شود. 

ثابت شده است که همه مواد غذایی ذکر شده باعث بهبود خلق و خوی می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید به راحتی این خوراکی‌ها را جایگزین قرص‌های مکمل کنید. اگر شما مستعد ابتلا به افسردگی و اضطراب هستید، در صورتی که رابطه بین غذا و خلق را درک کنید می‌توانید به راحتی از این ناراحتی‌ها جلوگیری کنید. برخی از غذاها نه تنها باعث افزایش عملکرد ضد افسردگی می‌شوند بلکه حتی می‌توانند در طولانی مدت از بازگشت این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

 

منبع: wonderslist

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.



۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.

عضویت در خبرنامه وینوک

در خبرنامه وینوک عضو شوید و آخرین مطالب وینوک را در ایمیل خود بخوانید