سفرنامه: جزیره هرمز، سرزمینی به رنگ سرخ

در سفرنامه قبل از سفرم به کرمان و کلوت‌ها گفتم. نوبت رسید به قسمت بعدی آن یعنی سفر به جزیره زیبای هرمز که به خاک رنگارنگش معروف است. بعد از جدا شدن از گروه تصمیم گرفتم که جنوب کشور و بندرعباس و از آنجا با لنج به جزیره قشم بروم.

از جیرفت محل جدا شدن من و گروه تا بندرعباس چیزی حدود ۲۰۰ کیلومتر مسافت بود که طی کردم و در حوالی ساعت ۵ بعدازظهر به بندرعباس رسیدم. همانطور که در سفرنامه قبل گفتم این سفر من اوایل مهر ماه صورت گرفت به همین خاطر به محض اینکه از اتوبوس پیاده شدم با هوایی شرجی و گرم مواجه شدم. تا خودم رو بندر برسونم که سوار لنج بشم گرما بود و هر چه به سمت تاریک شدن هوا پیش می‌رفتم از شدت گرما کاسته می‌شد.

همانطور که گفتم قصدم از سفر به بندرعباس رفتن به جزیره قشم بود اما در ایستگاه چشمم به قسمتی افتاد که مقصد لنج‌هایش جزیره هرمز بود. در همان حال بود که به یک باره نظرم درباره مقصد عوض شد و تصمیم گرفتم به جزیره هرمز بروم. این تصمیم دو دلیل داشت یک اینکه جزیره قشم رو یک بار رفته بودم و اینکه تعریف جزیره هرمز رو هم زیاد شنیده بودم. فاصله حرکت لنج‌های جزیره هرمز هر سه ساعت یک بار بود و در این مدتی که منتظر آمدن لنج بودم از طریق اینترنت اطلاعات بیشتری درباره هرمز کسب کردم و باید اعتراف کنم که از تغییر تصمیمم راضی بودم. لنج آمد و بعد از یک ساعت به جزیره هرمز رسیدم.

برای شب به جزیره هرمز رسیدم و برای اینکه جایی برای خواب نداشتم سوار بر تاکسی که شدم از آن آقا درباره گرفتن خانه پرسیدم و  ایشون یک خانه را معرفی کرد. همچنین برای گشت در خود جزیره هرمز از ایشون کمک خواستم که او نیز یک نفر دیگر را برای گرداندن من در جزیره معرفی کرد و قرار شد که فردا ۶ صبح دم در آن خانه به دنبالم بیاید.

جزیره هرمز

طبق قرارم با آقایی که قرار بود جزیره رو نشانم بده ساعت ۶ برای گشت در جزیره راه افتادیم. مقصد اول ما دره رنگارنگ بود. دره‌ای از خاک‌های رنگارنگ که واقعا متحیرم کرد. هر قسمتی از این دره یک رنگ از خاک را میتوان دید و واقعا اسمش برازنده‌اش بود. همانطور که گفتم جزیره هرمز به خاکش معروف است حتی در این جزیره کارخانه‌ای برای فروش همین خاک در جزیره وجود دارد. که البته به دلیل اینکه مسئول کارخانه آشنا آقای راهنما بود بعد از دره رنگارنگ به تماشای کارخانه نیز رفتیم. در کارخانه به ما نشان دادند که چگونه مقدار اندکی از این خاک سرخ رنگ می‌تواند رنگ آب را قرمز کند. به همین دلیل است که در مناطقی از جزیره که از این خاک کنار ساحل است تا مسافتی رنگ آب آن قرمز است. از این خاک در جاهای مختلف استفاده می‌شود. یکی از جاها آشپزی است. مردم هرمز از این خاک قرمز در آشپزی استفاده می‌کنند که در نوع خود بسیار جالب است.

البته اخیرا گفته می‌شود که استفاده اقتصادی از این خاک و شن موجود در جزیره می‌تواند صدمه بسیاری به اکوتوریسم و حتی آب و هوای این منطقه بزند. یکی از سوغاتی‌های هرمز شیشه‌ای تزیین شده از همین خاک و شن است که البته من نیز خریدم اما امیدوارم با خرید و فروش آن این صدماتی که گفتم به منطقه وارد نشود.

دیوارهای قطور و بلند نشانی از قلعه پرتغالی‌ها است که در برخی از مناطق جنوبی دیده می‌شود. قبلا این قلعه را در قشم دیده بودم و این بار نیز برای دیدن قلعه پرتغالی‌ها در هرمز رفتم. دستور ساخت این قلعه‌ها توسط آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی صادر شد. در اصل این قلعه‌ها محلی بود برای نگه‌داری مهمات و اسلحه که توسط پرتغالی‌ها بنا شدند. نمونه‌های دیگری از این قلعه‌ها در جزیره قشم، جابهار و کیش وجود دارد که مقصدی برای جذب گردشگر است. در واقع می‌توان گفت که ساختار تمام این قلعه‌ها به یک شکل است اما برای یک گردشگر دیدن این قلعه‌ها در هر شهر یک زیبایی دارد و من نیز مستثنا نیستم.

جزیره هرمز

یکی از زیباترین و دلبراترین سواحل دنیا ساحل خلیج فارس است. آبی زلال و شفاف، ساحلی پاک و تمیز و همچنین مردمان خونگرم و صمیمی از آن فاکتورهایی است که زیبایی این ساحل را دو چندان می‌کند. اما ساحل هرمز یک فرقی با دیگر سواحل خلیج فارس دارد و آن هم وجود همین خاک‌ها و شن‌های رنگارنگ کنار ساحل است. به گفته افراد محلی بهترین زمان سفر به هرمز اواخر پاییز زمانی است که باران خاک رنگارنگ این منطقه را نمناک می‌کند. آنها می‌گویند که خاک هرمز وقتی زیباییش نمایان می‌شود که آب به آن بخورد. واقعا حرفشان درست بود کنار ساحل وقتی به خاک آب خورده آن نگاه می‌کردم تابلوی نقاشی در ذهنم نقش می‌بست. نزدیک آب طوری این رنگ‌ها خودنمایی می‌کردند که حتی در جایی احساس کردم که شاید اکلیل زیر پایاهم است. تمام ساحل زیر پایم برق می‌زد. واقعا قدر این همه زیبایی را بدانیم و نگذاریم که این مکان‌ها از بین بروند.

این مقاله را از دست ندهید: سفر به روستای نویس

یکی از جاذبه‌های گردشگری در مناطق گرمسیر وجود دریاچه نمک یا کوه نمک است. هرمز نیز از این قائله مستثنا نیست. کوهی نقاشی شده به رنگ سفید آنقدر زیبا و جذاب بود که به عنوان آخرین مقصد در هرمز چشمانم را صیقل داد. زمانی هم که به کوه نمک رسیدیم تقریبا خورشید در حال غروب بود و باعث شد که عکسی زیبا از این منطقه بندازم.

در نهایت شب را در هرمز با پیاده روی در کنار ساحل به پایان رساندم و خودم را برای روز بعد و حرکت به سمت تهران آماده کردم. هر نقطه از ایران زیبایی دارد که ندیدن آن واقعا پشیمانی می‌آورد. پس پیشنهادم به مشا دوستان عزیز دیدن تمام این زیبایی‌ها است.

در سفرنامه بعدی من منتظر گفته‌هایم از کویر مصر باشید…

فرزانه علی‌نقی

فرزانه علی‌نقی کارشناس مترجمی زبان انگلیسی هستم. . اصولا آدمی هستم که دوست دارم در هر شاخه ای تجربه ای کسب کنم. همچنین علاقه زیادی به سفر، هنر، آشپزی، عکاسی و ورزش دارم.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت vinok (وینوک) محفوظ است.